Vidar! Skulle inte du kunna skicka en kopia på manualen till kombimaskinen?VidarH skrev:
Gissa vad jag hittade i/under arbetsbordsförlängningen?
En mapp med alla maskinernas handhavandeinstruktioner!?!
Så nu vet jag vad de heter! (och vilka delar som kanske saknas)
Någon gång har det funnits en fräs också av instruktionshäftena att döma.
Tur att jag redan har två överhandsfräsar så jag inte behöver gråta över att den saknas.
Snälla
Hei,VidarH skrev:
Gissa vad jag hittade i/under arbetsbordsförlängningen?
En mapp med alla maskinernas handhavandeinstruktioner!?!
Så nu vet jag vad de heter! (och vilka delar som kanske saknas)
Någon gång har det funnits en fräs också av instruktionshäftena att döma.
Tur att jag redan har två överhandsfräsar så jag inte behöver gråta över att den saknas.
Skulle du kunnen ta bilde av alle sidene og ladda de upp her? Det er mange som leter efter dette
Tror vi är flera spekulanter. Skulle oxå gärna ta del av manualen
SUPERT, tack så mycketP Pysslarn skrev:
Dette har jeg ventet på i over 2 år
VidarH skrev:
Låter skumt. Den manual jag köpte för min L39:a skrevs ut för min räkning.
Självklart bör de ha digitala arkivex på manualer till sina egna maskiner, inte minst eftersom de säljer service på dem!
Verkar dessvärre som att du stött på en lat jävel hos Ejca!
//Ronnie
Självklart bör de ha digitala arkivex på manualer till sina egna maskiner, inte minst eftersom de säljer service på dem!
Verkar dessvärre som att du stött på en lat jävel hos Ejca!
//Ronnie
Långhålsborren. Hur är det tänkt att den ska fungera?
Jag förstår själva funktionen på de flyttbara plattorna, men vad jag inte förstår är hur man får fast en borr på axeln? Ska man ha någon slags lös chuck eller ska det finnas gängade borr?
Om man vill fräsa, ska man även då använda sig av långhålsborrens plats?
Bild på min km-25 Ej ännu på plats i gårdssnickeriet (dörrhålet var för smalt)
Jag förstår själva funktionen på de flyttbara plattorna, men vad jag inte förstår är hur man får fast en borr på axeln? Ska man ha någon slags lös chuck eller ska det finnas gängade borr?
Om man vill fräsa, ska man även då använda sig av långhålsborrens plats?
Bild på min km-25 Ej ännu på plats i gårdssnickeriet (dörrhålet var för smalt)
Frustrator skrev:
Hej!VidarH skrev:
Gissa vad jag hittade i/under arbetsbordsförlängningen?
En mapp med alla maskinernas handhavandeinstruktioner!?!
Så nu vet jag vad de heter! (och vilka delar som kanske saknas)
Någon gång har det funnits en fräs också av instruktionshäftena att döma.
Tur att jag redan har två överhandsfräsar så jag inte behöver gråta över att den saknas.
Vi har en sån gammal kombination som stod ute i stallet på gården som vi köpte och flyttade till för sex år sedan. Nu har jag fått tummarna ur och tänkte fixa iordning den. Skaffade en ny drivrem till hyveln och skärpte skären. Har testat att planhyvla vilket också funkade. Jag saknar dock instruktionsboken och firman som sålde den en gång i tiden (Wahlströms nånstans i Småland) var tyvärr högst ointresserade av min fråga. Jag tänkte byta motorn till en 4hk mot nuvarande 1,5hk som känns lite klen. Finns det möjlighet att ta del av din intruktionsbok?
Jag hade förr en exakt likadan maskin. Kan svara på frågor vid behov.
Jag tyckte motorn räckte till på min. Fast jag vill minnas att den var 1,5 kW och det är ju litet mer än 1,5 hk. Däremot hade jag problem med att drivremmen slirade för den spändes ju bara av motorns vikt. Därför byggde jag en remspännare på den så man spände ned motorn med en skruv.
Jag tyckte motorn räckte till på min. Fast jag vill minnas att den var 1,5 kW och det är ju litet mer än 1,5 hk. Däremot hade jag problem med att drivremmen slirade för den spändes ju bara av motorns vikt. Därför byggde jag en remspännare på den så man spände ned motorn med en skruv.
En kompis som är finsnickare rekommenderade minst 3hk/2,2kW för att planhyvla. Och det hade inte skadat för sågen heller.H heimlaga skrev:Jag hade förr en exakt likadan maskin. Kan svara på frågor vid behov.
Jag tyckte motorn räckte till på min. Fast jag vill minnas att den var 1,5 kW och det är ju litet mer än 1,5 hk. Däremot hade jag problem med att drivremmen slirade för den spändes ju bara av motorns vikt. Därför byggde jag en remspännare på den så man spände ned motorn med en skruv.
Det beror på många faktorer:M molekylmartin skrev:
En tvåbetts kutter som din förutsätter lägre matningshastighet för att få en bra yta eftersom kutterslagen inte får bli för långa. Det betyder att en mindre mängd trä per sekund skall skäras loss jämfört med en nutida tre- eller fyrbettskutter. Därför räcker det med mindre motor.
En smalare hyvel har kortare kutter och kan därför skära loss mindre mängd trä i sekunden. Den här har bara 25 cm lång kutter. Dessutom har den ingen maskinell matning som kräver effekt vid planhyvling. På grund av matarvalsarna krävs vanligen mer effekt för planhyvling men här finns det inga sådana. Det är du som står för matarkraften inte motorn.
Kolstål eller snabbstål blir vassare och skär lättare än hårdmetall. Därför klarar man sig med mindre motor när man har gammaldags knivar av kolstål eller snabbstål och håller dem ordentligt vassa så som snickarna gjorde förr när sandpappret var både dyrt och dåligt så man ville ha hyfsat bra yta direkt ur hyveln.
Jag hatar att slipa trä med sandpapper så jag är noga med att ha vassa bett och då blir effektbehovet lågt precis som förr i tiden.
En tung kutter med stor diameter har stor tröghet i sig. Tröghet kan översättas med svänghjulsverkan. Det innebär att den behöver mycket motorkraft för att få upp varven men sedan hugger den sig fram genom kvistar med hjälp av trögheten i kuttern utan att belasta motorn så mycket. En modern lätt kutter kommer snabbt upp i varv men den kräver effekt-toppar av motorn vid varje kvist.
Sedan har vi ju det här med motorefekt. En 1,5 kW motor från 50-talet har ungefär samma dimensionering på lindningarna som en nutida motor på 1,8-2 kW från en kvalitetstillverkare eller som en 3 kW billigmotor från Kina. Det avgörande för motorns effekt är hur mycket den kan ge utan att lindningarna överhettas så de brinner.
På 50-talet tog man till dimensioneringen i överkant och skrev låga siffror på märkskylten för att alltid ha ryggen fri. Det var bäst så när tillverkaren var liten och användaren fanns i närheten och kunde ställa till bråk om motorn brann. Plötsligt stod användaren i verkstadsdörren med motorn i famnen och skulle ha den omlindad på garanti samma dag annars tog fan bofinken.
Numera är det tävling om vem som skriver de högsta glädjesiffrorna på motorerna för användarna är långt borta och importörerna vill ha billigast och lättast möjliga motorer för en angiven märkeffekt och användaren har inte råd att driva en internationell rättsprocess för att få motorn omlindad på garanti.
Det här är teorin bakom det faktum att min Stenberg KEV 600 med 60cm hyvlingsbredd klarar sig bra med 3,7 kW på märkskylten på hyvelmotorn fastän en så stor hyvelmaskin borde ha någonstans kring 7,5 kW enligt nutida tabeller och standarder.
Sågen på Ejcan var så bedrövlig så den skruvade jag bort på min och packade i en låda som sedan följde med när jag sålde maskinen och bytte till Stenbergaren. Motorn är för klen till sågen men hela sågen är likväl för klen.
Hyveln och långhålsborrmaskinen var bra.


