Hej alla har lite frågor i ämnet vattenpumpar..

Någon med erfarenhet när det gäller

Anläggning djupborrad brunn 45 meter vatten nivå 9 till 15 meter under markytan

Gammal sliten GRUNDFOS EJEKTORPUMP CPES 3-60 tryck i KG

Ny GRUNDFOS CR5 - 9 SOM ERSÄTTNING, vilket tryck kan erhållas?

Är lite försiktig när det gäller dränkbar pump pågrund av att den kan fastna om något löst
kilar fast den i borrhålet, hur vanligt är det att den kan fastna?

4 till 5,5 kg är Tryck som önskas går det att erhålla ?

Vilket Pump val rekommenderas ur tryck synpukt ?

Ur servis och drift säkerhet ?

Någon som vet svar på mina frågor ??

Jag hade behållt den gamla pumpen, den kan leva länge än och kan enkelt bytas. 3-4 kg kan vara svårt att åstadkomma. Har aldrig provat. Vi kör våran 2,5 - 3,5 kg och upplever aldrig att trycket är lågt. Ejektorpumpens kapacitet beror av mottrycket. Vill minnas att en CPE lämnar max volym vid ca 1,5 kg på trycksidan. Vid de tryck du vill ha kommer pumpen att ha relativt låg kapacitet, vilket i sig inte behöver betyda att det inte funkar.

Jag rekommenderar också att du behåller den gamla pumpen med injektor.
Grundfos CR5-9 är en tryckhöjningspump och har inga vidare sugegenskaper. Jag provade att ha en motsvarande pump till mitt hushållsvatten men när vattennivån i brunnen sjönk i somras kunde pumpen inte suga upp vattnet utan gick tills det skrek om den. Då bytte jag tillbaka till min gamla injektorpump. Den har aldrig krånglat.

Bra info om pump installationer, det är många uppgifter om hur bästa lösningen ser ut i nuläget.... tror att pengarna styr vad rörkrökaren vill installera för pump...
Vet anläggningar råkat för dräkbar pump som fastnat och de helt enkelt måste borra ett nytt borrhål det kostar också...
Vist kan en ejektor fastna också men dimensionen är inte lika snäva så det finns större chans att få upp den....

Det primära är ändå kundens intresse som räknas och behov,
hur driftsäker lösningen är....

I nu läget ser lösningen ut, en ejejktor pump cps som klarar tryck ca 2,5 till 3,8
för tryckhöjng används en jet 100 pumpautomat som klarar ca 5 kg.

Men för tillfället urkopplad pågrund av trycktanken är rostskadad !

Skulle det varit min personliga anläggning skulle jag bara bytt ut trycktanken
emot en glasfiber trycktank... vist är det kaka på kaka lösning...

Varför denna diskution uppstår med en ny pumplösning grundfos CR 5 - 9
med ejektor koppling..
Läser ut ur pump diagramet att denna pump ensam skulle klara
vatten tryck 4,5 till 8,2 kg, men i verkligheten med sug höjd + tryck höjd
skulle dena klara jobbet ?

Bra info för alla med vattenpumpar...

Läser ut ur pump diagramet att denna pump ensam skulle klara
vatten tryck 4,5 till 8,2 kg, men i verkligheten med sug höjd + tryck höjd
skulle dena klara jobbet ?

8,5 kg med ejektorkoppling låter häftigt. En hel del av pumpens volymkapacitet går ju åt för att driva ejektorn. Jag har för mig att Grundfos hade en variant av CPE med fler ringar ovanför uttaget till ejektorn just för att kunna åstadkomma högre tryck till tappvattensystemet. Hur många ringar ovanför ejektoruttaget har en CPE resp. CR 5 -9, eller driver CR 5 pump kanske ejektorn från tappvattnenuttaget?

Hej,
på Grunfoss hemsida finns pumpkurvor för alla deras modeller.

Det som styr maxtrycket är suhöjden. I ett borrhåll sjunker ju vattenytan när pumpen jobbar, så pumpen får jobba hårdare när vattenytan sjunker (=ökad sughöjd).

Ju högre tryck desto lägre flöde på vattnet som kommer ur pumpen. Maxtryck på en pump gäller vid 0 l/min i flöde.

För att optimera pump och vattentryck måste man kolla i pumpkurvorna och hitta en pump med lämpligt arbetsområde. Tryckströmbrytaren måste därefter ställas in på lämpligt område.

Tänk också på att de flesta tryckströmbrytare har en minimum tryckdifferens som den kan klara. Skillnaden mellan start och stopp tryck kan inte vara hur liten som helst. Oftast sätts gränsen av stopptrycket. Ju högre stopptryck desto mindre tryckdifferens mellan start och stopptryck.

Ställer man för högt stopptryck kommer det innebära att flödet blir så lågt att pumpen aldrig klarar att komprimera luften i hydrofortanken och komma upp i stopptrycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.