Ska bygga ett Ekonomen128 i Skogstorp-Kumla.Tyvärr finns det inget sådant hus i Örebrotrakten så nu undrar jag om det finns någon som har bilder de skulle vilja dela med sig till oss?Är naturligtvis också nyfiken på vad ni tycker om Ekefors som husleverantör? Skulle vara mycket tacksam för svar:)

Hej jordgubben

Vi har också bokat tomt i Skogstorp. Hur har ni tänkt att göra med fjärrvärmen? Använda eller inte?
Vi har inte bestämt vilken husleverantör det blir ännu, men det lutar åt en 2 plansvilla iallafall.

J & P

Att använda fjärrvärmen är ett krav. Står i köpeavtalet till tomten.

Nu har vi bara bokat en tomt än så länge, så vi har inte fått något avtal.
Men att vi måste koppla in det har vi förstått, men ingen har sagt något om att använda det..?

Står det uttryckligen i avtalet att man måste använda det också?
Vad är månadskostnaden?

Detta med fjärrvärme vet jag inte varför du inte vill använda? Det är ju bland det billigaste uppvärmningsalternativet idag så vitt jag vet. Ja,du måste ansluta dig till fjärrvärmen men du behöver inte utnyttja det så har jag blivit informerad. Jag vet inte så himla noga vad kostnaden blir i månaden-det beror ju på hur stort hus du har & hur varmt du vill ha. Vi vill ju ha ett enplans & vi har räknat på att ha en total driftkostnad på 25000/år .Vi vet att vi tagit till i överkant men jag vill ha varmt+ så vill vi ej ha någon överaskning heller.

Vi fick följande från en husleverantör:

1, Att bara värma huset och tappvarmvatten med fjärrvärme. Då ökar energibehovet med ca: 8000 kw/år p.g.a. att det inte finns någon återvinning i huset (anpassningskostnad 1500 kr)
2, Att kombinera fjärrvärme det en frånluftsvärmepump. Då värmer fjärrvärme huset och alla återvinning (används till varmvattenproduktion) Tilläggs kostnad 20 750 kr
3, Att låta ordinarie frånluftsvärme pump sköta all uppvärmning och tappvarmvatten i huset Tilläggs kostnad 0 kr. Det är ur kostnadssynpunkt det bästa alternativet i dagsläget. Huset förbrukar ca: 9000 kw/år för en normalfamilj 2 vuxna, 2 barn

Men självklart så tar vi inte deras ord till 100%, men även en VVS kille som vi pratade med avrådde oss från fjärrvärmen pga kostnaderna...
Idag har vi vattenburen el och vi är nöjda med det, så vi får väl se. Beror väl på vilken husleverantör det blir till slut och vad han rekommenderar.

Vi har med Ekefors lagt in en frånluftvärmepump i vår offert. Ärligt talat så har jag bara hört att fjärrvärme är ett billigt uppvärmningssystem förrutom bergvärme. Jag har fjärrvärme idag och är nöjd så man är väl van vid det man har:rolleyes:

Ingår inte frånlutvärmepumpen som man köper en fjärrvärmemodul till?

Låter konstigt om man blir avrådd av en VVS kille att använda fjärrvärme. Det är ju det bästa man kan ha. Det är billigt och en sak som många kanske inte tänker på......värmepumpar går i sönder och behöver bytas ut. Fjärrvärmen är ju beständigt och mkt smidigare. Den sköter sig själv.

Det jag har fått erfara så ingår inte en frånluftsvärmepump bara för man ska ha en fjärrvärmemodul inte. Det är inte så självklart hos alla husleverantörer. Man måste fråga vad som ingår-hos de flesta så får man lägga till en summa för att få en fjärrvärmemodul för det ingår inte i standarden.

Finns det ingen i detta avlånga land som byggt med Ekefors:confused: Det vore ett plus att få höra om någon byggt i Örebrotrakten-då det är där vi ska bygga. Finns det verkligen inte någon som byggt eller känner någon som har byggt en Ekonomen 128? Vore hemskt tacksam för svar!

Hejsan Jordgubben !
Vi har byggt med Ekeforshus, men vi byggde Ekonomen 114 och vi har byggt i Värmland.
Vi kan varmt rekommendera Ekeforshus som leverantör,,, allt kom på lovad tid och det var inga problem med någonting.
De är verkligen trevliga att ha att göra med !
Lycka till med bygget !

Vad skönt att höra att ni är nöjda med dem som leverantörer.Började undra om de inte bygger några hus:) Vi var också inne på en 116 men vi vill ha ett eget "krypin" till barnen annars så är det en jättebra planlösning. Är ni nöjda med huset kvalitetmässigt? Tack för att du svarade.

Vi är verkligen nöjda med huset kvalitetsmässigt. De som var med här och tog emot blocken ( 8 st. ) sade att de hade aldrig varit med om en sådan bra passform. Vi har bott i huset ett år nu och några få småsaker som vi har anmärkt på har blivit tillrättat omedelbart. Vi har hela tiden blivit vänligt bemötta och kan verkligen varmt rekommendera Ekeforshus !!!!!

Tackar yttligare en gång! //Jordgubb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.