Jag trodde också att det var silicon först, men när jag kollade mer ordentligt så tycker jag att det ser ut som byggplast.

Förklaring hur konstruktionen ser ut: Betongsula, plastfolie, parkettgolv. Det är altså ingen spalt/mellanrum mellan betongsulan och parkettgolvet. OBSERVERA ARMERINGSJÄRNET SOM SYNS PÅ DET ENA FOTOGRAFIET.

Myrsjöhus eminente el o VVS entreprenör (som har gjort jobbet) anser att jobbet är helt ok. Det är tydligen vanligt att när kabelrören är ingjutna i sulan och de inte kommer upp på rätt ställe vid väggen, då drages kablarna fram till sockeluttaget ändå och snickaren lägger sedan golvet. Det är ju sanslöst......

Jag har själv en bakgrund från mekanisk industri och där är mätnogrannheten mycket större, och framför allt blir det fel så rättar man till felet. Byggindustrin arbetar fortfarande lika hantversmässigt som för 50 år sedan och gsg (går det så går det). Seriösa företag skulle ju se till att de oseriösa fasades ut så att inte en yrkeskårs rykte skadades....

Vi hade inbillat oss, med "totalenterprenad" och allt ,att Myresjöhus skulle ta sitt ansvar och rätta till felet, men de bara förhalar saken. Snart har är det 2 år sedan slutbesiktningen, då upptäcktes inget av dessa fel, men en hel del andra fel. Myresjöhus pratar om att ta sitt ansvar, 0 fel och att de använder lokala entreprenörer, det stämmer definitivt inte med verkligheten. Mycket snack och lite verkstad, dvs inga resultat.
Vi är verkligen less på att ha att göra med oseriösa företag. Vår tanke var att vi skulle bygga vårt drömhus och leva några goa år på ålderns höst. Så blir det inte nu det förstår vi. Min fru har ett antal krämpor liksom jag själv......
Men, mycket stort tack till alla ni som kommer med konstruktiva råd och er sympati med oss. Vi uppskattar verkligen ert stöd.

Deralte

Som sagt, jag skulle vilja se den elfirman som säger det ovan är ok.
Den behörige där lär ha lite att förklara.

/Kent

Eftersom det är helt felaktigt och dessutom farligt tycker jag att ni ska ta kontakt med den lokala tidningen och låta dom göra ett litet reportage, skulle tro att det sätter lite fart på vissa ;)

Jag gissar att alla Myresjöhus med betonplatta har samma katastrofala system med utanpåliggande vägguttag matade med VP-rör underifrån från betongplattan.
Måste vara hart när omöjligt att med millimeterprecision komma rätt med alla VP-rören.

Då är det lätt hänt att rören hamnar ute i rummet som i detta fallet. Att sedan inte bila upp betongen och förlägga rören riktigt gör att det rörliga trägolvet oundvikligen äter upp kabeln. Har man tur så löser jordfelsbrytareren ut. Har man otur brinner huset upp..

jag tycker du ska kontakta elsäkerhetsverket och be dom komma och göra en besiktning av elen, med sådant där slarv så kanske resten av installationen är lika bristfällig...

El och VVS entrepenör...

Är de verkligen behöriga? Hur vanligt är det med rörmockare som samtidigt är behörig elektriker?

Ser på din avatar att du bor i Halland. Kan inte du PM:a mig så jag slipper anlita denna firma?

Redigerat:
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Ett alternativ är att ta kontakt med en seriös elfirma i området och be dem om en besiktning av anläggningen. Det utlåtandet skulle jag sedan skicka till myresjöhus och informera om att en kopia går till elsäkerhetsverket och de lokala medierna....

Eljuridiken kan jag för lite om för att ge bra råd där men en intresant fråga är ju hur andra hus från samma leverantör ser ut

Trist när det blir såhär.. finns det något som är värre än ett dåligt urfört arbete så är det att man inte ens verkar ta det på allvar utan försöker "sopa det under mattan" och bagatellisera det. Skäms på elektrikern som utfört arbetet och myresjöhus.....

För att tydliggöra saken ytterligare kommer här ett utlåtande från en lokal kvalificerad anlitad elektriker.

Anledningen till att han anlitades var att vi ville ha el i något av de 5 elutagen i vardagsrummet.

Vi förväntar oss att Myresjöhus snarast tar sitt ansvar och öppnar upp golven i erforderlig omfattning och drar fram kabelrören dit de ska gå. Eftersom det är golvvärme i golvet behöver det göras med försiktighet. Även om golvvärmeslimgorna ska ligga ca 6-7cm ner i betongen (enligt tillverkarens anvisningar Wirsbo) är det inte säkert att dessa anvisningar har följts.

Utlåtandet:
Felsökning av jordfel.
Jordfelsbrytaren löste ut pga att ledarna är klämda mellan
golvbrädorna och betongplattan. Felet är fastställt med
hjälp av en installationstestare när meggning utfördes.
Det är kortslutning mellan fas och jordledare.
Elinstallationen är ej utförd på korrekt vis.
Felstället är i "allrum" nedanför kök mellan två sockeluttag
Misstanke finns att fler ledar kan komma att kortslutas i
framtiden pga att golvet på flera ställen i rummet, trycker
mot elledarna. Åtgärd behövs.
Deralte

Tänk vad slarv kan föra med sig. Det är tydligen vanligt i Myresjöhus att el förläggs i rör i sulan och ska dras upp till utanpåliggande sockeluttag. Anledningen är att få en intakt klimatskärm i huset. Vågar inte tänka tanken på i hur många hus det har slarvats i på liknande sätt som i vårt. Det är ju sk flytande golv uppepå betongsulan, som rör sig så det är en tidsfråga när det blir fel igen.
Felet i vårt hus uppkom vid ett relativt måttligt effektuttag från sockeluttaget, dvs damsugning i rummet (märkeffekt 1600W).
Planerar att kontakta elsäkerhetsverket, men det är väl en statlig myndighet, så det leder väl ingen vart. Var tog kvalitetestänkandet vägen???
Deralte

Om man läser andra trådar här så är det folk som har fått mycket snabb respons från elsäkerhetsverket.

Det är normalt inga större problem att "träffa" rätt när man lägger rör i plattan och att, om man "missar", lägga FK direkt på betongen under golvet tyder på att den som utfört "arbetet" endera helt saknar förståelse för vad som kommer att hända eller är totalt likgiltig. Jag har mycket svårt att förstå att en fackman skulle lämna nått på det sättet för han måste ha förstått att det inte skulle fungera nån längre tid.

Jag vet att många hustillverkare under en längre tid dragits med problem p.g.a. oseriösa hantverkare och detta beror helt enkelt på inkompetenta byggledare som helt saknar känsla för att anlita pålitliga firmor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.