7 928 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
EKK bakom hyllor/köksskåp?
Jag vet att inbyggnation av kablar har varit på tapeten många gånger och jag har sökt och läst många trådar om det. Dock har jag inte lyckats luska ut om man får dra EKK bakom fast inredning så som köksskåp och hyllor.
Man får lägga den rakt i putsen. Man får lägga den i löst i reglad vägg om man har spikskydd i reglarna och dragavlastning. Man får inte lägga den bakom en golvlist/skugglist då det finns risk för spikar. Rätt? :-?
Om man fräser ut ett spår i baksidan av stommen på ett köksskåp får man dra kabeln där? Eller samma sak med ett hyllplan. Risken för att man spikar i kabeln är ju obefintlig. Alternativet är ju att dra kabeln inuti skåpet vilket iof funkar men det e ju snyggare om man kan göra det bakom. Hyllan får man väl dra kabeln precis under om man inte får fräsa in.
Vad säger experterna?
Man får lägga den rakt i putsen. Man får lägga den i löst i reglad vägg om man har spikskydd i reglarna och dragavlastning. Man får inte lägga den bakom en golvlist/skugglist då det finns risk för spikar. Rätt? :-?
Om man fräser ut ett spår i baksidan av stommen på ett köksskåp får man dra kabeln där? Eller samma sak med ett hyllplan. Risken för att man spikar i kabeln är ju obefintlig. Alternativet är ju att dra kabeln inuti skåpet vilket iof funkar men det e ju snyggare om man kan göra det bakom. Hyllan får man väl dra kabeln precis under om man inte får fräsa in.
Vad säger experterna?
Mjo, men då måste jag fräsa bort 16mm ur en 18mm hylla, och det kan bli tajt. Man kan ju fräsa i väggen bakom men det dammar så in i helvete och så har jag redan målat väggen. I såna fall kan jag lika gärna dra rör och dosor men jag vill helst undvika det...
Edit: Hittade det här, dock om ELSÄK-FS 1994:7:
Edit: Hittade det här, dock om ELSÄK-FS 1994:7:
Ett skåp eller en hylla borde väl betraktas som en möbel? Anslutningskabel är väl samma som RKK?Kapitel 52 Val och montering av ledningssystem
Fråga: (24-1-95)
Får anslutningskabel användas som ersättning för kabel avsedd för fast förläggning?
Svar:
Anslutningskabel får användas för fast förläggning bl.a.
* i husvagnar (708.5.2.2)
* i möbler (713.2.2)
* i ledningssystem som uppbärs eller monteras på vibrerande underlag (522.7.1).
På grund av anslutningskablars sårbarhet mot mekanisk åverkan anges i 413.5.1.3 för skyddsseparerad krets att man skall ägna särskild uppmärksamhet åt isolationen mot jord, särskilt hos anslutningskablar.
Enligt 413.5.1.4 skall anslutningskablar vara synliga längs hela den längd som kan utsättas för mekanisk skada.
Jo, skåpet drar jag kulo i. Jag hade nog ändå inte orkat plocka ner det och fräsa :
Men hyllan under är jag jävligt sugen på att dra kabeln bakom. Jag har fräst ur ett spår i hyllan nu och satt upp den, så kan jag enkelt trycka in en kabel om man får. Annars får det bli att dra den precis under.
Jag ska ha hit en elektriker i veckan och titta på centralen så jag kan ju fråga honom då, men om det gick skulle jag vilja dra dit kabeln innan dess...
Men hyllan under är jag jävligt sugen på att dra kabeln bakom. Jag har fräst ur ett spår i hyllan nu och satt upp den, så kan jag enkelt trycka in en kabel om man får. Annars får det bli att dra den precis under.
Jag ska ha hit en elektriker i veckan och titta på centralen så jag kan ju fråga honom då, men om det gick skulle jag vilja dra dit kabeln innan dess...
Hehe, jag tror knappt att det går att spika så att man träffar kabeln. Men det spelar ju inte så stor roll, är det inte godkänt så är det inte det. Men det e iof större risk att man spikar i en EKK som är lagd rakt i putsen, och den kan man ju inte byta ut. Hyllan kan man ju bara skruva loss och dra dit en ny kabel om den pajjar.
Det blir nog till att dra den på väggen under så har man gjort rätt i alla fall, dock skär det i den estetiska själen!
Det blir nog till att dra den på väggen under så har man gjort rätt i alla fall, dock skär det i den estetiska själen!
Elektrikern har just varit här och han sa att det är ok att dra kabeln där! Hyllan är så utformad att man kan byta ut kabeln relativt enkelt om det skulle behövas. 
Klicka här för att svara