1 979 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Ekonomifråga
Sida 1 av 2
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Hej
Jag har 100 000 kr jag vill binda i en räntefond. Effektiv ränta är 10% och pengarna ska sitta i fonden i 10 år. Jag har det på ett aktie och fondkonto.
Hur mycket pengar kommer jag ha efter 10 år när jag sålt och skattat?
Jag har 100 000 kr jag vill binda i en räntefond. Effektiv ränta är 10% och pengarna ska sitta i fonden i 10 år. Jag har det på ett aktie och fondkonto.
Hur mycket pengar kommer jag ha efter 10 år när jag sålt och skattat?
En räntefond placerar fondens pengar i olika räntebärande instrument med olika placeringshorisont. Sjunker allmänna ränteläget så stiger fondens värde och stiger ränteläget så sjunker fondens värde. Vad du får ut när du säljer dina fondandelar efter 10 år går inte att säga.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Om du betalar skatten (30%) när du plockar ut pengarna efter 10 år så borde du ha 212k ungefär.
Men vilken räntefond har 10% avkastning per år? Jag blir lite osäker på hur du ställer frågan om du fullt ut förstår vad du frågar?
Men vilken räntefond har 10% avkastning per år? Jag blir lite osäker på hur du ställer frågan om du fullt ut förstår vad du frågar?
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Ett preliminärt utfall av undersökningen skulle alltså kunna vara att @Ossian K Olsson blivit motbevisad angående ekonomikunskaperna, men att ett nytt frågetecken dykt upp kring förmågan att läsa och förstå frågan ordentligt innan man svarar 😄S Styrman_jansson skrev: