Halloj, vi kunde inte beställa något annat än katalog-kvadraten av Eksjöhus, inte ens när vi ville ha 2 identiska gavlar gick det att beställa det från Eksjöhus, även att var 2 standardgavlar vi skulle ha...
Vi frågade snickarna om de kunde göra det och det var inga problem, inte blev det så där värst dyrt heller, men i det priset ingick ombyggnade av hela övervåningen, öppet upp i hallen, montering av kamin & kök. :)
Jag antar att priset vi kom överens om var i lägsta laget om man frågar snickarna så här i efterhand.

*Edit* De flyttade även på 2 fönster på ena gaveln åt oss.

Det var som vi misstänkte, vi har också fått höra att det inte går att ändra just någonting. Men när vi börjat pressa säljaren lite så har det kommit fram lite saker i alla fall. T ex fick vi konvertera fönstret och dörr i köket till fullhögt fönster och fönsterdörr. Det tyckte vi gjorde det hela lite roligare. Vi fick också tips om att vi kunde göra vardagsrummet större genom att strunta i att resa väggen mellan vardagsrummet och sovrummet rakt fram från entrén sett. Om vi ville ha den möjligheten skulle vi säga till vid slutavropet så skulle en balk förlängas vilket skulle resultera i att man kunde strunta i den väggen och få uppemot 50 kvm vardagsrum.

Det vi funderar på nu är hur det hela löstes för att få öppet vid hallen. Krävdes det uppstolpning eller extra balkar i taket på nedervåningen för att inte övervåningen skulle komma ner så att säga? Eller är konstruktionen sådan att det går att kapa golvbjälken utan någon extra åtgärd?

Jaa du, hur vi gjorde med öppningen i hallen är igentligen en lååång historia.
61890.jpg

1. Vi ville ha öppet redan från ytterdörren och upp till taket, men det skulle kräva att vi bytte takstolar och gjorde en ny hållbarhetsberäkning(?) mm, så vi fick helt enkelt flytta ut början lite. Så nu börjar öppningen ungefär mellan "Öppet" & Ner" texten ;)

2. Den lilla avsatsen på övervåningen i bilden ovanför existerar inte alls då vi tyckte att öppningen skulle bli lite för liten (se punkt 1).

3. Vi behövde inte ha stolpen som står brevid trappan i standardhusen, varför kommer jag inte ihåg, men det räckte förmodligen med att de förstärkte mellan trappan & köket.

Om jag inte missminner mig helt så tror jag att de förstärkte väggen till badrummet på entréplan också. De flyttade även dörren till sovrummet innanför dörren då de reglade upp den en hel del extra för att stärka upp övervåningen.

Jag återkommer nästa vecka (jag har inte dragit in nätet än) så ska ajg se om jag inte kan luska ut om de gjorde något mer för att förstärka.

Det låter kanon! Tack för infot så långt i alla fall.  ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.