Jag tror lösningen är ok, men jag vill ju veta... :-/
Vi har en del kylaggregat på jobbet med liknande kontakter, så reparatören kan bryta strömmen på utedelen och sedan låsa den så ingen av misstag kan slå på den igen.
Utedelen strömmatas vanligtvis på dessa aggregat från innedelen som inte sitter inom synhåll från utedelen.
Detta borde ju kunna likställas med ett bubbelbad som inte är inom synhåll från elcentralen.
/Jonas
Vi har en del kylaggregat på jobbet med liknande kontakter, så reparatören kan bryta strömmen på utedelen och sedan låsa den så ingen av misstag kan slå på den igen.
Utedelen strömmatas vanligtvis på dessa aggregat från innedelen som inte sitter inom synhåll från utedelen.
Detta borde ju kunna likställas med ett bubbelbad som inte är inom synhåll från elcentralen.
/Jonas
Ja ha, ska man tillrätta visa igen, hoppas ni inte hoppar på mig denna gångpellefant skrev:
All-polig brytning innebär inte att nollan behöver brytas.
Kapitel 43 i Blå boken..
Utklipp från elsäkerhetsverket.
Fråga (00-91)
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?
Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.
--------------------- - - -- - - - - - - - - - - - - - - - -
Billigare att köpa en 1-polig brytare än en 2-polig.
/Men det skadar inte att bryta nollan.
(Kan i vissa fall vara bra att bryta nollan, ex. jordfel på bubbelbadkaret som beror på fukt överslag mellan Jord och Neutralledare (nolla) , då kan man undvika att hela eller delar av en el-central slås ut.....)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden