14 564 läst ·
18 svar
15k läst
18 svar
Ekeforshus - Ekonomen?
Sida 1 av 2
Hej!
Undrar om det finns någon som byggt eller har erfarenhet av Ekeforshus.
Vi funderar på att bygga ett Ekonomen 142 ur Ekefors "billiga" serie.
Är intresserad av all info om Ekeforshus, både negativt och positivt och bra att veta-saker.
Roger2011
Undrar om det finns någon som byggt eller har erfarenhet av Ekeforshus.
Vi funderar på att bygga ett Ekonomen 142 ur Ekefors "billiga" serie.
Är intresserad av all info om Ekeforshus, både negativt och positivt och bra att veta-saker.
Roger2011
Vi har byggt en 151:a i vinkel, fungerade fint - vi är jättenöjda.
Hej Byggankan
Vilken byggde ni med till slut? Gick det bra?
Vi har varit intresserade av flera av de olika tillverkarna. bl.a. LB-hus 135 och 140, Eksjöhus Lyckan, Anebyhus, Vimmerbyhus. Just nu har vi snöat in på Ekeforshus... Men det är ju just nu
Vad vi försöker vaska fram är något prisvärt - vilket har visat sig svårt - Dyrast behöver ju inte vara bäst. eller? Billigast behöver inte vara sämst. eller?
Vilken byggde ni med till slut? Gick det bra?
Vi har varit intresserade av flera av de olika tillverkarna. bl.a. LB-hus 135 och 140, Eksjöhus Lyckan, Anebyhus, Vimmerbyhus. Just nu har vi snöat in på Ekeforshus... Men det är ju just nu
Vad vi försöker vaska fram är något prisvärt - vilket har visat sig svårt - Dyrast behöver ju inte vara bäst. eller? Billigast behöver inte vara sämst. eller?
Man får nog ofta vad man betalar för även i husbranchen precis som det mesta annat, men visst finns det skillnader inom samma segment. Sen beror det ju lite på vad man bedömer som bra och inte, och vilken nivå på det som ingår som man önskar sig.
När man tittar på de billigare serierna är det ju en fördel om man får utrymme att kunna ändra åtminstone någonting utan att det kostar skjortan att låsa upp ritningen tycker jag.
Av de billigare tycker jag Första Villan är något som verkar ge mycket för pengarna. Själv bygger vi just nu ett hus ur Trivselhus Wise serie.
När man tittar på de billigare serierna är det ju en fördel om man får utrymme att kunna ändra åtminstone någonting utan att det kostar skjortan att låsa upp ritningen tycker jag.
Av de billigare tycker jag Första Villan är något som verkar ge mycket för pengarna. Själv bygger vi just nu ett hus ur Trivselhus Wise serie.
Det var en av de saker som fick oss att välja Ekeforshus Ekonomen, vi ändrade planlösning helt och hållet utan extra kostnad, de var väldigt tålmodiga med vårt flyttande av väggar och fönster. Har för mig att vi inte fick samma möjligheter med just Anebyhus Första Villan..
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Superdaniel, enligt adressen i din profil bor du i lägenhet. Det här känns som smygreklam. Det här får du allt förklara för oss.
Flyttade ju för 2 månader sedan - hade inte uppdaterat mina uppgifter, snyggt fångat Marlene - Fixat nu
svar till roger : Datanät ingår inte - dock är det fördraget i alla ytterväggar med slang för detta, så det var något vi kompletterade med. Isolerade innerväggar och spånskiva i alla innerväggar ja.
svar till roger : Datanät ingår inte - dock är det fördraget i alla ytterväggar med slang för detta, så det var något vi kompletterade med. Isolerade innerväggar och spånskiva i alla innerväggar ja.
Låter kanon om man kan ändra i planlösningen o.s.v. kostnadsfritt.Vi valde TH Wise just därför efter att ha kollat bl.a. Eksjöhus Egnahemserie innan som är fin, men där de skulle ha rejält betalt för att förändra lite.
Har inte sett så många prisuppgifter på Ekonomenserien, men bra standard med både skivor och att det är isolerade innerväggar.
När det gäller Första Villan tror jag att man sparar in ganska mycket på att det är Ikeas kök o.s.v.
Många byter ju faktiskt ändå till Ikeakök i sina nybyggen.
Att det är IKEA från början bör vara bra i den aspekt att man kan få en mängd lådor och bra förvaring redan från början utan att det blir dyra tillägg som det allt som oftast blir hos andra leverantörer med Ballingslöv, Marbodal och Tibrokök som köksleverantör. Det är lätt att det blir en 40-50 000 extra i köket bara genom lite sådana ändringar annars då std-köken i husen ofta är ganska snålt tilltagna.
Har inte sett så många prisuppgifter på Ekonomenserien, men bra standard med både skivor och att det är isolerade innerväggar.
När det gäller Första Villan tror jag att man sparar in ganska mycket på att det är Ikeas kök o.s.v.
Många byter ju faktiskt ändå till Ikeakök i sina nybyggen.
Att det är IKEA från början bör vara bra i den aspekt att man kan få en mängd lådor och bra förvaring redan från början utan att det blir dyra tillägg som det allt som oftast blir hos andra leverantörer med Ballingslöv, Marbodal och Tibrokök som köksleverantör. Det är lätt att det blir en 40-50 000 extra i köket bara genom lite sådana ändringar annars då std-köken i husen ofta är ganska snålt tilltagna.
blizzet : Det stämmer , vi märkte det själva - ekeforshus kör ju med ballingslöv, och början man ändra köksritningen så sticker kostnaden kvickt... det går iofs alltid plocka bort ballingslöv köket och välja ett ikea kök om man vill... osäker på om de drar av fullt värde på ballingslövköket dock..
Precis, hustillverkarna har för bra pris på köken och man får ju inte tillbaka mer än vad de själva betalar. Eksjöhus säger sig ha fulla avdrag, får inte riktigt ihop hur det funkar för de borde ju också ha bättre priser av HTH t.ex.. Samt som husleverantör vill man väl helst att kunden ska välja bort så lite som möjligt för smidighetens skull. Men vet att kompisar som byggt med dem fått väldigt bra tillbaka på t.ex. köket av Eksjöhus.
I mitt eget fall så säljer min sambo kök på Ikea och de har viss rabatt, men ändå blev det att behålla Tibroköket p.g.a. att det inte riktigt lönade sig med det vi fick tillbaka tyckte vi. Visst hade Ikea blivit lite billigare, men stommarna ska skruvas också och man ska då leverera köket själv o.s.v. också.
Samt det var väl ett par grejer med Tibroköket med måtten och detaljerna som gjorde att det blev bättre i vårt fall.
Men det skulle inte förvåna mig framöver om vi kommer ångra att vi inte tog Ikea den dagen man vill förnya sitt kök och då kan göra det för en billig slant. =)
I mitt eget fall så säljer min sambo kök på Ikea och de har viss rabatt, men ändå blev det att behålla Tibroköket p.g.a. att det inte riktigt lönade sig med det vi fick tillbaka tyckte vi. Visst hade Ikea blivit lite billigare, men stommarna ska skruvas också och man ska då leverera köket själv o.s.v. också.
Samt det var väl ett par grejer med Tibroköket med måtten och detaljerna som gjorde att det blev bättre i vårt fall.
Men det skulle inte förvåna mig framöver om vi kommer ångra att vi inte tog Ikea den dagen man vill förnya sitt kök och då kan göra det för en billig slant. =)