Jag håller på med renovering / nybygge av våtrum.
Jag har reglat väggar med 45/70 reglar med cc 30. Nu har jag börjat gipsa med Norgips Humid. Mitt problem är att det inte känns stummt nog för att kaklas på. Nu är ju iofs baksidan på väggen ogipsad. Kommer detta att ordna sig när jag gipsar baksidan? Ska jag sätta kortlingar? eller dubbel gips? Eller vad tror ni?

Tacksam för hjälp.

Paul-Staffanstorp
Det blir betydligt annorlunda när baksidan gipsas också...

Enkelgips på cc300 är fullt tillräckligt och enligt branschreglerna...

Glöm dock inte kortla där du ska ha infästningar i våtzon 1 samt för kommoden och eventuellt andra skåp.

Ett alternativ istället för dubbelgips är annars OSB eller plyfa bakom gipsen så har du att skruva fast saker i också (våtzon 2)...

Ok, får man ha OSB bakom gipset i våtrum? trodde inte man fick det eller är det olika i zon 1 och zon 2?

Paul-Staffanstorp
Med de nyaste branschreglerna får man ha träfiberskivor bakom i hela badrummet och ifall man väljer plyfa eller OSB är bara en kostnadsfråga...

Tack för hjälpen.
En liten fråga till bara. Är det ok att sätta råspont bakom gipset i hela våtutrymmet?

Jag satte dit konstruktionsplywood bakom mina humid skivor.. och bak detta regla jag cc30.. Blev hur stabilt som hellst..

Bollet skrev:
Tack för hjälpen.
En liten fråga till bara. Är det ok att sätta råspont bakom gipset i hela våtutrymmet?
Jadå!
Med råspont eller 18mm plyfa bakom så finns det inget extra behov av kortlingar.

Är det tillräckligt att hänga upp t.ex en kommod i 18mm plyfa?

gadu^ skrev:
Är det tillräckligt att hänga upp t.ex en kommod i 18mm plyfa?
Med reservation för att jag inte är någon snickare men jag anser att det är tillräckligt!

Paul-Staffanstorp
Ja, det är fullt tillräckligt med rätt skruvar ;)

Paul-Staffanstorp
silverscreen skrev:
Skruven får inte gå igenom plyfan bara, då är du torsk enligt BKR-s regler.
Njae... Inte riktigt...

Men om kommoden nu sitter så nära duschen så den hamnar i våtzon 1 så är det mot reglerna men det är ju inte så vanligt... Men kan dock inträffa... Så det var en bra påpekning... ;)

Paul-Staffanstorp
silverscreen skrev:
Nej det är riktigt, är fortfarande besatt av dom förra reglerna. Däremot kan jag tycka att just en kommod bör vara kortlad med plank som är fästa vid väggreglarna. Så gör alltid jag. Man vet aldrig vad som kommer att utföras på en kommod :).
En poäng på den... :wow:

Men å andra sidan så sitter ju plyfan också fast i reglarna... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:

Hahaha. Ni ska bara veta hur många roliga skador/skadeanmälningar man kan se på tal om just detta, folk kan fan göra eller hitta på vad som helst...;)

Paul-Staffanstorp skrev:

Jag kommer ha 18mm plyfa på plåtreglar CC300 och sedan använda lämplig skruv (EDIT: och lämpligt antal) som du tog upp tidigare. Jag kan inte tänka mig att man skulle behöva kortla en massa ovanpå det.

Paul-Staffanstorp
Är väggen öppen och man vet var man ska ha kommoden är det ju dock ganska enkelt att kortla för den och minimera riskerna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.