Ska dra all el till husbygget och har konstaterat att det blir synlig dragning och ska alltså bestämma kabeltyp..

De jag klurar över är som rubriken anger:

EKLK inte så mkt att orda om kankske mer än funderingen jag har om huruvida ledrana är tvinnade eller ej?

FKAK verkar bara finnas 1.5mm2? isåfall ointressant.. men denna ska ha brant tvinnade ledare för att minska magnetfält ( för elsanering)

EKPK sammasak här är ledarna tvinnade eller ej.. dock må det inte göra så väldigt mkt med dubbla stålband runt som borde dämpa magnetfältet rätt bra. men är den böjbar?? och snygg och slät? eller är den bulig o ful? och blir den bucklig när man böjer den eller håller den sig snygg?

ÖLMASS hör väll inte till de vanliga kablarna men ska även den va ok att dra lite hursomhelst med stålnätsarmering men genomskinlig så ser lite speciell ut.. men väldigt mkt smidigare än de övriga då den ju har flätad mantel dock 3ggr så dyr som eklk som är den enda av de övriga jag hittat pris på :/

Orsak att jag vill ha skärmad kabel är för att jag ska ha ett mätlabb hemma och vill ha en så tyst mätmiljö som möjligt och för bodelen så kan man ju likagärna elsanera när man ändå bygger och så är jag HiFiNerd av höggsta klass ;p

Vilka frekvenser är du vill få bort? Mäter du på audio?

ÖLMASS, det är väl ett gammalt Judas Priest-album...;)

Varför ska du ha utanpåliggande kabel i ett husbygge?

ÖLMASS http://www.lapplimited.com/14/en/webcatalog/katalog/4/42/421/4213/index.html men nää int har väll judas priest nån skiva som heter så?

Mäter både Audio och HF ( tillverakr audioprylar och mäter då även på deras switchade nätdelar som jag oxå tillverkar ) så tja allt från 0.1Hz till ca 1GHz.. och självklart blir det smått omöjligt att få det tyst på alla frekvenser men bättre att dämpa allt man förmår.

Hade för länge sedan ett elektroniklabb ca 300 m från TV-sändaren i Linköping. Det var 300 mV TV1-signal var man än mätte..

Med allt digitalt som smattrar nuförtiden är nog 50 Hz brum ditt minsta problem. Kanske du borde fundera på att skärma mätlabbet istället?

Ang skärmingien så va det inte jusst 50Hz jag ville ha bort snarare det som 50Hzen blir förorenad av.. men visst är det så att mäter jag nograna saker gör jag det i bur.

Ang utanpåliggande så har huset stått halfärdigt sen 86.. prefabväggar så där får jag inte in nått utan väl mkt strul. Taket i souterrengen vill jag ha openetrerat för bästa ljuddämpning ( uthyrnings lgh ) så där blir det även utanpåliggande i tak. Strömställare kommer jag köra radio så alla sånna kablar slipper jag ändå.

Och ja blir det utanpåliggande blir det automatiskt skärmat på nått vis då det bara är kablarna ovan som är intressanta.

Men till huvudfrågan som kanske blev lite dåld av mitt långa inlägg.

Hur bökigt är det att dra EKPK?

Redigerat:
Av de kabeltyper du nämner har EKRK vad gäller ditt krav på skärmning exakt samma uppbyggnad som EKLK, den kallas även kulo eller kuhlo och är mest lämpad för installation utvändigt i torra bostadsutrymmen.

Skulle du välja EKPK eller ÖLMASS får du nog den mest exotiska installation någon skådat.:)
Metallbanden i EKPK är tänkta som mekaniskt skydd, främst mot gnagarangrepp odyl.
ÖLMASS fast av typen med kopparfläta skulle nog ge dig bästa egenskaper vad gäller skärm av de typer du räknar upp, men är mycket ovanlig för normala installationer.

Vilken typ av "förorening" av nätspänningen är det du tänker på, och i vilket avseende lider du av den?
HIFI-nördar föredrar väl EKK i olika former som högtalarkablar (har jag hört nånstans).;)

Och EKPK eller ÖLMASS skulle nog vara mycket bökiga att använda i ditt fall.

All kabel är tvinnad, den skulle inte gå att böja lika lätt som den nu går att böja.

Ska de nu göras ordentligt så ska du använda metalldosor med metallisk/galvanisk tätning som ansluter runt om hela skärmen.
Ljusarmaturer med nät över ljuskällan.
Lågenergilampor verkar störa mer än gamla hederliga lysrör, men jag skulle rekommendera att partvinna ledarna i armaturen och lägga ledarna till ändanslutningarna på röret så nära röret det går för att minska magnetfältet.

Sedan är jag lite tveksam till radioströmbrytare, sändaren är ju en enda eter-nedsmutsare men är ju inte igång så mycket. Se till att mottagaren inte skickar ut så mycket elfält baklänges från oscillatorn ut på antennen.

Varför är FKAK ointressant då den bara finns som 1,5 mm2, det mesta i ett hus dras med 1,5.

Är det väldigt höga krav på lågt magnetfält så finns möjligheten att själv tvinna FK väldigt brant men då var det skärm mot elfält då...

Vad gör du med alla switchade nätdelar i hushållet?

Protte

Någon som läst förmycket på internet helt enkelt.

Han har höga förhoppningar innan el arbete.

Men innan det är klart kommer han ha dragir EKRK till det mesta.

EKRK räcker gott och väll. Han spelar in för dålig musik om störningarna hörs... :-)

Försök att omvända en audiofil, Högtalarkabel för 59 000 kr per meter, lågnivåkablar som är underarmstjocka och grön tusch på cd skivans kant.

Förgyllda nätkablar med skärm, AC-AC omvandlare för att korrigera nätfrekvensen eller om det var störningar, det skulle ge bättre tryck i basen.

En rörslutstegsnisse tog bort säkringen på anodspänningen och fick bättre bas. Und so weiter.

En polare skulle koppla stereon till TV:n men var tvungen att ta bort högtalarna i TV för att de inte skulle svänga med och färga ljudet.

Protte

Switchade nätdelarna har jag inte här för jämnan men jag konstruerar och tillverkar sådana komersiellt därav mätlab. Så vad gäller övrig skärming kan jag det mesta som bör vetas.

Ang 1.5m2 så visst funkar det i de flesta hem men nu va det snarare ett mätlabb och drar jag en sort dit må jag dra den till resten med. ( Litet hus så inte så mkt att dra 50+50m2.) även om såklart lampor får nöjja sig med 1.5mm2.

Nån som vet om FKAK går att få i 2.5mm2 och var man kan hitta den?

Ang tvinning på kabel så jo visst är nästan alla tvinnade, flexibiliteten en orsak Magnetfältspåverkan en annan. så får väll omformulera frågan till Hur brant är de tvinnade?

Och nä hade jag läst för mkt på internet som ovanstående hade även jag haft över tvåtusen inlägg på detta forum och säkert läst till mig nån outgrundlig stans hur svårböjd en EKPK är att böjja men då den frågan va för svår att svara på så får jag försöka hitta nån som har hemma här i närheten vilket nog inte blir det lättaste då jag bor lite off.. menmen.

Redigerat:
Audiofil-Hifinerderi jo visst fins det folk som betalar galet mkt för kablar själv hör jag inte dit utan ser istället till att de blir så korta att de inverkar så lite som möjligt.
Tror du att kablar i hifi är bull så varsågod o lev lycklig så, för inte blir man lyckligare av all kunskap!

Vill nån här hitta hifinerdar att försöka omvända fins det ett otal hififorum det är inte detta denna tråd handlar om.

Kom igen: Har någon dragit EKPK och vet hur det känns:confused:, så kan vi kanske hjälpa den stackars HiFi-mannen;).

Någon här måste ju ha gjort en lantbruksinstallation och då använt EKPK..?

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.