Jag bor på en jordbruksfastighet, där ett gammalt torp ligger på vad som i taxeringen kallas tomtmark. Den är bebyggd enligt texten i taxeringsformuläret.
2009 byggde vi ut torpet och renoverade det. Bygglov behövdes ej. Kök och badrum. Golvvärme. 55 kvm nu.
Den enda ändring som jag har gjort 2009 i taxeringen är kommunalt vatten och enskilt avlopp som fanns på gården tidigare.
Nu vill jag ändra i taxeringen så vi kommer närmare sanningen.
Vad är klokast tillvägagångssätt?

Redigerat:
Ibland får man påminnelser från Skatteverket att uppdatera sina uppgifter och kan ju passa på att göra det då.

Men jag hade samma funderingar som du efter våra renoveringar och tillbyggnad. Försökte några gånger att ta reda på hur man uppdaterar utan att lyckas. Missade dessutom att uppdatera när vi fick den där påminnelsen.

Plötsligt, för ett tag sedan när jag gick in och tittade så hade de uppdaterat med våra uppgifter efter renovering och tillbyggnad automatiskt. De verkar ha börjat samordna registren med kommunernas.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Plötsligt, för ett tag sedan när jag gick in och tittade så hade de uppdaterat med våra uppgifter efter renovering och tillbyggnad automatiskt. De verkar ha börjat samordna registren med kommunernas.
Det måste vara något helt nytt? Tidigare har aldrig Skatteverket fått några uppgifter från kommunen, utan det har varit var och ens ansvar att se till att uppgifterna stämmer när man gör den regelbundna fastighetstaxeringen.

• Gilla
Daniel Forsberg5
  • Laddar…
Jag har inte undersökt det närmare, så jag vet bara att det hände oss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.