Har slängt ut badkaret och satt dit duschdörrar.
Vill höja blandaren men enligt rörmokaren så bli det en avikelse pga att det inte är godkänt enligt säker vatten. Röret kommer direkt ut ur väggen.
Då måste blandaren vara direkt ansluten till rören för att det ska vara godkänt. Men vad gör 2st 90 graderskopplingar med klämring och rör till ett blandarfäste?? Vad är det som gör det mindre säkert? Fattar ingenting.

Några ideer?

• Svensk text, webbläsare, riktlinjer för rörgenomföring i vägg med tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20230806_234801_DRO.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20230806_234827_DRO.jpg
    Skapa konto
Störstar problemet är att du "skruvar" på ett ställe där det kommer vara mest vatten.
Men för egen del så har jag limmat fast en av mina blandare.( berätta det inte för någon för de är inte en godkänd hållare)
Behöver jag säga att den inte kommer flytta sig ...

Regelverket är för nyinstallation. Man gör naturligtvis inte så vid nybygge, men vissa tolkar regelverket på tok för strikt.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte riktigt med på varför detta skulle strida mot säkert vatten, ens om man tolkar det bokstavstroget.

Det blir en extra koppling där, men det får man ju även om man ex. sätter en excenter för att anpassa 160cc fäste till en 150 cc blandare.

Att det sedan blir fult som stryk är en annan femma.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Man får inte ha rörgenomföringar i duschen.

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Men det är ju bara genomföring till blandaren. Man kan se rören upp till den nya positionen som "lite större" excenterkopplingar.

• Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man får inte ha rörgenomföringar i duschen.
Jo, det får man. Men det blir som sagt var inte så snyggt...

Text på svenska om rörgenomföringar och inbyggnadsarmatur för bad/dusch med kopplingsbricka-instruktioner.

Ja, men de undantagen gäller ju inte här. Men som sagt regelverket är hur man designar en ny installation. Det är inte tänkt att följas fullt ut vid renoveringar. Men folk är livrädda för avvikelser.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
@hempularen

Håller med dej. Förstår inte varför det skulle bli mera osäkert med tex en excenterkoppling. Dom är ju emellan rören från väggen o blandaren. Alltså inte i direkt anslutning.

@useless

Fattar inte deras tänk där. Hur kan det ens vara ett undantag när duschen flyttas till en kabin.
Sedan så fattar jag inte varför det skulle vara säkrare med en blandare på badkarskanten som på exempelvis ett spabad än en förlängning av röret till högre höjd för en blandare.

@Daniel 109

Ok. Nyinst. Men vad är att följa lite vid "renovering"? 🙂

Egentligen skiter jag rätt mycket i en avikelse. Jag har sett värre saker än mitt fula "hittepå". Hehe.

-----------

Vad är det minst fula sättet anser ni?

Byta dom koniska.... ehhh... brickorna mot släta och byta dom utstickande rören mot kortare för att få in 99 graders en liten bit?

Ingen har kollat i väggen än. Hur det ser ut. Alltså där/hur pexslangarna är anslutna.

När är badrummet gjort? Är det plast eller kopparrör i väggen?

useless useless skrev:
När är badrummet gjort? Är det plast eller kopparrör i väggen?
2014 och pexslang. Är ett hus från Smålandsvillan.

Då borde det vara gjort så man kan få dit kopplingsbrickor som uppfyller dagens krav.
Vad var det rörisen tyckte var problemet?

useless useless skrev:
Då borde det vara gjort så man kan få dit kopplingsbrickor som uppfyller dagens krav.
Vad var det rörisen tyckte var problemet?
Att blandaren inte kommer sitta i direkt anslutning. Hmm. Avikelse.

Vad är det för kopplingsbrickor du menar? Länk eller bild?

Som det ser ut så borde det gå att skruva bort blandaren och sätta dit vinklar direkt på de existerande väggbrickorna. Borde vara löst på fem minuter av en röris på plats som ser vilket fabrikat och dimension det är på grejerna.

useless useless skrev:
Som det ser ut så borde det gå att skruva bort blandaren och sätta dit vinklar direkt på de existerande väggbrickorna. Borde vara löst på fem minuter av en röris på plats som ser vilket fabrikat och dimension det är på grejerna.
Jo det går. Det vet jag redan. Det är no problem. Det är bara det att den tillfrågade rörmakaren snackade om säker vatten vilket jag tycker inte verkar vara genomtänkt.
useless useless skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.