Upptäckte höromdagen att ett rör till elementet har stått och läckt vatten under vad som borde vara en längre tid. Det verkar vara skarven som blir fuktig och orsakat droppandet efter en tid. Det handlar inte om många droppar per dygn, men många droppar små.... ja, ni vet (och ser).
Så, kan jag möjligen få detta tätt själv (provisoriskt eller permanent) eller är det bara att ringa röris och få det utbytt och fixat?
Bilderna:
Sockeln direkt när jag upptäckte skadan
Inringad skarv som blir fuktig efter en stund
Översiktsbild
Så, kan jag möjligen få detta tätt själv (provisoriskt eller permanent) eller är det bara att ringa röris och få det utbytt och fixat?
Bilderna:
Sockeln direkt när jag upptäckte skadan
Inringad skarv som blir fuktig efter en stund
Översiktsbild
Tycker det ser ut som att lödningen inte har blivit bra då även det andra t-röret har lite ärg i skarven. En VVS:are borde kunna svar på om man kan värma röret igen för att få det tätt. Har du kollat eventuella andra lödade kopplingar i huset?
Ja, men det behöver lödas om.nniva skrev:
Vid mjuklödning så kan det inte vara vatten i röret.
Tycker dom andra lödningarna ser ut att vara dåligt gjorda också..
Jag hade inspekterat hela systemet för att kolla hur mycket som behöver göras om..
Sen tömt på vatten och lött om det.
Men om du ska göra det själv så köp lite rör och kopplingar att träna på först.
Har kollat andra kopplingar och de känns torra. Är dock ärg även på dem, ungefär som på detta.Solvskaftet skrev:
Ärg kan lika gärna komma från dåligt borttorkad fluss från lödningen, så det behöver inte vara dåligt för det.
Däremot ser det ut som dålig vätning av lodet, ev att det varit alldeles för varmt så man "kokat" ur lodet.
Däremot ser det ut som dålig vätning av lodet, ev att det varit alldeles för varmt så man "kokat" ur lodet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Golvbrunnssil ej tät runtomkring
Badrum -
Tätskikt i källartvättstuga från 1947 – ja eller nej?
Tvättstuga -
Vattnet samlas i mitten på hängrännan, hur får jag till rätt lutning? Rännskarven ej tät.
Tak & Vind -
skillnad mellan skarvtejp och tätningstejp?
Byggmaterial & Byggteknik -
Okej att skarva tätskikt? (Bila upp 4-6 klinkersplattor mitt i badrummet)
Badrum