Byggahus.se

Ekollon

1. Micke Micke
    Medlem · Kalmar · 29 inlägg

Micke Micke

Medlem
    Hej!
    Detta är min första höst i mitt hus och den stora eken mitt på tomten är inte lika omtyckt nu som i somras. Det har snöat ett tjockt lager med ekollon på min fina gräsmatta.

Nu vänder jag mig till forumet för tips om vad man kan/bör göra.

Ska de tas bort? Är de dåliga för gräset? Hur tar man lättast bort ollonen? Är det lika mycket ollon varje år?

Snart kommer löven ner också, misstänker att det blir lite slit med det också.:mad:

Trevlig höst!
    /Micke

2. Å
    Medlem · Halland · 51 inlägg

åsaåsa

Medlem
    Det är nog bara att ta fram räffsan och få bort ekollonen, ett tjockt lager ekollon kan inte vara bra för gräsmattan. Även löven bör bort, eklöv tar VÄLDIGT lång tid att förmultna, så det är bara att låta räffsan stå framme.

3. B
    Medlem · 5 901 inlägg
    Stora karaktärsträd behöver svängrum. Egentligen bör man aldrig anlägga paradgräsmatta under exempelvis en ek.

Detta är träd som hör hemma i så stora trädgårdsanläggningar, att trädens krona hamnar över mark som ekarna själva får fortsätta behärska. Gärna med hassel eller annan lämplig undervegitation. Enda underhållet på en sådan yta är att regelbundet rensa undan frösådda ekplantor och annat sly för hand. Alternativet (ett sämre) är att hålla efter med röjsåg.

Vill du ändå kompromissa och behålla din ek (vilket jag har all förståelse för), skulle jag tagga ner kraven på gräsmattan. Låt marken under ekens grenar få en lite vildare karaktär! Bor ni intill en allmänning kanske rätta biotopen breder ut sig på nytt om ni bara ger naturen en chans.

Slutligen direkt svar på din fråga: Nej, alla år bär ekarna inte lika mycket ollon. Det varierar precis som vissa år är bättre frukt- och bärår än andra år.

Redigerat 9 okt 2008 20:50
  4. Micke Micke
    Medlem · Kalmar · 29 inlägg

Micke Micke

Medlem
    Jo, man får väl ta till räfsan några gånger då och då, men jag undrar vad grannen kommer att säga. Det har nyss byggts ett hus på den tidigare tomma tomten bredvid. Nu ska huset ut på försäljning. Undrar hur den nya grannen kommer att ställa sig till att städa sin del av tomten som skräpas ner av min ek?

5. Kalle B
    Medlem · Munkedal · 738 inlägg

Kalle B

Medlem
    Vad kan han säga, eken har ju stått där i åratal, den måste han ha sett när han var och kollade på nya huset

6. G
    Medlem · 7 317 inlägg

gaia

Medlem
    hoppas grannen flyttar ditt för att vara närmare naturen och allt vad det innebär. Vill man inte besväras av löv , kottar och liknande "skräp" så får man stanna i lägenheten med en vaktmästare ingående i hyran, rensopad asfalt och blommor i fönster :).
    Håller med Billy Baver, att man ska anlägga sin tomt efter naturens lagar och ej en konstig villastandard med välklippt gräsmatta till varje pris.
    Vi har bland alla bokar och askar också ca 15? st ekträd ( räknade dom aldrig, stor tomt) och det regnar med ekolon i år. Dom växer på tomten och utanför staketet. Vi brukar vänta tills träden är nakna och sen ta till krattan + en stor presennik..Löven, ekolon, små kvistar krattas över på presennik som viks ihop och dras bort och tömms i en stor komposthörna - blir många kubik varje höst :). Det som blir kvar på gräset klipps med gräsklippare på våren och blir så småningom till gödning. Det som vinden lägger in bland buskar och i rabatter låter jag ligga som vinterskydd.
    Ingen klinisk städning men när grusvägen är krattad, ingången rensopad och häcken klippt så ser det välvårdat ut ändå . I en av ekarna hänger en gunga .... under en annan finns fågelbad och skuggig plats för utemöbler. Ett träd kan bli ibland för stort på en liten tomt men det är mycket trevligare att leva med det än att sakna det , tycker jag :).
    gaia

7. Hemmakatten
    Medlem · 12 277 inlägg
    Vi har två jättestora, mycket gamla ekar på vår tomt som vi gjorde allt för att bevara när huset byggdes, vilket innebar besök av arborister, kronbeskärning, avskärmning för grävmaskiner och delvis manuell grävning för uteplatsen för att inte skada ek, rötter eller grenar. Vi har en mkt stor naturtomt så vi har varken besvär med löv eller ekollon som måste krattas bort.

Precis som gaia skriver så kan en ek bli för stor på en liten tomt. Men ge eken ett par år till innan ni bestämmer er för att ta bort den.

8. pelleulf
    Medlem · västra götaland · 81 inlägg

pelleulf

Medlem
    Köp en lövblås/sug!!
    Jag har några stora monster till bokar bakom mitt hus, väldigt mysigt under bokarna på sommaren MEN så kommer hösten.... Första året körde jag bort 12 överfulla skottkärror med löv!
    Men med den smidiga löv blåsen som jag tyckte var lite fjollig först kunde jag blåsa ihop en skaplig hög och sedan vända på steken å suga upp hela härligheten i den medföljande säcken (hänger på axeln). Insuget har knivar som gjorde att mina 12 skottkärror bara blev EN! Resterna kan med fördel användas som marktäckning under buskarna (räcker hela sommaren)
    Kommer inte ihåg vad min hette, men den är bensindriven, gul och inköpt på Bauhaus för ca:1400 spänn.
    Nu e de kul att "kratta" löv ! Lycka till / Pelle.:)

9. v-g
    Medlem · Västernorrlands · 3 799 inlägg

v-g

Medlem
    Man kan också hacka upp löven medelst en multiklipp klippare. Funkade prima då jag hade några lövare i närheten. Numera klipper jag inte ens gräset nästan :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.