2 259 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Ej stumma väggar! Hur ska jag göra nu?
Sida 1 av 2
Jag håller på med renovering / nybygge av våtrum.
Jag har reglat väggar med 45/70 reglar med cc 30. Nu har jag börjat gipsa med Norgips Humid. Mitt problem är att det inte känns stummt nog för att kaklas på. Nu är ju iofs baksidan på väggen ogipsad. Kommer detta att ordna sig när jag gipsar baksidan? Ska jag sätta kortlingar? eller dubbel gips? Eller vad tror ni?
Tacksam för hjälp.
Jag har reglat väggar med 45/70 reglar med cc 30. Nu har jag börjat gipsa med Norgips Humid. Mitt problem är att det inte känns stummt nog för att kaklas på. Nu är ju iofs baksidan på väggen ogipsad. Kommer detta att ordna sig när jag gipsar baksidan? Ska jag sätta kortlingar? eller dubbel gips? Eller vad tror ni?
Tacksam för hjälp.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det blir betydligt annorlunda när baksidan gipsas också...
Enkelgips på cc300 är fullt tillräckligt och enligt branschreglerna...
Glöm dock inte kortla där du ska ha infästningar i våtzon 1 samt för kommoden och eventuellt andra skåp.
Ett alternativ istället för dubbelgips är annars OSB eller plyfa bakom gipsen så har du att skruva fast saker i också (våtzon 2)...
Enkelgips på cc300 är fullt tillräckligt och enligt branschreglerna...
Glöm dock inte kortla där du ska ha infästningar i våtzon 1 samt för kommoden och eventuellt andra skåp.
Ett alternativ istället för dubbelgips är annars OSB eller plyfa bakom gipsen så har du att skruva fast saker i också (våtzon 2)...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En poäng på den... :wow:silverscreen skrev:
Men å andra sidan så sitter ju plyfan också fast i reglarna...
Jag kommer ha 18mm plyfa på plåtreglar CC300 och sedan använda lämplig skruv (EDIT: och lämpligt antal) som du tog upp tidigare. Jag kan inte tänka mig att man skulle behöva kortla en massa ovanpå det.Paul-Staffanstorp skrev: