G
F fribygg skrev:
Det förekommer ved handel både med och utan kvitto, reklamera kan du ju göra om du inte fått vad du betalat för, en nöjd kund som återkommer är mer värt än nått annat skulle jag säga.

Jag har svårt att tro att veden kommer vara så billig nästa år, industrin och värmeverken skriker efter virke och jag gissar att skogsägaren vill ha mer betalt för sina ved pinnar nästa år, jag gissar att din 980kr ved kommer att kosta över 1100kr om ett år om du nu får tag i nån som vill hålla på med ved och leveranser.
Tack, jag men så är det säkart! Men här går nog ändå smärtgränsen vid 1000 kr. Så då får det väl bli ren mys-eldning i framtiden då man köper veden för och ingen annat!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Ja jag kände det också.. ved verkar vara svårt att köpa.
Vad är svårt med att köpa ved?

Ser man till att vara ute i god tid, betalar vad som begärs (och på det sätt säljaren föredrar) och köper fulla lass borde det vara lätt att köpa ved och inte så dyrt att få den levererad. Struliga kunder som är ute i sista minuten, folk som vill pruta och svåråtkomliga leveransplatser gör att säljaren 'har slut' eller sätter ett betydligt högre pris så det blir värt besväret att sälja/leverera.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
G
F fribygg skrev:
Vad är svårt med att köpa ved?

Ser man till att vara ute i god tid, betalar vad som begärs (och på det sätt säljaren föredrar) och köper fulla lass borde det vara lätt att köpa ved och inte så dyrt att få den levererad. Struliga kunder som är ute i sista minuten, folk som vill pruta och svåråtkomliga leveransplatser gör att säljaren 'har slut' eller sätter ett betydligt högre pris så det blir värt besväret att sälja/leverera.
Ja jag tänker att eftersom det ju sälj av privata bönder/markägare så blir det ju svårt att få reda på ens vilka som säljer.. inga hemsidor att kolla direkt! Kontaktvägarna är antingen via vänner/bekanta eller via någon facebook-sida.
Så det svåra blir ju dela att jämföra priser mm.
Ser i min lokala facebook-grupp hela tiden inlägg "Vill köpa XX kubik björkved, vet ni några som säljer?" där det sen taggas diverse privata personer som i bästa fall svarar.

Så ja, jag skulle nog vilja säga att den aspekten gör det svårt!

Sen är det ju som du säger alltid bra att vara ute i god tid så klart.. men är juli för sent då kanske? Men som sagt priset jag betalade nu verkar ju vara det som gällt hela året vad jag hört.
 
  • Gilla
barka
  • Laddar…
Tar hand om ved för eget bruk i skogen, skulle inte sälja den för 1500kr/kbm (blandved), för dåligt betalt för arbetet. 🙂
 
  • Gilla
Mikko58 och 11 till
  • Laddar…
G
A AndersS skrev:
Tar hand om ved för eget bruk i skogen, skulle inte sälja den för 1500kr/kbm (blandved), för dåligt betalt för arbetet. 🙂
Men vadå, 1500 för blandved har det väl aldrig kostat? När vi flyttade till huset för några år sen köpte vi björkved för typ 5-600 kr och det har det väl kostat väldigt länge? Tills nu då när allt förändrats med elpriser mm.. så antagligen så finns det ävl dom som säljer för under. Men alla gör ju olika :)
Idag finns ju effektiva värmepumpar dessutom så man borde ju inte behöva elda så mycket om man placerar en sådan bra i huset. Och som sagt, stämmer min uträkning ovan så är ju priset jag betalade i år väldigt för dyrt för att man ska tjäna något på det egenligen. Men tillgång/efterfrågan antar jag.. folk verkar ju betala 1000 kr per kubiken stjälpt.. och då är det väl det priset som gäller om man vill ha ved!
 
  • Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Ja jag tänker att eftersom det ju sälj av privata bönder/markägare så blir det ju svårt att få reda på ens vilka som säljer.. inga hemsidor att kolla direkt!
Befinner du dig norr om Göteborg kanske Myggenäs Gård AB är leverantören du söker, du får vad du betalar för och med moms och kvitto
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Sen är det ju som du säger alltid bra att vara ute i god tid så klart.. men är juli för sent då kanske?
Ska du elda den 2025 eller senare skulle jag säga att du är ute i rätt tid.
Att köpa ved samma halvår som den ska eldas bygger ju på att veden är så torr som man önskar redan vid köpet eller att man hanterar och förvarar veden rätt och har tur.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Men vadå, 1500 för blandved har det väl aldrig kostat?
Jag räknar alltid min egen ved kluven och staplad, sedan finns ju travad och stjälpt också. I trådar de senaste två vintrarna har priser på 1500 kr förekommit.
Men huvudsaklig värmekälla i båda fastigheterna är bergvärme resp. LLVP, kaminerna är komplement. 😎
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Tar hand om ved för eget bruk i skogen, skulle inte sälja den för 1500kr/kbm (blandved), för dåligt betalt för arbetet. 🙂
Samma här , att sälja färdigkluven ved vete tusan om man inte har en vedmaskin.
Tycker det är bättre att sälja vedlass så får köparen kapa och klyva själv men man
säljer i första hand till sina nära eller mot gentjänster.

Men många stirrar sej blinda på att det måsta vara björk , här eldas allt möjligt och
det blir varmt av det också.

Tror inte man hört nån i bygden som säljer mot kvitto och den som strular får inte
köpa mer ved och detta sprider sej till andra säljare också.
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 7 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tror inte man hört nån i bygden som säljer mot kvitto och den som strular får inte
köpa mer ved och detta sprider sej till andra säljare också.
Vad jag förstår brukar folk inte vilja köpa med kvitto då de är rädda att betala den 25%momsen, men vill man göra rätt för sej är det ju bättre med vit vedhandel för både köpare och säljare.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Tar hand om ved för eget bruk i skogen, skulle inte sälja den för 1500kr/kbm (blandved), för dåligt betalt för arbetet. 🙂
Jag har sågat och klyvt ungefär 30 kubik varje år. Alltid haft överskott av ved. Fått frågan om jag vill sälja. Men just som du säger det blir för dåligt betalt för jobbet. Sen är det skönt att kunna ha 3 års lager.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
galento
F fribygg skrev:
Vad jag förstår brukar folk inte vilja köpa med kvitto då de är rädda att betala den 25%momsen, men vill man göra rätt för sej är det ju bättre med vit vedhandel för både köpare och säljare.
Har betalat skatt hela livet utan nån form av bidrag så har inga problem med att sälja nåt vedlass utan kvitto. Häromkring köper folk ved utan kvitto annars får de köpa nåt annat ställe eller vara utan.
 
  • Gilla
Stenografen och 1 till
  • Laddar…
Våra 40 kubikmeter blandved till nästa vinter kostade noll och ingenting utöver arbetet. Jag fick ta vara på vindfällen i en storskogsägares skog.
I höst och vinter skall jag försöka få hem några tiotal kubikmeter till därifrån innan det ruttnar.

Ved är dyrt om man kräver att det är björk och om man kräver att den skall vara färdigkapad ocjh kluven och torkad.
Köp otorkad blandved ett år på förhand så får du se en helt annan prisbild och en betydligt bättre lönsamhet.
 
  • Gilla
findus42 och 11 till
  • Laddar…
G
Ja men man väljer ju själv om man vill sälja eller inte så klart.. Och på något sätt följer ju vedpriset elpriset tänker jag?
Nu har inte jag bott i hus alla år, men när vi flyttade till huset för 4 år sedan kostar 1 kubik stjälpt björkved 5-600 kr. Och om ni som skriver här i tråden inte ens säljer för 1000 kr kubiken antar jag då med andra ord att ni aldrig sålt ved till privatpersoner? Det är ju så klart ett val man gör själv :)

Men med det elpriset vi hade vintern 2022/2023 så tror jag nog inte många kommer betala över 1000 kr kubiken för stjälpt björkved. Går sen elpriset yttergliare upp.. ja då kan man ju betala mer för veden kanske.

Men just nu betalar man redan otroligt mycket för veden (med all rätt med tanke på elpriset).. så mycket att jag ändå känner att jag har guld där ute i vedboa.. man borde ju se över att låsa där tänker jag.

Och när vi är uppe och nosar i dessa prisklasser så börjar det ju bli värt att kanske köpa björkved från storjättarna i fina nät..
Bauhaus säljer 40 liter björkved 30cm för 109 kr. Va kan en sån påsa vara i kubik? 30x30x90 ? Det blir alltså 0.081 kubik för då 109 kr.
Då blir 12 sådana säckar 1 kubikmeter. Och det hade kostat mig 1308 kr, för TRAVAD ved.

Nu när jag skriver detta så inser jag ju att jag hade sparat 300 kr per kubik mot vad jag precis köpte... haha!
Min ved jag köpte blev ju ca 1633 kr / kubiken travad.

Jaja.. nästa år svänger jag nog förbi bauhaus med ett släp och lastar på ett gäng sådana säckar om min uträkning stämmer och priset är detsamma :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tibb och 1 till
  • Laddar…
Du @Gjutjärn bör nog ta reda på hur många liter det går på en kubikmeter innan du gör några fler beräkningar eller antaganden om lönsamheten med vedeldning...
 
  • Gilla
  • Haha
kurlakarl och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.