Vi vill ha laminatskivor till vårt nya kök. Ek blir nog snyggast.

Vad skall man tänka på vad det gäller pris/kvalitet?

Någon som kan rekommendera återförsäljare?

Tja, laminat är ju alltid laminat.
Billigt, men inte så jättetåligt.
Svårt att få snyggt om olyckan varit framme(repor, jack mm)

Äkta trä är ju mer "levande" och slipbart och har en helt annan patina än plast.
Visserligen dyrare, men inte sååååå illa.
Bauhaus har billiga träbänkskivor.

Allt är ju en smaksak, och det finns säkert de som bejublar laminatetes hållfasthet och de som sågar äkta trä med för den delen.
Men äkta trä är snyggare en fejkat trä.

Ja, jag har inte funderat så mycket, men jag och min fru är inte så mycket för att olja in och underhålla.

Och - är det inte lite "inne" att ha "äkta" trä? Är inte det mycket av en imponeringsfaktor... "och så har vi givetvis stavlimmad oljad ek som bänkskiva", liksom.

Du svarade visserligen inte på frågan, men tack ändå!

Severus skrev:
och de som sågar äkta trä med för den delen.
var det där medvetet?  ;D

phulden skrev:
[quote author=Severus link=1141594358/0#1 date=1141595464]och de som sågar äkta trä med för den delen.
var det där medvetet?  ;D[/quote]

Det du... ;)

Apropå laminat så tror jag man får bästa pris på IKEA eller där man köper sitt kök.
Laminat ligger väl runt 500:-/m, i alla fall när vi kollade med Ballingslöv ifjol.
Aningens dyrare om man vill ha profilerad träkant.

Severus skrev:
och de som sågar äkta trä med för den delen.
Apropå laminat så tror jag man får bästa pris på IKEA eller där man köper sitt kök.
Laminat ligger väl runt 500:-/m, i alla fall när vi kollade med Ballingslöv ifjol.
Aningens dyrare om man vill ha profilerad träkant.
[/quote]

Vi skall köpa IKEA-kök, men de har inte ekmönstrad laminatskiva.
Jag läste i någon annan tråd här att bänkskivor skall undvikas att köpas från köksleverantörer för de lägger sig så högt i pris. Skall kolla Bauhaus etc.

Vi har köpt ett Zambo-kök (från Coop) och de säljer ekmönstrade lamniatskivor. Du kan även få den undermonterad om du vill. Har för mig att bauhaus endast övermonterar diskhon.

gds4me skrev:
Vi har köpt ett Zambo-kök (från Coop) och de säljer ekmönstrade lamniatskivor. Du kan även få den undermonterad om du vill. Har för mig att bauhaus endast övermonterar diskhon.
Bra jag skall kolla dessa. Var på Bauhaus igår och såg deras laminatskivor och de såg ju snygga ut tills man såg en äkta ekskiva. Då blev man lite ledsen. Men efter att ha pratat med försäljaren om vilket underhåll som krävs (slipning och oljning) så insåg jag att det är inte något som ligger för oss ändå.

Vi skall ha diskbänk i rostfritt, så monteringen har ingen betydelse.

Ett alternativ som Bauhausförsäljaren nämnde var teak som tydligen inte krävde underhåll alls lika ofta. Får starta ny tråd och fråga om någon har erfarenhet av detta.

Hur ofta underhåller man en oljad ekskiva? Jag har slipat bort EN fläck under de tre åren jag haft min skiva, och det tycker jag inte är mkt jobb. Men om du vill ha laminat så vill du...

gunne skrev:
Hur ofta underhåller man en oljad ekskiva? Jag har slipat bort EN fläck under de tre åren jag haft min skiva, och det tycker jag inte är mkt jobb. Men om du vill ha laminat så vill du...
Bra fråga, Bauhausförsäljaren pratade om slipning och oljning en eller ett par ggr per år, givetvis beroende på hur hårt slitage man utsätter den för. Som jag förstod det tyckte han att man borde slipa hela skivan då också. Men det låter ju som direkt overkill.

Men du slipar och oljar alltså bara på fläcken?

Hm, jo hela skivan låter väl lite overkill för bara en enda fläck.
Fördelen med olja är ju friheten med underhållet; det blir alltså minimala, om ens några, färgskiftningar om du bara slipar och oljar om en liten del.
Förr eller senare kommer du dock behöva köra över hela skivan, men det dröjer.

Ekmönstrad laminatbänkskiva är precis vad jag just införskaffat. Kollade på Ikea först men de har tydligen ingen ekmönstrad laminat.
Jag fastnade då på LG Collections laminatskivor. Den säljs av Beijers, men ganska snabbt upptäckte jag att Sigro.se också var återförsäljare. Det visade sig att sigro.se var mycket billigare samt att skivan blir hemkörd fram till porten.

Mycket smidigt! Kan rekommendera LG Collections bänkskivor samt sigro.se

Lycka till!

/Nivis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.