O olof63 skrev:
Riktigt arkeologiövning, tack! Men jag förstår inte innebörden, är inte bägge inom våtzon 1 ?
NEj!
 
En icke godkänd lucka i innerväggen alltså, det är väl fortfarande inte godkänt ?
 
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
Riktigt arkeologiövning, tack! Men jag förstår inte innebörden, är inte bägge inom våtzon 1 ?
Det ser ut som att din vägg med luckan fungerar som formell avgränsning av våtzon 1 så att den dolda väggen som faktiskt bär tätskiktet är i våtzon 2.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
En icke godkänd lucka i innerväggen alltså, det är väl fortfarande inte godkänt ?
Det finns inga krav alls på den väggen, den bär ju inget tätskikt. Det är formellt en skärmvägg som bär kakel. Enda kravet är att den inte ska vara fuktkänslig, t ex av kartonggips och trä. Och det är den ju heller inte. Luckan kan få en sträng silikon så är den tät.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Då är det väl bäst att behålla den as-is, men konstigt att besiktningsmannen inte kände till detta. Finns ju ingen nackdel med luckan givet att han kan ändra i protokollet.
 
P
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
Då är det väl bäst att behålla den as-is, men konstigt att besiktningsmannen inte kände till detta. Finns ju ingen nackdel med luckan givet att han kan ändra i protokollet.
Men du har fortfarande ett stort hål i väggen i våtzon 2.
 
behöver en lucka till där då gissar jag ? och inte någon särskild typ utan likadan som i skärmväggen?
 
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
behöver en lucka till där då gissar jag ?
Jag hittar inget i BBV 15 som beskriver luckor eller större hål i vägg i våtrum. Dörr och fönster nämns och det beskrivs hur tätskiktet ska ansluta till dessas karmar men bara i våtzon 1, ej våtzon 2:

Två schematiska ritningar som visar tätning vid en dörrkarm och hörn för våtrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men t ex hur ett ventilationsrör eller inspektionslucka ska monteras i vägg nämns inte.
 
Jag hänger inte med här, vad innebär det ?
 
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
Jag hänger inte med här, vad innebär det ?
Att våtrumsreglerna från 2015 inte har något uttalat svar på hur man gör med inspektionshål till ett avloppsschakt på samma sätt som att de inte har reglering för fönster eller dörrar i badrummet annat än att tätskiktet ska anslutas enligt ovan om karmen är i våtzon 1.

Så då blir det väl en tolkning vad som är lämpligt att göra med detta inspektionshål. Din byggare tyckte tydligen att den lösning som du har är tillräcklig.
 
Tack, då tänker jag följande;
i) kolla med byggkillen att det är tätskikt under kaklet på yttre väggen (bara skydd om det skulle strila
lite avtten mot den väggen), kan inte avgöra själv

ii) be byggaren sätta en likadan lucka på den inre väggen där det ”riktiga” tätskiktet finns

iii) kontakta besiktningsmannen om.han kan ta bort sin anmärkning

Mao går det så är det lika bra att låta den vara kvar men täppa till hålet med en ny lucka

/Olof
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
O olof63 skrev:
Tack, då tänker jag följande;
i) kolla med byggkillen att det är tätskikt under kaklet på yttre väggen (bara skydd om det skulle strila
lite avtten mot den väggen), kan inte avgöra själv

ii) be byggaren sätta en likadan lucka på den inre väggen där det ”riktiga” tätskiktet finns

iii) kontakta besiktningsmannen om.han kan ta bort sin anmärkning

Mao går det så är det lika bra att låta den vara kvar men täppa till hålet med en ny lucka

/Olof
Jag gissar att din besiktningsman inte funderade många sekunder på den där lucka utan det var mer av typen: Lucka vid duschplats - fel.

Typiskt sett så besiktigar de här företagen efter dagens branschregler och vad som sitter i den enskilde yrkesmannens huvud. Och de gör det mycket snabbt så att de fort kommer till fakturering, det steg som spelar roll för företagets och jobbets överlevnad. De ägnar sig definitivt inte åt tidsödande arkivforskning och regeltolkning av den typ som vi har gjort i denna tråd.

Jag har rätt bra underlag, har sett återkommande besiktningsprotokoll från olika besiktningsmän på samma 20-tal badrum år efter år (en BRF). Och det varierar högst påtagligt vad de olika yrkesmännen slår ned på i ett enskilt badrum. En gång är det utan anmärkning och nästa så finns det tre anmärkningar som sen försvinner anmärkningar igen när tredje besiktningsmannen tittar på det o s v. Jag tror man får förstå att dessa besiktningstjänster är förslag på vad som kan åtgärdas, de är ingen objektiv sanning om godkänt och inte godkänt. Man får inte se det så svart och vitt.
 
Redigerat:
Tack, mycket bra info, inget negativt med en inspektionslucka, men då vill jag ju att ytterväggen görs stänktätt i alla,fall, sedan funderara jag på om det är overkill att sätta en inre lucka också med tanke på ev fukt mellan väggarna som inte ventileras alls då.
 
O olof63 skrev:
men intressant för mig som är helt okunnig på området. Nu är jag nog mer förvirrad än tidigare -
Det är det nog ingen som säger emot.
Släpp det och låt det vara bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.