2 961 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ek och körsbär.
Hade en diskussion med väninnan häromdagen. I nya huset kommer vi att ha ekgolv samt köksinredning. Vi har bokhylla,tv-möbel samt andra små körsbärsfärgade möbler. Tycker ni att det skämmer? väninnan tyckte absolut att vi skulle byta ut det till ek. Skulle vara kul att höra era åsikter. Vänligen Agneta.
Byt ut väninnan istället. ;-)
Det är väl verkligen en smaksak. Vissa vill att allting ska se likadant ut medan andra vill ha lite variation. Jag antar att de körsbärsfärgade möblerna är av furu. Det kan ju vara andra träslag också som är körsbärsfärgade. Jag tycker att du kan behålla det som är fint oberoende av träslag. Även om man skaffar allt i ek, så kan det ju se väldigt olika ut beroende på årsringarnas täthet, kvistar, naturliga färgskiftningar och ytbehandlning.
Det är väl verkligen en smaksak. Vissa vill att allting ska se likadant ut medan andra vill ha lite variation. Jag antar att de körsbärsfärgade möblerna är av furu. Det kan ju vara andra träslag också som är körsbärsfärgade. Jag tycker att du kan behålla det som är fint oberoende av träslag. Även om man skaffar allt i ek, så kan det ju se väldigt olika ut beroende på årsringarnas täthet, kvistar, naturliga färgskiftningar och ytbehandlning.
Man kan ju inte stirra sig blind på att allt ska vara samma träslag. Det kanske blir lite stökigt om du skulle blanda in en massa olika träslag men 2 borde ju inte vara något problem. Det är ju bara att möblera och testa vad ni tycker själva.
Jag tycker att huvudsaken att träslagen skiljer sej tydligt och är inte lika mörka/ljusa dvs att det ena är tydligt mörkare än den andra. Värst ser det ut när man försöker blanda olika träslag i samma ton som om man försökt få dom att likna varandra typ björk+furu. Ljus ekgolv och mörka trämöbler ( körsbär,teak, mahogny ser ok hos mej 
gaia
gaia
Vi har körsbär möbler i vrummet och furu golv - nu är inte jag ett mode lejon o bloggar om brödrostar som kostar 3000+ men inte stör det mig alls. Däremot tycker jag det är rätt fult med för mycket blottat trä - spelar ingen roll om det är billigt eller dyrt.
Så kör på det du tycker e snyggt, men framförallt strunta i vad som är inne o kör på vad nu tycker e bäst - dock så rekomenderar jag att ni experimenterar med grejer som inte kostar jättemycket typ färg.
Så kör på det du tycker e snyggt, men framförallt strunta i vad som är inne o kör på vad nu tycker e bäst - dock så rekomenderar jag att ni experimenterar med grejer som inte kostar jättemycket typ färg.
Klicka här för att svara