Om någon är intresserad - 8 månader efter inflyttning har vi fortfarande ingen förändring.

Oberoende besiktningsmäns protokoll om fel på allt från plåtarbeten till badrum har inte godkänts av Eksjöhus. Eksjöhus kräver nu ytterligare besiktning av annan besiktningsman. De vidhåller att det måste vara en GAR-BO-man. Dessa går, som de flesta kanske redan vet, husleverantörernas ärenden. (Husleverantörer som är medlemmar i STR äger GAR-BO).

Inte ens den oberoende besiktningsman från WSP-group (besiktning av badrum) som Eksjöhus själva valde duger. Anledningen är väl att hans protokoll visade på stora fel i badrummen, och det vill man inte höra talas om trots att de finns där.

Vi duschar fortfarande i den av Eksjöhus felritade duschen. Fukten stiger nu återigen markant uppåt väggarna. Entreprenörern? Jo de hålls bakom ryggen av Eksjöhus. De blir t o m försvarade av Eksjöhus när det framgår att dräneringen och dagvattensystem inte är gjorda alls som de ska. Eksjöhus menar nu att deras ritning på vårt hus och dagvattensystem är generell och inte behöver innebära att dräneringen behöver vara utförd enligt ritning!

Vår tidigare varning för att bygga med Eksjöhus står kvar, det finns ingen vilja att lösa problem utan allt ska ältas mellan jurister. Det är riktigt tröttsamt.

Eksjöhus har meddelat att de inte är positivt inställda till att hjälpa oss eftersom vi valt att berätta för andra. Det borde inte betyda att de kan låta bli att följa avtal, men så tycks de resonera.

Våra tidigare trådar:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1106487686

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1110100047;start=0

Ja, jag kan bara säga att jag tycker så synd om er Mastermind!

Visst är det väl för dj-ligt det som en del husleverantörer håller på med? Har en känsla av att även våra problem kommer att bli en långbänkare.

Har för mig att det ska finnas möjlighet att ha nån form av skiljenämnd om man inte kan komma överens om vilken besiktningsman man ska använda. Då ska ni utse en besiktningsman, Eksjöhus/entreprenör utser en och sedan ska det finnas en som utses av - ja, just nu kommer jag inte på det, men det är någon som ska anses som neutral. Kan det vara tingsrätt?

Fråga din advokat - han borde känna till den biten.

Vi snackade med en granne här förra veckan som har samma husleverantör/entreprenör som vi och de har också massor av problem men vet inte hur de ska handskas med problemen. Min fru och jag berättade hur vi hade gjort. Men vi berättade också att det är en tuff match att gå.

Grannen hade även samma Gar-bo besiktningsman och är lika missnöjda som vi med honom.

Jag/vi håller på er! Ge inte upp - man ska inte behöva betala skjortan på ett husprojekt och sedan nästan inte kunna titta när man är hemma för alla fel som man ser hela tiden och för allt som inte är åtgärdat och för all tid o kraft o ork det tar! Jag blir så förb-ad bara jag tänker på det.

Har inte varit inblandat i denna debatten tidigare, men vill helt klar ge mina sympatier till er Mastermind.

Numera tycker jag inte heller att det kan skyllas på att det är säljarens fel och inte eksjöhus själva.

Jag tycker nämligen att Eksjöhus har ett ansvar mot er som kund att se till att era fel blir avhjälpta.

Att dom dessutom säger att dom inte är positivt inställda till att hjälpa er pga att ni gick ut med detta till alla är ju än värre.... visar klart och tydligt på deras ansvar och vilja att hjälpa till.

MVH

/Micke

F-n, vad trist att inget har löst sig för er. Det måste verkligen vara en mardröm med tanke på hur mycket pengar som det handlar om?!

Hej igen,

Det är en riktigt tuff match, som SlyFox säger. Utgången är inte given, men ge upp har vi inte tänkt.
Till Thrill: Om det nu skulle vara säljarens fel så är det Eksjöhus själva eftersom säljaren i vårt fall är direkt anställd av Eksjöhus AB. Det är lite intressant att se att man som kund skulle varit i ett sämre läge om säljaren visade sig tillhöra en annan juridisk enhet, det är nog inte många som tänker på. Mitt råd är att ta reda på detta under säljprocessen - om säljaren kommer från ett litet säljbolag så är det inte troligt att husleverantören på något sätt vill kännas vid hans löften.

Naturligtvis handlar det om en hel del pengar. "Det här är väl er största affär i livet?" som Eksjöhus advokat sa. Jag vet inte vad avsikten var, men för mig lät det som han ville framhålla att vi hade mest att förlora på att driva detta vidare.

Jag antar att de inte hade haft något emot att ni berättade hur det är om det var positiva saker. Husleverantörer och andra företag får vänja sig vid att både positiv och negativ kritik numera sprids på nätet. Sköter man sina kunder illa kostar det pengar i dålig publicitet och sköter man kunderna väl får man bra kritik och fler kunder. Det ser man mycket av här på forumet, inte minst positiv kritik.

Jag har mycket positiv kritik att ge min husleverantör, men jag väntar med att skriva den tills huset är levererat och eventuella brister åtgärdade.

Lider med er Mastermind, men jag tycker ni håller huvudet högt och med rätta delger era erfarenheter här. Eksjöhus har ju möjlighet att besvara er här om de tycker ni ger orättvis kritik. Men att kritisera er yttrandefrihet är ovärdigt ett professionellt företag.

Tycker jag!
/Björn

Nu har vi haft besiktning i huset igen. Eksjöhus hade inför besiktningen skickat fel avtalstext till besiktningsmännen med betydligt lägre krav på utförandet av våtrummen. Om vi inte varit uppmärksamma så hade vi alltså inte kunnat få en korrekt bedömning - nu kunde besiktningsmännen utifrån det som avtalats konstatera att våtrummen är så pass behäftade med fel att de måste göras om i sin helhet.

Återigen en skandal, tycker vi, att fel avtalstext "råkade" dyka upp.

Det är fortfarande en hel del problem som uppkommer, som vi beskrivit på hemsidan.
http://www.eksjohusfel.tk/

Tjenare Mastermind

Vi fick brev från STR vi med och där har dom beslutat som för er att gå vidare med vårat fall.

Sen är det ju snart dax för insider igen ;D

Mvh
Jarppan

Jarppan, har ni också strul med Eksjöhus? ???

/Maria

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.