2 744 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
EKLK genom hålstens fot 20cm utan VP-rör?
Sida 1 av 2
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
jo om det finns det men ska man ha den på fasaden där det inte är någon risk för mekanisk åverkan... så får man ha det.. jag tror t.o.m att man kan gräva ner den utan rör.. inget bra ex men jag tror att jag läst det någonstans
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
På fasaden utan skydd, ja. I marken, nej. (Kravet som tillåter EKLK i marken är att den ligger i rör. Det är lika som att kravet på att få ha uttag i badrum är att det finns JFB)Ciki skrev:
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Läs vad GK100 skrev: Lågt
Dvs från marken och nån meter upp ska den skyddas mot åverkan.
Dvs från marken och nån meter upp ska den skyddas mot åverkan.
hur lågt kan en kopplingsdosa IP65 sitta?
kabeln kommer uppifrån väggen och in i grunden, så den kommer aldrig ner i marken. och går det sätta genom betongen utan rör, så kan jag borra ett hål med befintligt borr som sen tätas efter kabeln är dragen..
kabeln kommer uppifrån väggen och in i grunden, så den kommer aldrig ner i marken. och går det sätta genom betongen utan rör, så kan jag borra ett hål med befintligt borr som sen tätas efter kabeln är dragen..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Har inte sett nånting skrivet om det. Blir den väldigt utsatt finns det dosor i lättmetall/aluminium även om dom flesta plastdosor är slagtåliga.
nja, dosan kommer sitta under altanen, som i sin tur är under tak, men viss spolning kan ju komma ske vid tvätt av altanen, men IP65 borde utan problem fungera... kommer väl sitta ca 50 cm ovanför marken
Sikaflex brukar jag använda till det mesta ute, otrolig vidhäftning och styrka
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Dosa under altanen = gömd. Är det tillåtet? Inga gömda skarvar brukar man säga.
//Patrik
//Patrik