Började känna begränsningar i min gamla Solbergas dubbhöjd så la till en ejca bevakning på blocket.
Hittade tillslut en som var nära nog och hämtade hem denna gamla svarven för två veckor sen.
Circa 26cm dubbhöjd kommer hålla mig sysselsatt ett tag. Därför tänkte jag skulle göra en helrenovering på maskinen innan jag börjar misshandla den, inte direkt för att det behövs mer för att det är kul
Dessutom är en fin maskin en trevlig maskin.
Enligt säljaren hade ägaren innan honom börjat måla om den, därför den har massa olika färger nu. Blir ny bengalack antagligen något åt den nya ejca-gröna.
Hittar inga större fel på maskinen förutom att den är allmänt skitig och rostig. Banjon har blivit lagad någon gång under åren. Den funkar så länge medan jag försöker hitta en modern banjo som passar.
Några saker som ska beställas:
- Rullager SKF 30207 (beställda från england)
- Industrifilt? (sitter filtpackningar på ett par ställe)
- Bromsband (gamla innehåller asbest?)
- Modern svarv-chuck
- Borrchuck MT3
- Banjo?
- Möjligen VFD
Började med att rengöra tillbehören medan jag hade svarven fortfarande i bitar.
Svarv-patron fick lite kärlek med filar och sandpapper.
Planskivorna fick sig ett citronsyrabad och lite autosol.
Många lager i en kvalitets dubb, dom billigare jag har använt förr har knappt haft ett.
Har nu börjat plocka isär hela maskinen och kladdat på biltemas färgborttagning, så nu väntar en massa slit.
Hittade tillslut en som var nära nog och hämtade hem denna gamla svarven för två veckor sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Circa 26cm dubbhöjd kommer hålla mig sysselsatt ett tag. Därför tänkte jag skulle göra en helrenovering på maskinen innan jag börjar misshandla den, inte direkt för att det behövs mer för att det är kul
Dessutom är en fin maskin en trevlig maskin.
Enligt säljaren hade ägaren innan honom börjat måla om den, därför den har massa olika färger nu. Blir ny bengalack antagligen något åt den nya ejca-gröna.
Hittar inga större fel på maskinen förutom att den är allmänt skitig och rostig. Banjon har blivit lagad någon gång under åren. Den funkar så länge medan jag försöker hitta en modern banjo som passar.
Några saker som ska beställas:
- Rullager SKF 30207 (beställda från england)
- Industrifilt? (sitter filtpackningar på ett par ställe)
- Bromsband (gamla innehåller asbest?)
- Modern svarv-chuck
- Borrchuck MT3
- Banjo?
- Möjligen VFD
Började med att rengöra tillbehören medan jag hade svarven fortfarande i bitar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svarv-patron fick lite kärlek med filar och sandpapper.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planskivorna fick sig ett citronsyrabad och lite autosol.
Logga in
Skapa konto
Många lager i en kvalitets dubb, dom billigare jag har använt förr har knappt haft ett.
Har nu börjat plocka isär hela maskinen och kladdat på biltemas färgborttagning, så nu väntar en massa slit.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kommer bli så jävla grymt. Kul att följa.
Ingen på Ejca verkar veta säkert när de övergick till asbestfria bromsband så jag tycker du skall göra som vi gjorde och betrakta bromsbandet som asbesthaltigt och byta det.
Snickerikompanjonen har en sån där som han svarvar på. En riktigt bra svarv. Jag bytte lager i spindeln och motorn åt honom i vintras så om du funderar på någonting är det bara att fråga.
Förresten rekommenderar jag att du svarvar en järnplugg med ansats som passar i hålet bakpå spindeln så du kan använda en ordentlig trebent utdragare att dra av trappremskivan med. Vi satte en gammal morsekona som plugg i hålet men det var dumt för spindeln svällde i diameter med påföljden att .då vi skulle knacka på remskivan på spindeln igen sprack den. Lyckligtvis gick det att reparera men det blev onödigt dyrt.
Vis av erfarenhet gjorde jag en pådragare att dra på remskivan med efter reparationen.
Snickerikompanjonen har en sån där som han svarvar på. En riktigt bra svarv. Jag bytte lager i spindeln och motorn åt honom i vintras så om du funderar på någonting är det bara att fråga.
Förresten rekommenderar jag att du svarvar en järnplugg med ansats som passar i hålet bakpå spindeln så du kan använda en ordentlig trebent utdragare att dra av trappremskivan med. Vi satte en gammal morsekona som plugg i hålet men det var dumt för spindeln svällde i diameter med påföljden att .då vi skulle knacka på remskivan på spindeln igen sprack den. Lyckligtvis gick det att reparera men det blev onödigt dyrt.
Vis av erfarenhet gjorde jag en pådragare att dra på remskivan med efter reparationen.
Tack för tipsen!
Bromsbandet är kastat, ska försöka hitta ett nytt nånstans man kan beställa.
Lyckades få av remskivan med ett par träbitar och en gummiklubba så nu är hela svarven i bitar.
Inte speciellt mycket delar i en svarv.
Kom en bit på färgborttagningen idag, massa skrapande och stålborstande.
Var även och skulle köpa färg idag men av nån konstig anledning hade dom bara toppfärgen och inte grundfärgen hemma så dom skulle beställa hem grundfärgen till mig.
Det hete "förhoppningsvis" i slutet av veckan .. så blir väl tidigast nästa vecka.
Blev trött på allt skrapande där en stund så spindelnyckeln fick sig lite med stålborsten också.
Nån som vet om det är orginal-nyckeln?
Bromsbandet är kastat, ska försöka hitta ett nytt nånstans man kan beställa.
Lyckades få av remskivan med ett par träbitar och en gummiklubba så nu är hela svarven i bitar.
Logga in
Skapa konto
Inte speciellt mycket delar i en svarv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kom en bit på färgborttagningen idag, massa skrapande och stålborstande.
Var även och skulle köpa färg idag men av nån konstig anledning hade dom bara toppfärgen och inte grundfärgen hemma så dom skulle beställa hem grundfärgen till mig.
Det hete "förhoppningsvis" i slutet av veckan .. så blir väl tidigast nästa vecka.
Blev trött på allt skrapande där en stund så spindelnyckeln fick sig lite med stålborsten också.
Nån som vet om det är orginal-nyckeln?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ska jag absolut göra! Tack
Fick bort den sista färgen idag eller ja typ 99% kanske men det får duga! Dessutom tog stålborsten till vinkelslipen slut.
Nästa steg blir att polera alla maskin-ytor och avfetta hela inför grundfärgen.
Fick bort den sista färgen idag eller ja typ 99% kanske men det får duga! Dessutom tog stålborsten till vinkelslipen slut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blir att polera alla maskin-ytor och avfetta hela inför grundfärgen.
Redigerat:
Grundmålning igång
Passade på att polera upp skyltarna medan jag väntar på färgen ska torka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passade på att polera upp skyltarna medan jag väntar på färgen ska torka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundmålningen går sakta framåt, har fått grundat allt två gånger. Med 400 putsning imellan på plåtdelarna, gjutjärnsdelarna är så grova så färgen lägger sig fint på dom.
Bestämde mig för en blå-grå färg istället för grön tillslut, tror den blir bra. (inte torr på bilden)
Fick tom flickvännen att hjälpa till med lite pill-målning.
I övrigt väntar jag på grejor. Har beställt filt, bromsband, kullager och lite annat smått som bör komma i veckan.
Har även snackat med Oneway om att beställa en modern banjo och chuck från dom så det får bli när lönen trilla in. Dock passar inte dom gamla verktygs-stöden i den nya banjon så om det är någon som behöver extra verktyg-stöd har jag två till salu. Även den gamla chucken och banjon (behöver vård) ska säljas så är det någon som behöver hojta till.
Är där nån som vill ha fler bilder har jag slängt upp alla från projektet på min drive
https://drive.google.com/drive/folders/0By6u1PK2nxqsNTI3MlBIOGxjcmc?usp=sharing
Bestämde mig för en blå-grå färg istället för grön tillslut, tror den blir bra. (inte torr på bilden)
Logga in
Skapa konto
Fick tom flickvännen att hjälpa till med lite pill-målning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I övrigt väntar jag på grejor. Har beställt filt, bromsband, kullager och lite annat smått som bör komma i veckan.
Har även snackat med Oneway om att beställa en modern banjo och chuck från dom så det får bli när lönen trilla in. Dock passar inte dom gamla verktygs-stöden i den nya banjon så om det är någon som behöver extra verktyg-stöd har jag två till salu. Även den gamla chucken och banjon (behöver vård) ska säljas så är det någon som behöver hojta till.
Logga in
Skapa konto
Är där nån som vill ha fler bilder har jag slängt upp alla från projektet på min drive
https://drive.google.com/drive/folders/0By6u1PK2nxqsNTI3MlBIOGxjcmc?usp=sharing
Semestern är tyvärr slut så renoveringen går relativt långsamt nu. Allt är grundat och målat iaf så nu har det roliga med att bygga ihop den börjat.
Rengöra och olja alla skruvar och smådelar innan man sätter tillbaka dom tar sin lilla tid.
Filten jag beställde var såklart inget att hänga i granen... Nån som vet var man kan få tag på 3 och 6 mm industri-, syntet-, maskin- ,"eller vad det nu heter" filt? Gärna i Skåne.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rengöra och olja alla skruvar och smådelar innan man sätter tillbaka dom tar sin lilla tid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Filten jag beställde var såklart inget att hänga i granen... Nån som vet var man kan få tag på 3 och 6 mm industri-, syntet-, maskin- ,"eller vad det nu heter" filt? Gärna i Skåne.
Redigerat:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jättefint jobb du gör med renoveringen
.
Vad är det för gänga på chucken du ska sälja?
Vad är det för gänga på chucken du ska sälja?
Saker börjar komma på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har glömt att uppdatera här på ett tag.
Renoveringen är mer eller mindre färdig, lite småfix kvar bara.
Efter att ha pratat med 3 olika företag om bromsband hittade jag tillslut http://bennetter.se/friction/index.html
Mailade på en söndag och fick svar direkt. Efter lite råd från dom hade jag bromsbandet på onsdagen efter, klippt till rätt storlek. Riktigt trevligt företag!
Den gamla gummimattan på "hyllan" har bytts. Hittade en bilmatta på biltema som var snarlik.
Hittade tillslut filt på ebay från nya zeeland som funkade.
Lite pilligt att klippa till själv med det gick.
Hade lite problem med värmebildning efter jag bytt lagerna i spindeln men efter lite råd från heimlaga kunde jag konstatera att jag hade helt för mycket fett. Gör om gör rätt och nu går den ljudlöst och svalt.
Bytte först bara dom två lagerna men efter att jag provkört den lite konstatera jag att lagerna i motorn även behövde bytas. Passade på att byta lagerna i variatorn när jag ändå var igång, så nu har den nya lager överallt.
En hög med gamla lager:
Kvar att göra är:
- Byta elen, sitter i tankar om VFD så det får vänta lite.
- Ny banjo. Har fått prisuppgift från oneway europe (260€) men kollar runt lite efter en billigare.
- Letar efter nån slags "U" tätningslist till dörren för att minska ljudet och hålla skit ute.
Som den står nu:
Renoveringen är mer eller mindre färdig, lite småfix kvar bara.
Efter att ha pratat med 3 olika företag om bromsband hittade jag tillslut http://bennetter.se/friction/index.html
Mailade på en söndag och fick svar direkt. Efter lite råd från dom hade jag bromsbandet på onsdagen efter, klippt till rätt storlek. Riktigt trevligt företag!
Den gamla gummimattan på "hyllan" har bytts. Hittade en bilmatta på biltema som var snarlik.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittade tillslut filt på ebay från nya zeeland som funkade.
Lite pilligt att klippa till själv med det gick.
Logga in
Skapa konto
Hade lite problem med värmebildning efter jag bytt lagerna i spindeln men efter lite råd från heimlaga kunde jag konstatera att jag hade helt för mycket fett. Gör om gör rätt och nu går den ljudlöst och svalt.
Bytte först bara dom två lagerna men efter att jag provkört den lite konstatera jag att lagerna i motorn även behövde bytas. Passade på att byta lagerna i variatorn när jag ändå var igång, så nu har den nya lager överallt.
En hög med gamla lager:
Logga in
Skapa konto
Kvar att göra är:
- Byta elen, sitter i tankar om VFD så det får vänta lite.
- Ny banjo. Har fått prisuppgift från oneway europe (260€) men kollar runt lite efter en billigare.
- Letar efter nån slags "U" tätningslist till dörren för att minska ljudet och hålla skit ute.
Som den står nu:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer