12 373 läst ·
11 svar
12k läst
11 svar
Ekomiskt bidrag till anslutning till kommunalt vatten/avlopp?
Hej!
Jag sitter i en situation som säkert en del andra fastighetsägare sitter i.
Mitt enskilda avlopp lär inte uppfylla kraven vid nästa kontroll. När den kontrollen kommer att ske vet dock ingen ansvarig på kommunen. Tog upp frågan med dem för över tre år sedan och sedan dess har jag varken hört något från dem eller sett till någon kontrollant.
I tomtgränsen ligger sedan fem år tillbaka ett kommunalt VA. Förra ägaren anslöt sig till vattnet men behöll det enskilda avloppet.
Vid kontakter med kommunen har framgått att jag kommer att bli tvingad till att ansluta mig till deras avlopp. Vad som dock är mindre roligt är den ekonomiska biten,
När jag frågade 2010 om anslutningsavgift låg den på ca 59 000:-, Men andra ord rätt mycket bara för avloppet. Frågade dem igen förra året, inga förändringar i priset. Kort därefter måste det ha skett saker. Nu ligger anslutningsavgiften på plötsligt ca 99 000:! En höjning av avgiften ska också beslutas om inom kort. Då hamnar vi från nästa år på 110 00:- bara för avloppet!!
Finns det någon form av ekonomiskt bidrag att söka till denna investering? Min nuvarande anläggning är för gammal då kommunen har en avskrivningstid på 10 år på sådana anläggningar.
/Magnus
Mitt enskilda avlopp lär inte uppfylla kraven vid nästa kontroll. När den kontrollen kommer att ske vet dock ingen ansvarig på kommunen. Tog upp frågan med dem för över tre år sedan och sedan dess har jag varken hört något från dem eller sett till någon kontrollant.
I tomtgränsen ligger sedan fem år tillbaka ett kommunalt VA. Förra ägaren anslöt sig till vattnet men behöll det enskilda avloppet.
Vid kontakter med kommunen har framgått att jag kommer att bli tvingad till att ansluta mig till deras avlopp. Vad som dock är mindre roligt är den ekonomiska biten,
När jag frågade 2010 om anslutningsavgift låg den på ca 59 000:-, Men andra ord rätt mycket bara för avloppet. Frågade dem igen förra året, inga förändringar i priset. Kort därefter måste det ha skett saker. Nu ligger anslutningsavgiften på plötsligt ca 99 000:! En höjning av avgiften ska också beslutas om inom kort. Då hamnar vi från nästa år på 110 00:- bara för avloppet!!
Finns det någon form av ekonomiskt bidrag att söka till denna investering? Min nuvarande anläggning är för gammal då kommunen har en avskrivningstid på 10 år på sådana anläggningar.
/Magnus
Varför skulle det finns ekonomiskt bidrag?
-Därför att det rör sig om minst sagt en stor summa pengar. Pengar som man gärna lägger på annat än en skitsak (!).
-Vill man snabba på uppkopplingen och främja miljön (vilket garanterat de allra flesta vill) vore det motiverat med någon form av morot. I stil med nedan nämnda bidrag för t.ex. energiåtgärder.
-Vill man snabba på uppkopplingen och främja miljön (vilket garanterat de allra flesta vill) vore det motiverat med någon form av morot. I stil med nedan nämnda bidrag för t.ex. energiåtgärder.
Gäller denna avbetalning generellt eller är det från kommun till kommun? Har inte hört något om detta tidigare.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det finns något som heter VA-lån som är avsedda för detta. Vet ej om alla kommuner har det, men det finns i en del kommuner enl. google.
Jag tror att det är konstruerat som en sista utväg, om man blir nekad lån från banken, och du bör få bättre villkor hos banken, om banken beviljar lån överhuvudtaget.
Jag tror att det är konstruerat som en sista utväg, om man blir nekad lån från banken, och du bör få bättre villkor hos banken, om banken beviljar lån överhuvudtaget.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att du talar lite grand emot dig själv.natureboy83 skrev:Hej!
...
Visserligen har du ett uttjänt enskilt avlopp, som säkert kostar 50.000 att ordna så det fungerar,
och visserligen har det kostat 59.000 att koppla in det kommunala avloppet,
men kan inte någon annan betala. Med lite bidrag eller något.
Det är inte gratis att bo. Eller att leva. Eller att ha hus.
Det vet du väl?
Eller menar du att vi andra skall betala för att du har låtit ditt avlopp slamma igen ? Varför?
Ingen vill väl betala mer än nödvändigt.....du skulle ha passat på när det "bara" kostade 59.000:-natureboy83 skrev:-Därför att det rör sig om minst sagt en stor summa pengar. Pengar som man gärna lägger på annat än en skitsak (!).
Nej, det är klart att ingen av alla de högavlönade sakkunniga de har anställda på kommunen informerar kommuninnevånarna om detta. Men det är faktiskt lag på det: Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster § 36.natureboy83 skrev:
36 § En anläggningsavgift skall fördelas på årliga betalningar (delbelopp) under en viss tid, längst tio år, om
1. avgiften är betungande med hänsyn till fastighetens ekonomiska bärkraft och andra omständigheter,
2. fastighetsägaren begär att avgiften skall fördelas, och
3. fastighetsägaren ställer godtagbar säkerhet.
Ränta enligt 5 § räntelagen (1975:635) skall betalas på den del av avgiften som inte har betalats, från den dag det första delbeloppet förfaller till betalning till dess betalning sker. På delbelopp som har förfallit till betalning skall ränta i stället betalas enligt 6 § räntelagen från delbeloppets förfallodag till dess betalning sker.
Tack för alla synpunkter!
Det löser sig för min del. Men jag tänkte givetvis också på alla andra som sitter i en liknande situation men som kanske inte har de ekonomiska möjligheterna att ställa upp med dessa summor. Nu finns där uppenbarligen en kommunal lösning att tillgå också.
Därmed lägger jag locket på för min del och spolar.
Det löser sig för min del. Men jag tänkte givetvis också på alla andra som sitter i en liknande situation men som kanske inte har de ekonomiska möjligheterna att ställa upp med dessa summor. Nu finns där uppenbarligen en kommunal lösning att tillgå också.
Därmed lägger jag locket på för min del och spolar.
Klicka här för att svara