649 läst ·
9 svar
649 läst
9 svar
El-dragning vid betongvägg
Hej
Vi har köpt ett 60-tals hus där elen behöver renoveras. I två av rummen har dessa en betongvägg. (Risk för blåbetong? Vad ska man tänka där? Får man göra själv?)
Har kollat på olika altenativ:
1. Fräsa spår i väggen för eldragning.
2. Golvlist för el-kablar. Fräsa sista biten från listen upp till el-uttaget (finns det reglerverk som sätter stop för det?)
3. Bygga en vägg som sitter framför betongväggen.
Tänker göra så mycket vi kan själva. (Behöver vara rädd om pengarna då mycket ska renoveras.)
Första gången man bor i villa. Vilken alternativ är enklast / billigast / säkrast?
Hur hade ni resonerat?
Vi har köpt ett 60-tals hus där elen behöver renoveras. I två av rummen har dessa en betongvägg. (Risk för blåbetong? Vad ska man tänka där? Får man göra själv?)
Har kollat på olika altenativ:
1. Fräsa spår i väggen för eldragning.
2. Golvlist för el-kablar. Fräsa sista biten från listen upp till el-uttaget (finns det reglerverk som sätter stop för det?)
3. Bygga en vägg som sitter framför betongväggen.
Tänker göra så mycket vi kan själva. (Behöver vara rädd om pengarna då mycket ska renoveras.)
Första gången man bor i villa. Vilken alternativ är enklast / billigast / säkrast?
Hur hade ni resonerat?
Du får inte göra någonting själv.
Eller, jag vet inte om du får spåra, men du får inte förlägga rör avsett för 230v och såklart inte någon kabel då heller.
Kontakta en elektriker tidigt om du tänker förbereda något för annars kanske du gör nåt som elektrikern inte vill arbeta med.🤔
Om det finns utrymme hade jag byggt en vägg, det ska väl ändå vara isolerat?
Eller, jag vet inte om du får spåra, men du får inte förlägga rör avsett för 230v och såklart inte någon kabel då heller.
Kontakta en elektriker tidigt om du tänker förbereda något för annars kanske du gör nåt som elektrikern inte vill arbeta med.🤔
Om man ska bygga en vägg, får man inte ens montera dosor och lägga fram rör för elen själv? Ingen sladdar och sådan bara förbereda.Farstatjej90 skrev:
Du får inte göra någonting själv.
Nej.FQT skrev:
Och det är heller inte nån bra idé om man inte har bra koll för elektrikern vill inte dra kabel i rör som är förlagda fel eller inte på det sättet han/hon tycker....
Så tipset är ta kontakt med en elfirma och gå igenom jobbet, sedan kan ni säkert komma överens om ev bilning/rördragning.
Risken är stor att man tänker lite galet och gör lite fel om sedan kostar multum att rätta till.
Risken är stor att man tänker lite galet och gör lite fel om sedan kostar multum att rätta till.
Vad är bästa praxis? Skruva reglarna direkt i betong väggen eller bygga en "fristående" vägg framför det befintliga, med regel i taket och golvet?J Josth skrev:
Om man sätter reglar direkt i betongväggen, ska man behandlar betongväggen med något? Tänkte det kan ju inte vara bra att sätta isolering direkt mot betongväggen (tänker dem behöver andas?)
Kommer ta in en elektriker och konsultera med dem. Men vill gärna har lite kött på benen så man inte står där utan man kan lägga fram lite tankar och alternativ.E elmont skrev:
I källare har det tidigare rekommenderats metallreglar. Vet inte om det gäller för alla betongväggar...FQT skrev:
Vad är bästa praxis? Skruva reglarna direkt i betong väggen eller bygga en "fristående" vägg framför det befintliga, med regel i taket och golvet?
Om man sätter reglar direkt i betongväggen, ska man behandlar betongväggen med något? Tänkte det kan ju inte vara bra att sätta isolering direkt mot betongväggen (tänker dem behöver andas?)
Behöver man rätta upp väggar kan man fästa reglarna med karmskruv, dåblir det enkelt att få krokiga väggar raka. Och betongväggar över markplan far inte illa av isolering eller trävirke rakt emot betongen.
Ps
Jag skulle regla ut och isolera lite, dessutom blir det mycket enklare med ev eldragning.
Ps
Jag skulle regla ut och isolera lite, dessutom blir det mycket enklare med ev eldragning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
PEX i lättbetongvägg, hur göra vid blandarfäste?
Badrum -
Putsa betongvägg vid dränering
Grund & Markarbeten -
Ull/ludd bildas vid fuktig källarbetongvägg
Grund & Markarbeten -
Lossat material från betongvägg vid avläsning av tapet (se bild)
Byggmaterial & Byggteknik -
Konstruktör i Göteborg som kan bedöma om avväxling behövs vid håltagning i betongvägg?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer