7 412 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Ej åtgärdade fel på slutbesiktning
Vi hade slutbesiktning i september förra året och då kom det upp några anmärkningar som hustillverkaren skulle åtgärda (senast i november) men det har ännu inte blivit åtgärdat!!! Är det någon som vet om man har rätt till någon kompensation eller liknande för de har ju faktiskt brutit mot ett avtal.
Tacksam för era synpunkter!
Tacksam för era synpunkter!
Se vad som står i ditt avtal, men brukligt är (såvitt jag förstått) att du efter 2 månader efter slutbesiktning har rätt att anlita hantverkare o skicka fakturan till din hustillverkare om de inte har gjort rätt för sig.
//Tiny
(Som lider av ditt motsatta problem: vi vill under inga omständigheter släppa in dessa dårar i vårt hem igen!!)
//Tiny
(Som lider av ditt motsatta problem: vi vill under inga omständigheter släppa in dessa dårar i vårt hem igen!!)
Jag hoppas verkligen att du inte bara har gått och väntat i ett halvår utan att stöta på hustillverkaren! Likaså förutsätter jag att ni inte betalade hela slutfakturan, utan höll inne det belopp som åtgärderna av felen skulle kosta.Kixarn skrev:
Ni skall genast och skriftligen skrifltigen meddela att de inom 1 vecka skall ha åtgärdat det som de skall göra annars så anlitar ni annan entreprenör på deras bekostnad.
Det är vad ni har rätt att göra och få ersättning för.
Läs och begrunda vad VOLVO säger. Jag trodde att det bara var att åtgärda själv när två månader hade gått och sedan få ersättning av byggentreprenören.. (Som det står i lagen).
Glöm det :-[ - Jag gjorde enligt lagen och fixade själv efter två månader - men kommer inte att få en krona i ersättning eftersom jag inte hade gett entreprenören en "andra" chans att åtgärda problemen.
Sån är verkligheten...
Glöm det :-[ - Jag gjorde enligt lagen och fixade själv efter två månader - men kommer inte att få en krona i ersättning eftersom jag inte hade gett entreprenören en "andra" chans att åtgärda problemen.
Sån är verkligheten...
Japp det är så viktigt att FÖRST informera entrprenören att man tänker åtgärda sakerna själv och ge dom chansen att fixa det, klart dom annars bestrider det fullständigt för det har dom rätt till enligt hur texten är utformad hos bl.a. GAR-BO.bmw skrev:Läs och begrunda vad VOLVO säger. Jag trodde att det bara var att åtgärda själv när två månader hade gått och sedan få ersättning av byggentreprenören.. (Som det står i lagen).
Sån är verkligheten...![]()
Min åsikt är att det skulle vara entreprenörens förb.....de skyldighet att betala fakturan eller fakturorna, har man inte sett till att åtgärda besiktningsanmärkningarna utan knot inom 2 månader har man diskvalificerat sig själv från att "få chansen", men som sagt det är min egen personliga åsikt.
Vet att det är en gammal tråd men jag måste bara aktivera den igen. Vi har väntat ett halvår nu utan att få några fel åtgärdade. Tack och lov håller vi inne en summa pengar fastställd av besiktningsmannen. Vi har kontaktat husfirman flera gånger och meddelat dem att vi vill att de häver sista fakturan mot att vi själva åtgärdar felen och köper det som ej är levererat. Vi får inga svar alls ifrån dem. Sist nu så kontaktade vi VDn på husfirman och skickade även kopia till säljaren där vi skrev att vi vill ha svar inom en vecka. Två veckor senare får vi svar från säljaren där han lovar svar och en lösning inom en vecka. Nu har det snart gått två veckor utan ett ord från honom. Idag kontaktade vi en advokat. Vi måste få ett slut på detta. Vad säger lagen om det här? Hur har det gått för er andra?
Min rekommendation är följande:
Skriv ett brev med datumangivelse. Tala i det om att de fel och brister som resterar enligt slutbesiktningsprotokollet inom tre (3) veckor efter brevets mottagande ska vara påbörjade och avhjälpta inom en månad (30 dgr). I annat fall kommer de att åtgärdas av annan entreprenör på er (den aktuelle entreprenörens) bekostnad.
Skicka sen brevet rekommenderat med mottagningsbevis.
När mottagningsbeviset har kommit er tillhanda har ni i det tidpunkten för mottagandet för när de tre veckorna börjar löpa. Därefter ska det ske en efterbesiktning inom 30 dagar för att innestående belopp ska kunna betalas ut och det ska inte betalas ut om något inte blir godkänt i efterbesiktningen (alltså ingen nedskrivning).
Har då er entreprenör inte påbörjat och åtgärdat felen inom tre veckor och inte slutligen avhjälpt dem inom 30 dagar och inte efterbesiktningen är gjord med rent protokoll, är ni fria att ta annan entreprenör för att fixa till det. Som betalning får ni i första hand avräkna innestående belopp. Resten kan ni ställa krav på med Kronofogdens hjälp. Inträdesbiljetten är ett kravbrev från en av er anlitad inkassobyrå (om ni inte själv klarar att skriva ett sådant formellt) och det kostar inte många hundralappar. Bestrider sen er entreprenör er restfordran har ni brevet som bevis och kan stämma på beloppet.
Löser er entreprenör inte ut brevet kommer det att komma i retur. Då får ni anlita delgivningsman för att få det bevisligen överlämnat. Datum räknas från överlämnandet. Resten som ovan.
Vissa entreprenörer förstår helt enkelt inte vanlig svenska och låter därför bli att agera. Detta i sin tur beroende på vad felen kommer att kosta i åtgärd och hur mycket pengar som är innestående. Intresset avtar redan om det går jämnt upp. Det kan också bero på att firman är insolvent och nära konkurs.
För att slippa hamna i sådana här situationer är det därför alltid bäst att begära bankgaranti på hela entreprenadsumman som inte skrivs ner under byggtiden. Skulle entreprenören gå omkull under byggtiden eller inte fullgöra sin skyldighet, är det banken som får punga ut med kulorna. Bankgarantin kostar visserligen för företaget/entreprenören och för det tar de betalt i priset på entreprenaden, men vill de ha jobbet så får de krypa till korset i konkurrens med andra och se till att ställa en sådan, annars inget jobb.
I den nyss timade högkonjunkturen var detta kanske lättar sagt än gjort. Därför kan man lätt dra slutsatsen att det inte är i högkonjunkturer man ska börja bygga sitt hus. Nu är rätt tidpunkt däremot.
Skriv ett brev med datumangivelse. Tala i det om att de fel och brister som resterar enligt slutbesiktningsprotokollet inom tre (3) veckor efter brevets mottagande ska vara påbörjade och avhjälpta inom en månad (30 dgr). I annat fall kommer de att åtgärdas av annan entreprenör på er (den aktuelle entreprenörens) bekostnad.
Skicka sen brevet rekommenderat med mottagningsbevis.
När mottagningsbeviset har kommit er tillhanda har ni i det tidpunkten för mottagandet för när de tre veckorna börjar löpa. Därefter ska det ske en efterbesiktning inom 30 dagar för att innestående belopp ska kunna betalas ut och det ska inte betalas ut om något inte blir godkänt i efterbesiktningen (alltså ingen nedskrivning).
Har då er entreprenör inte påbörjat och åtgärdat felen inom tre veckor och inte slutligen avhjälpt dem inom 30 dagar och inte efterbesiktningen är gjord med rent protokoll, är ni fria att ta annan entreprenör för att fixa till det. Som betalning får ni i första hand avräkna innestående belopp. Resten kan ni ställa krav på med Kronofogdens hjälp. Inträdesbiljetten är ett kravbrev från en av er anlitad inkassobyrå (om ni inte själv klarar att skriva ett sådant formellt) och det kostar inte många hundralappar. Bestrider sen er entreprenör er restfordran har ni brevet som bevis och kan stämma på beloppet.
Löser er entreprenör inte ut brevet kommer det att komma i retur. Då får ni anlita delgivningsman för att få det bevisligen överlämnat. Datum räknas från överlämnandet. Resten som ovan.
Vissa entreprenörer förstår helt enkelt inte vanlig svenska och låter därför bli att agera. Detta i sin tur beroende på vad felen kommer att kosta i åtgärd och hur mycket pengar som är innestående. Intresset avtar redan om det går jämnt upp. Det kan också bero på att firman är insolvent och nära konkurs.
För att slippa hamna i sådana här situationer är det därför alltid bäst att begära bankgaranti på hela entreprenadsumman som inte skrivs ner under byggtiden. Skulle entreprenören gå omkull under byggtiden eller inte fullgöra sin skyldighet, är det banken som får punga ut med kulorna. Bankgarantin kostar visserligen för företaget/entreprenören och för det tar de betalt i priset på entreprenaden, men vill de ha jobbet så får de krypa till korset i konkurrens med andra och se till att ställa en sådan, annars inget jobb.
I den nyss timade högkonjunkturen var detta kanske lättar sagt än gjort. Därför kan man lätt dra slutsatsen att det inte är i högkonjunkturer man ska börja bygga sitt hus. Nu är rätt tidpunkt däremot.