Vi har en jobbig tomt som vi sprängt på. Varje gång vet man inte om man kommer hitta en stor stenbumling som inte går att ta bort. Då tänkte jag, kan det finnas några elektroniska hjälpmedel för att hitta sten?

Har testat med armeringsjärn och banka ner, kanske funkar i värsta fall
 
C
Georadar är nog det du letar efter, men tyvärr lär du inte hitta något användbart i en rimlig prisklass.
Stenbumlingar är nog tyvärr något som hör till utmaningarna när man gräver ett hål.
Vad är det du skall gräva för?
 
C cpalm skrev:
Georadar är nog det du letar efter, men tyvärr lär du inte hitta något användbart i en rimlig prisklass.
Stenbumlingar är nog tyvärr något som hör till utmaningarna när man gräver ett hål.
Vad är det du skall gräva för?
Skulle bara gräva för en plantering, typ 50x50x50
 
C
K kotten33 skrev:
Skulle bara gräva för en plantering, typ 50x50x50
Om du stöter på en sten kan du ju i värsta fall bara gräva runt och låta den ligga. Det växer ändå :)
 
  • Gilla
kotten33
  • Laddar…
Hittar man sten gräver man bara ett större hål jämte och puttar ner den i.
 
raveper raveper skrev:
Hittar man sten gräver man bara ett större hål jämte och puttar ner den i.
Problemet är väl hur stor sten.
 
Nej det är hur stort hål man orkar gräva.
 
  • Gilla
kotten33
  • Laddar…
Kanske lite OT men ett alternativ... Jag håller själv på med geologiska undersökningar av min tomt för att gräva VA. Köpte 12mm gängstång samt förlängningsmuttrar på Biltema. Satt ihop två 1m gängstänger med förlängningsmutter och låste förbandet ytterligare med låsmuttrar samt limmade allt innan med Biltemas cylinderlåsning (typ loctite). Sen svetsade jag dit ett 12mm betongborr på en till förlängningsmutter så att jag kunde skruva på borret på gängstången. Kapade sedan så totallängden blev 190cm och sen bara att fästa i borrmaskin och köra. Funkade förvånansvärt bra. Drar man på en sten är det bara flytta någon dm och borra igen. Jag vill försäkra mig på att jag inte kommer på berg då jag har berg i dager på ett par ställen.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
I ibkcad skrev:
Kanske lite OT men ett alternativ... Jag håller själv på med geologiska undersökningar av min tomt för att gräva VA. Köpte 12mm gängstång samt förlängningsmuttrar på Biltema. Satt ihop två 1m gängstänger med förlängningsmutter och låste förbandet ytterligare med låsmuttrar samt limmade allt innan med Biltemas cylinderlåsning (typ loctite). Sen svetsade jag dit ett 12mm betongborr på en till förlängningsmutter så att jag kunde skruva på borret på gängstången. Kapade sedan så totallängden blev 190cm och sen bara att fästa i borrmaskin och köra. Funkade förvånansvärt bra. Drar man på en sten är det bara flytta någon dm och borra igen. Jag vill försäkra mig på att jag inte kommer på berg då jag har berg i dager på ett par ställen.
Varför inte bara svetsat ihop gängstängerna.? Eller tagit ett armeringsjärn?
 
raveper raveper skrev:
Varför inte bara svetsat ihop gängstängerna.? Eller tagit ett armeringsjärn?
Det går säkert bra det med. Jag tog det jag hade hemma och det blev tillräckligt rakt och stabilt för att inte vobbla för mycket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.