9 950 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
EKLK genom vägg och sedan fixa 90graders böj
Sida 1 av 2
Har en vägg med leca eller cementhålsten och ska dra två EKLK genom denna och sedan böja i 90 grader.
Skulle helst vilja dra i vp-rör och i andra hand flex. Kablarna ska bara rätt genom väggen.. Man kanske inte behöver det där extra skyddet, men det känns bättre så. Ska borra lite snett uppåt utifrån sett så ev vatten inte rinner in i huset.
Vad blir bästa genomföringen och hur tätar och isolerar man öppningen efteråt? Ska man sätta någon ”gummipropp” i rörens ändar? Silikon?
Och vid kabelns 90-gradersböj på utsidan.. Hur skyddar man från skav från vägg och eventuell rör eller slang?
Det är bland annat stallyktan som ska upp nu.
Skulle helst vilja dra i vp-rör och i andra hand flex. Kablarna ska bara rätt genom väggen.. Man kanske inte behöver det där extra skyddet, men det känns bättre så. Ska borra lite snett uppåt utifrån sett så ev vatten inte rinner in i huset.
Vad blir bästa genomföringen och hur tätar och isolerar man öppningen efteråt? Ska man sätta någon ”gummipropp” i rörens ändar? Silikon?
Och vid kabelns 90-gradersböj på utsidan.. Hur skyddar man från skav från vägg och eventuell rör eller slang?
Det är bland annat stallyktan som ska upp nu.
Pilutta dej,
detta får du ej,
förlåt om jag är störig,
men för detta måste du vara behörig.
detta får du ej,
förlåt om jag är störig,
men för detta måste du vara behörig.
Två st 16mm hål eller ett 25mm hål, som man får "gnugga upp" med borren till aningen överdim, annars får man inte genom VP-röret.
Om du använder vissa fabrikat av exlq 3g1,5 klarar du dig med två 12mm hål och 12mm VP-rör, så gör jag själv.
Insidan tätar du med vad som passar för insidan.
I röret tätar du med en liten dutt, precis så det bara blir lufttätt, akryl, silicon eller likn på insidan, och ev en liten isoleringstuss eller likn på utsidan. Detta för att få lufttätt på insidan-änden av röret och vindtätt på utsidan.
Men min böjradie på kabeln ska du ta reda på, finns angivet hos alla seriösa tillverkare av kablar. Hittar du ingen uppgift kan du ta en bra tumregel för vit kabel; min böjradie = 5x diameter. Vilket betyder runt 5cm då, du kan böja kabeln runt en snusdosa.
Så det innebär att du kanske måsta hacka ur lite ur väggen vid in och utgång, för att inte knäcka kabeln.
Om du använder vissa fabrikat av exlq 3g1,5 klarar du dig med två 12mm hål och 12mm VP-rör, så gör jag själv.
VP-rör genom väggen, täta runt röret på utsida (om det behövs, har borrningen gått bra kan du antagligen strunta i det) med antingen samma puts och färg som väggen är av, eller någon lämplig tätningsmassa, typ sicaflex. Silicon undviker jag, då ingen färg kan fästa på det. I mitt fall blir det ganska ofta akrylbaserad brandfog, då det är det som brukar ligga i bilen. Det är i princip som vanlig akrylfog, och alltså inte egentligen det mest lämpliga.M Mogg skrev:
I röret tätar du med en liten dutt, precis så det bara blir lufttätt, akryl, silicon eller likn på insidan, och ev en liten isoleringstuss eller likn på utsidan. Detta för att få lufttätt på insidan-änden av röret och vindtätt på utsidan.
Du ska ju naturligtvis göra en fast installation, då kommer inget att skava.M Mogg skrev:
Men min böjradie på kabeln ska du ta reda på, finns angivet hos alla seriösa tillverkare av kablar. Hittar du ingen uppgift kan du ta en bra tumregel för vit kabel; min böjradie = 5x diameter. Vilket betyder runt 5cm då, du kan böja kabeln runt en snusdosa.
Så det innebär att du kanske måsta hacka ur lite ur väggen vid in och utgång, för att inte knäcka kabeln.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Är det såpass känsligt för snäva böjar? Snusdosestorlek låter rejält stort. Inget jag tillämpat precis i mina egna dragningar (... ehhh... ja, alltså, de är väl preskriberade nu. Och ingen dog ju.)Mikael_L skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Problemet med en alldeles för liten böjradie är att risken att det ska vara ett problem bara ökar med tiden. De inre spänningarna (nu pratar vi mekanisk spänning) gör att kopparn över tid kan tränga genom isoleringen. Så för snäva böjar preskriberas inte.ricebridge skrev:
Och det blir på sikt en brandrisk..Bernieberg skrev:
ricebridge skrev:
Jadu.. Skulle jag anlitat en elektriker är inte du den jag i första taget skulle ta hit, om man säger så..ricebridge skrev:
Och nonchalant inför eventuella följder av felen..
Redigerat:
Tack för de praktiska tipsen!Mikael_L skrev:
Två st 16mm hål eller ett 25mm hål, som man får "gnugga upp" med borren till aningen överdim, annars får man inte genom VP-röret.
VP-rör genom väggen, täta runt röret på utsida (om det behövs, har borrningen gått bra kan du antagligen strunta i det) med antingen samma puts och färg som väggen är av, eller någon lämplig tätningsmassa, typ sicaflex. Silicon undviker jag, då ingen färg kan fästa på det. I mitt fall blir det ganska ofta akrylbaserad brandfog, då det är det som brukar ligga i bilen. Det är i princip som vanlig akrylfog, och alltså inte egentligen det mest lämpliga.
Du ska ju naturligtvis göra en fast installation, då kommer inget att skava.
Har tänkt om lite och kommer förmodligen använda det befintliga hålet ut till gamla ytterlampan. Det innehöll ett Bergman och var ett mycket tunt rör med två trådar, så jag får i så fall borra upp det. Då slipper jag krångla med böjar och borra nya hål. Hålet sitter direkt i vinkeln i ett hörn på huset.
Bergman-rör är i metall och får idag inte användas för att dra FK i, men kabel i går bra.
Skyddsjordar man ett metallrör är det tekniskt sett godkänt för att även hysa enkelisolerade ledare (FK), men rent praktiskt är det ganska svårt att få en tillförlitlig jordning och samtidigt ett snyggt slutresultat och en någorlunda tidseffektiv lösning, så man ser typ aldrig detta ske.
Skyddsjordar man ett metallrör är det tekniskt sett godkänt för att även hysa enkelisolerade ledare (FK), men rent praktiskt är det ganska svårt att få en tillförlitlig jordning och samtidigt ett snyggt slutresultat och en någorlunda tidseffektiv lösning, så man ser typ aldrig detta ske.
Får klura på en lösning helt enkelt. Det får bli två kablar ut i så fall, men det är inte hela världen. Det skulle vara grymt med en 4G 1.5 som är godkänd för väta och utomhusbruk där höljet tål UV. Vad jag läst mig till utger LED ingen UV.. och den är denna källa jag uteslutande vill ha.Mikael_L skrev:
Bergman-rör är i metall och får idag inte användas för att dra FK i, men kabel i går bra.
Skyddsjordar man ett metallrör är det tekniskt sett godkänt för att även hysa enkelisolerade ledare (FK), men rent praktiskt är det ganska svårt att få en tillförlitlig jordning och samtidigt ett snyggt slutresultat och en någorlunda tidseffektiv lösning, så man ser typ aldrig detta ske.![]()
Har funderat mycket på obehöriga människor som anlitar elektriker. Visst, det skall gå jättefort och helst inte kosta någonting alls.. Och allt ska vara toppenkvalité!! Det går inte riktigt ihop för mig. Man får vad man betalar för..