Byggahus.se

Ej åtgärdat besiktningsanmärkningar

1. Besserwissern
    Medlem · Skåne · 196 inlägg

Besserwissern

Medlem
    I juni 2018 besiktades en plattentreprenad med ca 8 fel. Entreprenören fick protokollet, men kom aldrig och åtgärdade. Jag betalade aldrig de sista 10% på avtalssumman. Jag har själv åtgärdat felen, och nåt är säkert kvar. Nu ett och halvt år senare får jag nu ett krav från Inkasso. Vad gäller?
    Hur görs bedömningen om det som jag håller inne är skäligt?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 016 inlägg

etompau

Medlem
    Risken är att du har förvärrat din situation genom att själv fixa till felen.

• Laddar…
  3. C
    Medlem · 10 265 inlägg
    Inkassobolaget gör ingen sådan bedömning, om det är det du undrar.
    I princip skall du meddela inkassobolaget att du bestrider betalningsansvar och de skall då återföra ärendet till entreprenören då de enligt god inkassosed inte får försöka driva in en bestridd fordran. I praktiken är det inte alltid så enkelt, men oftast inga konstigheter enligt min erfarenhet.

• Laddar…
  4. Bart
    Medlem · Uppland · 1 354 inlägg

Bart

Medlem
    Efter en slutbesiktning ska entreprenören ges skälig tid att åtgärda de anmärkningar som denne har fått på sina utföranden i besiktningsprotokollet. Med skälig tid fick jag veta menas ca två månader, undantag kan göras om det är i semestertider, större helger mm. Vid de besiktningar jag varit med på har besiktningsmannen sagt 3-6 månader för att ge entreprenörerna en chans att hinna med.

Efter det är det i princip fritt fram att anlita någon annan att utföra arbetet och ge denne pengarna som har hållits inne. Även om det är god ton att meddela entreprenören att man tänker låta någon annan utföra arbetet och ge dem pengarna istället, tror jag inte att man måste göra det.

Jag skulle bestrida kravet och hänvisa till att de aldrig kom för att åtgärda anmärkningarna.

5. Besserwissern

Besserwissern

Medlem
    Frågan är om jag måste redovisa vilken kostnad jag haft för åtgärdandet och sedan betala det som kvarstår. Eftersom jag har åtgärdat själv så är det bara material som blivit kostnad. Eller är det den kostnad som det borde kostat att åtgärda?

6. C
    Medlem · 10 265 inlägg
    Ja, i princip. Men det är ju du som har bevisbördan vad gäller kostnadens storlek, och om du åtgärdat själv har du ju nu inget konkret bevis för hur mycket det kostade att låta någon annan rätta felen.

Men där är du ju inte riktigt ännu. Du har reklamerat tjänsten (utgår jag ifrån) och hållit inne betalning. Det är nu upp till dig och entreprenören att enas om hur detta skall regleras.

7. Besserwissern

Besserwissern

Medlem
    Det går ju fortfarande att få en offert från någon genom att de får ta del av besiktningsprotokollet och lämna ett pris.

8. C
    Medlem · 10 265 inlägg
    Absolut, så är det ju. Men det som smäller högst är så klart ett kvitto på vad du faktiskt fått betala.
    Men det kan du ju ta om det kommer till en punkt där du behöver presentera några sådana bevis. Eftersom entreprenören aldrig dök upp för att åtgärda felen så är nog sannolikheten stor att de inte heller kommer att lägga någon större energi på att få tillbaka de pengar du håller inne. Men man vet ju aldrig, beror ju till stor del på beloppets storlek.

9. H
    Moderator · Stockholm · 44 056 inlägg

hempularen

Moderator
    Som jag förstår det (men jag är inte jurist), så borde du skrivit ett brev till entreprenören, där du exlicit säger att du kommer att ta in en annan entreprenör om de inte åtgärdar inom x veckor (x måste vara rimlig, men du behöver inte ta hänsyn till att entreprenören har andra uppdrag).

Som det är nu så kan entreprenören ha rätt till full betalning. Du har ett avtal att du skall få en platta, de skall få pengar. Nu har du en platta, hur det har gått till spelar inte så stor roll, entreprenören kan hävda att nu finns det en platta utan anmärkningar, jag vill ha mina pengar, enligt avtalet.

10. Besserwissern

Besserwissern

Medlem
    Fast vi har ett avtal, kopplat till ABS09, som säger att anmärkningar ska vara åtgärdade inom 2 mån. Det har nu gått ett och halvt år utan att de gjort någon ansträngning att åtgärda. Kan väl inte ligga på mig att jaga dem. Står inget om det i avtalet. Jag börjar med att bestrida så får vi se hur de reagerar.

11. Besserwissern

Besserwissern

Medlem
    Anmärkningarna kvarstår.

12. K
    Medlem · Malmö · 1 628 inlägg

kindvall

Medlem
    Antar att det har skickats till inkasso vid städning i bokföringen, man hittade en utestående gammal fordring och tittade inte så nära på den. Någon ny ekonomiansvarig hos entreprenören?
    Bestrid kravet, och hänvisa bara till avtal samt att anmärkningar inte är åtgärdade inom rimlig tid, dvs avtalet är inte uppfyllt.
    Då är bollen över på företagets planhalva. De kan ju vilja komma och åtgärda det, då är det väl bara att visa upp att det redan åtgärdats på egen bekostnad. Antagligen ber de då om underlag för vad det kostat och vill att du betalar resten eller en del av det. Beror ju lite på om resten av den innehållna summan motsvarar arbetskostnaden för åtgärder.
    Ett problem är väl att de kan vilja friskriva sig från alla garantier då du själv åtgärdat.

13. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 046 inlägg

Anna_H

Husägare
    Vilka kontakter har du haft med entreprenören för att boka upp dem för att åtgärda anmärkningarna innan du gjorde det själv?

14. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    TS har ingen skyldighet att kontakta entreprenören för att boka upp åtgärderna. Det är omvänt förhållande som gäller så det är oväsentligt. Entreprenören ska åtgärda sina fel enligt tiden stipulerad i kontraktet annars har TS rätt att åtgärda på deras bekostnad.

Det som ev. kan ligga TS till last här är att han inte informerat entreprenören om vad denna kostnaden blev. Jag vet dock inte om han faktiskt har skyldighet att göra det inom en viss tid.

15. M
    Medlem · Skåne · 1 618 inlägg

mathiash77

Medlem
    bestrid fakturan skriftligen till inkasso och säg att företaget inte åtgärdat bristerna efter x månader och därför gjordes detta av någon annan.

Bestrid även fakturan skriftligt till företaget där du skriver datum för besiktningen, hänvisa till avtalet och att det nu gått x månader och att rätten till åtgärd och ersättning är förverkligad.

Vänta sedan på företagets nästa steg..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.