BMW 320 2007 ca är det dyrt o äga ? Försäkring reservdelar är nyfiken
Mvh Tille

En 20 år gammal BMW är nog inte att rekommendera till en som inte kan skruva själv.
Försäkring får du kolla efter dina förutsättningar, det skiljer ju sig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tille1 skrev:
är det dyrt o äga ?
Troligen inte. Men man skall inte slarva med service. Extra viktigt på en äldre bil.

Eftersom kapitalkostnaderna blir extremt mycket lägre än på en nyare och dyrare bil. Sätter man av motsvarande ett billån skulle kosta per månad på ett separat konto kommer det säkerligen finnas pengar att betala reservdelar och mekaniker så det räcker. Och blir över,

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller nog med Stefan N, det är en 20 år gammal bil och då kan det vara en hel del som behöver bytas om det inte är gjort, fjädrar/stötdämpare fram och bak eventuellt etc. Kan man köpa grejer och göra det själv är det en sak, ska man lämna in det blir det en helt annan peng.

Vad gäller försäkring så skiljer det beroende på din ålder, din bostadsort, hur du parkerar, hur bilen är tänkt att köras, vilken omfattning, hur länge du har haft körkort, om du har kört skadefritt etc så det är hopplöst att svara på. Bolaget som är billigast för mig kan vara dyrast för dig.
Några exempel på hur det kan skilja i försäkringskostnad:
  • En kamrat i en mindre stad beklagade sig för hur dyr försäkringen var på hans bil. Vi jämförde med vad den hade kostat om han bott hos mig i Stockholm istället, dubbelt så mycket ungefär
  • Jag jämförde helförsäkring på en bil för ett antal år sen. Billigaste bolagen hamnade runt 6000 kr/år. Sen fick jag offerter på 12000, 15000 och 24000 också ...
Om det är en specifik bil du funderar på ta registreringsnummer och testa hos några bolag. Om det är generellt så leta upp en bil på Blocket och ta regnummer och testa.

Bmw 320 är en standardbil. Relativt billig försäkring osv. Delar finns i god tillgång på skroten. Om det är ett bra köp beror på skicket och tur. En gammal bil så vad som helst kan gå sönder när som helst så bra om man har en billig verkstad tillgänglig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.