4 356 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Ej beställd, men utförd snöröjning
Sida 1 av 2
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 198 inlägg
Jag har en liten undran som dök upp i eftermiddags. Vi och en granne bor i ena änden på en liten parallellväg till "stora vägen". Den har anslutningar i båda ändar till samma huvudgata. Vägen är en enkel lantlig grusväg i hyfsat skick. I vår ända en backe i en skarp S-kurva.
Vi har tidigare försökt boka snöröjning medelst plogande traktor, men ingen har velat göra jobbet i och med att det är en grusväg med ett tiotal brunnsbetäckningar. Det har varit förklaringen vi fått när de har tackat nej. Dessutom är ju detta Göteborg så att betala 1500:- för en säsong med 1-2 dagar snö har inte känns speciellt övertygande. Vi har inte haft några som helst problem att köra på vägen ändå. Ungarna åker kälke i backen så den blir slät av packad snö. Inga andra använder vägen från det hållet ändå.
Hur som helst; nu har vägen blivit plogad ändå. Av vem vet vi inte. Ingen har beställt plogning. Jag har ringt runt till traktorägarna i trakten och det samma gubbar som tackat nej förut. Ingen känns vid att de skulle ha kört hos oss.
Kan vi bli betalningsskyldiga för det utförda uppdraget ändå? Vi har ju varken behövt eller beställt tjänsten. Är det bara att vara glad att någon fällde ner plogbladet när de passerade?
Vi har tidigare försökt boka snöröjning medelst plogande traktor, men ingen har velat göra jobbet i och med att det är en grusväg med ett tiotal brunnsbetäckningar. Det har varit förklaringen vi fått när de har tackat nej. Dessutom är ju detta Göteborg så att betala 1500:- för en säsong med 1-2 dagar snö har inte känns speciellt övertygande. Vi har inte haft några som helst problem att köra på vägen ändå. Ungarna åker kälke i backen så den blir slät av packad snö. Inga andra använder vägen från det hållet ändå.
Hur som helst; nu har vägen blivit plogad ändå. Av vem vet vi inte. Ingen har beställt plogning. Jag har ringt runt till traktorägarna i trakten och det samma gubbar som tackat nej förut. Ingen känns vid att de skulle ha kört hos oss.
Kan vi bli betalningsskyldiga för det utförda uppdraget ändå? Vi har ju varken behövt eller beställt tjänsten. Är det bara att vara glad att någon fällde ner plogbladet när de passerade?
Ja ni som konsument har ingen skyldighet att betala för en åtgärd som det ej finns en beställning på då man anser att avtal ej har ingåtts. Finns inga undantag i konsumenttjänstlagen som tillåter accept på annat sätt.
Det kan inte heller vara kommun eller annan som efterfakturerar för de har skyldighet att inhämta uppgifter och antingen godkännande eller i vissa fall där det finns påtvingad skyldighet skall ni ha informerats genom två av varandra oberoende brev eller på annat likställt sätt
Så det är bara att tacka i det fördolda den som har valt att köra av erat också
MVH Lorant
Det kan inte heller vara kommun eller annan som efterfakturerar för de har skyldighet att inhämta uppgifter och antingen godkännande eller i vissa fall där det finns påtvingad skyldighet skall ni ha informerats genom två av varandra oberoende brev eller på annat likställt sätt
Så det är bara att tacka i det fördolda den som har valt att köra av erat också
MVH Lorant
Det är som de andra skriver. Har du inte beställt så är du inte betalningsskyldig.
Men å andra sidan, om det visar sig att det är nån av de lokala boenden som har plogat, så skulle åtminstone jag vilja hålla mig väl med den personen och kanske ge en slant. Man vet aldrig när plogning kan behövas nästa gång...
Men å andra sidan, om det visar sig att det är nån av de lokala boenden som har plogat, så skulle åtminstone jag vilja hålla mig väl med den personen och kanske ge en slant. Man vet aldrig när plogning kan behövas nästa gång...
Redigerat:
Samma sak hände nu i veckan i en av våra fastigheter där kommunen äger parkeringen framför våran parkeringen, då hade deras entreprenör även röjt våran parkering men samtidigt dumpat ett berg av snö på vår tomt.
Snacka om att de blev snopna när jag först ringde och tackade att de sparat oss 1000:- men att jag kräver att de omedelbart tar bort snöberget!
Snöberget försvann rätt snabbt, nu tror jag inte att deras entreprenör råkar skotta vår parkering igen, då de antagligen fick stå för bortkörningen.
Du ska nog inte oroa dig, det händer ofta att maskinförarna skottar fel vägar och områden och då är det deras beställare som får en högre räkning.
Snacka om att de blev snopna när jag först ringde och tackade att de sparat oss 1000:- men att jag kräver att de omedelbart tar bort snöberget!
Snöberget försvann rätt snabbt, nu tror jag inte att deras entreprenör råkar skotta vår parkering igen, då de antagligen fick stå för bortkörningen.
Du ska nog inte oroa dig, det händer ofta att maskinförarna skottar fel vägar och områden och då är det deras beställare som får en högre räkning.
Skottar gärna litegrann hos grannarna om jag har vägarna förbi med traktorn utan att vara tillfrågad.
Konstigt nog så när jag kollade ut efter veckans stora snöyra så hade "någon" kört ett par varv på gården. Hjälpte mig som bara har ett kasst schaktblad och en mindre 8Hk snöslunga rätt mycket faktist!
Vore jag TS skulle jag försöka få reda på vem som var "ansvarig" och gå förbi med en påse muffins som tack för hjälpen.
Konstigt nog så när jag kollade ut efter veckans stora snöyra så hade "någon" kört ett par varv på gården. Hjälpte mig som bara har ett kasst schaktblad och en mindre 8Hk snöslunga rätt mycket faktist!
Vore jag TS skulle jag försöka få reda på vem som var "ansvarig" och gå förbi med en påse muffins som tack för hjälpen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 198 inlägg
Skicka hit honom, jag blev av med 2 meter stengärdsgård igår..
Näe.. det var inte jag som plogade.
Idag ligger för övrigt snön packad tvärs över vägen jämns med stenvastarna. Det vara bara att lägga i backen och ge upp trots fyrhjulsdriften. Nån som har en bandvagn till salu?

Idag ligger för övrigt snön packad tvärs över vägen jämns med stenvastarna. Det vara bara att lägga i backen och ge upp trots fyrhjulsdriften. Nån som har en bandvagn till salu?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 198 inlägg
Ser ju ut att funka med en sådan här också. d^_^bmycke_nu skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=2ZFsevYIcpM
Det är ju tider för skogsavverkning, ifall det finns en skogsägare som vill använda vägen så händer det att det plogas och ingen vet vem som gjort det. Har dessutom skogsägaren lagt ut skogsförvaltningen på någon firma så är tom skogsägaren ovetandes.
Men ingen kostnad som drabbar dig.
Men ingen kostnad som drabbar dig.
rättsområdet kallas tjänst utan uppdrag. t ex bilverkstad utför icke begärda reparationer. Redan de gamla romarna hade rett ut reglerna för när man blev betalningsskyldig (negotiorum gestio> wikipedia). Antag att räddningsfordon behöver fram till ditt hus och att en granne kan ploga akut så att fordonen når fram- då kan du bli ersättningsskyldig för att man undanröjde fara. Men inte opåkallat av dig eller ett nödläge.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 198 inlägg
Det var lite min första tanke, men vägen där vi bor är lite lustig rent juridisk. Det är nämligen oklart vem egentligenäger den. Rättare sagt det är sexton lantbruk som står som fastighetsägare. Jag vet att detta var ett stort problem för Göteborg Energi som skulle gräva ner eledningar i vägbanan. Det finns ingen vägförening (ligger i träda) så där finns inget ansvar. Det kan ju vara så att det är kommunen som bett en av markägarna att skotta på uppdrag av dem.gråsten skrev:rättsområdet kallas tjänst utan uppdrag. t ex bilverkstad utför icke begärda reparationer. Redan de gamla romarna hade rett ut reglerna för när man blev betalningsskyldig (negotiorum gestio> wikipedia). Antag att räddningsfordon behöver fram till ditt hus och att en granne kan ploga akut så att fordonen når fram- då kan du bli ersättningsskyldig för att man undanröjde fara. Men inte opåkallat av dig eller ett nödläge.
Vi som bor här sköter den mest för egen del, men kommer att starta en vägförening tills det blir dags att asfaltera. Då går ju vägen dessutom att skotta: