Skitbra.

Jag funderade på att maila dem men det är nog bättre att ringa som du säger.
Ska se om jag hinner med det under dagen.

Min sambo reagerade över priset och sa att han inte ens var trevlig.

Återkommer med resultat!

Du bor inte på Österlen ? Går rykten om en osedvanligt korkad sotare där.

• Gilla
Rigor
  • Laddar…
haha, nej inte på österlen.
Jag parkerar mina skor i Vittsjö så det är Hässleholms Sot och Vent jag har.

Hej, jag undrar om du har gått genom kontraktshandlingarna, objektsbeskrivning/frågelista och köpeavtalets klausuler? I frågelistan brukar det finns med en punkt där det frågar om en företrädare för myndighet gjort påpekanden eller förelägganden. Även i köpeavtalet tar man upp frågan motsvarande uppgifter.
Det ingår inte i undersökningplikten om säljaren upplyst om att det inte är några föreläggande, då gäller säljarens "utfästelse" och man kan börja förhandla ...

Jag har pratat med mäklaren om detta och han sa precis som du skriver att säljare han sagt nej på denna fråga.

Han vågade inte säga ja eller nej men beroende på hur sotarens papper ser ut så skulle vi höras av senare.
Får först försöka få sotaren att acceptera att det inte är ett pannrum utan en källare.
Skruva tillbaka gipsen i taket och sedan kalla det klart!

Verkar onekligen enklast med det senare. Det är inte ovanligt att när det blir ett uppenbart misstag/fel såhär med en viss kompensation från säljaren. Blir du tvungen att sätta upp väggar med mera skulle jag, i ditt fall, se över materialkostnaden och be säljaren att ersätta mig för den. Han kan förmodligen dra av en sån sak som försäljningsomkostnad...

Kärnfrågan verkar ju bli om det är ett föreläggande eller tyckande från sotarmästaren.

Jag kommer i mitt hus få påpekande om att jag har ett dörrfoder alldeles för nära vår panna men det har sotaren sagt vartannat år vid besiktningen.
Jag har kökspanna som står direkt innanför en innerdörr. Den har dörrfoder som är ca 2 dm från vedluckan. Ska bifoga bild inom någon dag.

Jag pratade med sotaren för något år sedan när jag börjat fundera på att sälja ang detta.
Sotaren säger att bedömningen är hårdare när det gäller besiktning vid försäljning men det kommer inte att bli något föreläggande för att åtgärda mitt dörrfoder.

Ritningar på huset får du från kommunens byggavdelning, hämta ut allt = Kopior
Som vanligt, dålig stil av mäklaren, att inte företräda dig, då han nyss hemkommit från semestern med dina pengar.
Jag tycker du skall hålla kontakten med sotarn, då det är han som bestämmer i ärendet. Man kan undra varför han inte återkommit och kollat, om tidigare anmärkning blivit åtgärdad. Förklara ärendet för honom, be honom komma och förklara hur han vill det skall åtgärdas. Dålig stil av säljaren.
Undersökningsplikt! Hur fan kan man begära att köparen skall känna till sotarns, tidigare besiktning, om ingen nämner detta?

Om man ska gå den juridisk vägen mot säljaren är det viktigt att begreppen blir rätt. OM det i frågeformuläret som säljaren undertecknat står FÖRELÄGGANDE har han ju bara gjort fel i och med att han svarat nej, om just ett föreläggande har ställts mot din anläggning. Kontrollera således både frågeformulärets formulering samt ditt protokoll. Vilka begrepp används där? Om ditt protokoll INTE har begreppet föreläggande med, så är det en "minnesanteckning med råd" om vad som bör åtgärdas. Formellt sett har ett sådant protokoll ingen juridisk bindan alls.

Göran.W
slaskman skrev:
Du bor inte på Österlen ? Går rykten om en osedvanligt korkad sotare där.
Jag bor på Österlen och har en jätte bra sotare nu men för några år sen när jag bodde på ett annat ställe på österlen hade jag en urbotat dum sotare tills jag förklarade att han inte var välkommen utan dom fick skicka en annan.

Den sotaren jag har nu tjatar på mig varje gång han sotar eller ska jag säga titttar på ved pannan vilket han gör 1 gång om året att jag ska ansöka om egen sotning för varje gång han kommer i september är pannan vår städad sen eldnings säsongen är slut.
Blir lite skit snack sen åker han vidare.
Trevlig prick den där sotaren.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
jag förutsätter att du bor i en vanlig villa i max 2 plan, det är alltså byggnadsteknisk klass Br3. avsnittet du citerade gäller endast Utrymningsvägar i br1/br2.

som tidigare sagts av fotografen krävs en högre effekt för att det ska falla under kraven på pannrum.

I mitt nuvarande hus frågade jag, vis av erfarenhet från tidigare missar, säljaren samt mäklaren angående sotningsprotokoll. det var inga problem alls, nedtecknades även i beskrivningen. Det visade sig såklart när sotaren kom ett halvår senare att de anmärkt på att det inte gick att gå upp på taket säkert. De vägrade sota men det visade sig att mäklaren missat info från säljaren. Det är fortfarande inte löst eftersom jag får olika bud om hur mkt som ska upp på taket från de olika sotarna. Och kommunen är inte med på gångbryggor på tak.

Har nu pratat med sotaren som jag måste säga var väldigt bra att prata med.
Vi kom överens om att jag sitter i lite taskig sits då de(sotaren) inte kan styrka att det är det som gäller då det inte är specat som ett pannrum. Och därför så hade de inte heller dragit på så hårt då det ej var åtgärdat från förra ägaren.

Så jag ska få ett papper av dem till försäkringsbolag och sånt så att jag inte får problem med dem om det händer något.

Vi pratade också lite om de förra ägarna och hur man skulle göra med dem om sotaren inte ville/kunde eller hävdade att det var ett "pannrum".

Han var väl insatt i hur allt fungerade och mycket kunnig. Blev faktiskt lite imponerad av hans sätt att ta "kunder". Måste ge stor kred till dem, Hässleholms Sot och Vent om någon undrar.

Så jag ska få ett papper som gör att jag inte hamnar i problem.
Dock kommer detta att åtgärdas ändå, vilket jag sa till honom. Men fram tills dess vill jag inte ha ett sådant papper som visar att det är fel, när det faktiskt är rätt.

Fick papper från sotaren där det stod ungefär:

Tills dess att husritningar kommit fram som visar att det utrymme där värmepanna står är ett pannrum så gäller ej föregående anmärkningar.

Taget ur minnet så det var inte exakt som de skrev, men innebörden är ju det viktiga.

Så detta är nu löst, dock ska det ändå byggas in tids nog... det skitar ju ner för satans mycket.

Fotografen skrev:
Ta först och främst reda på vilka regler som gäller ang pannan.
En panna med en effekt under 60 kW ställer inga högre krav än de grundläggande för eldstad, eldstadsplan, avstånd till brännbart material, rökkanal osv.
Dvs samma sak som en braskamin i ett vardagsrum.
Panna över 60 kW ska placeras i pannrum, och då gäller brandklass EI30 dvs i praktiken tex dubbelgipsvägg, klassade dörrar osv men 60 kW är en stor panna, en vanlig villa panna för ved ligger runt 35-40.
Detta står att läsa i BBR, Boverkets Byggregler, börja läsa avsnitt 5:4 sid 113. Avsnitt 5.5 och 5.6 behandlar skydd mot spridnig av brand.

Ett rum är alltså inte ett "pannrum" bara för att det står en panna där, pannans effekt avgör om det måste vara ett pannrum...
Så, ta reda på pannans effekt, står på märkskylten.
Tex här.

Fotografen skrev:
Ta först och främst reda på vilka regler som gäller ang pannan.
En panna med en effekt under 60 kW ställer inga högre krav än de grundläggande för eldstad, eldstadsplan, avstånd till brännbart material, rökkanal osv.
Dvs samma sak som en braskamin i ett vardagsrum.
Panna över 60 kW ska placeras i pannrum, och då gäller brandklass EI30 dvs i praktiken tex dubbelgipsvägg, klassade dörrar osv men 60 kW är en stor panna, en vanlig villa panna för ved ligger runt 35-40.
Detta står att läsa i BBR, Boverkets Byggregler, börja läsa avsnitt 5:4 sid 113. Avsnitt 5.5 och 5.6 behandlar skydd mot spridnig av brand.

Ett rum är alltså inte ett "pannrum" bara för att det står en panna där, pannans effekt avgör om det måste vara ett pannrum...
Så, ta reda på pannans effekt, står på märkskylten.
Så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.