22 759 läst ·
143 svar
23k läst
143 svar
eio lägger sig i innehållet i byggahus ...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Synd att även detta ska bli en minivariant av de ställningskrig som ofta förekommer på BH. Vi har lite olika uppfattning (och EIO har också en som både är mer extrem och samtidigt egentligen stämmer rätt väl med deras affärsidé, dock inte med mitt synsätt), det är nog bara att acceptera...
För egen del så tycker jag att det elektriker egentligen borde konkurrera med är hantverksskicklighet, att det går fort (effektivitet) och blir rätt (kvalitét), snarare än att de har AB(L) till skillnad från gemene man. Och varje gång jag ser någon av de yrkesverksamma lägga upp en bild på en central eller något annat de knåpat ihop är jag övertygad att det är ett tillräckligt konkurrensmedel.
Men det är bara min syn, och alla får ha sin...
För egen del så tycker jag att det elektriker egentligen borde konkurrera med är hantverksskicklighet, att det går fort (effektivitet) och blir rätt (kvalitét), snarare än att de har AB(L) till skillnad från gemene man. Och varje gång jag ser någon av de yrkesverksamma lägga upp en bild på en central eller något annat de knåpat ihop är jag övertygad att det är ett tillräckligt konkurrensmedel.
Men det är bara min syn, och alla får ha sin...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Utan vare sig kunskap eller erfarenhet kan de gå så här om Kalle i dalen skulle montera slang och dosor:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201109342951459&set=pcb.373017232834915&type=1&theater
Om husägare själv ska få dra slang mm så måste det till en kvällskurs eller motsvarande. Det är inte så mycket värre än så. Sedan får ägaren dra slang med risken att elinstallatören gör tummen ned på allt - det bör man vara tydlig med från början. De bör givetvis själva få försöka trycka igenom en dragfjäder i sina slangar... Kanske smakade det inte så bra ändå för vissa. De kanske till och med inser värdet hos en skicklig yrkesman. Andra kanske gör ett bra jobb och tjänar några kronor på det, och elinstallatören slipper krypa i spånet på kallvinden.
Nu är det nog en bra bit kvar innan detta kan bli verklighet. Men finns bara viljan hos branschen och elsäkerhetsverket så kan det till och med rymmas inom nuvarande regler. Bengt Loord har ju uppenbarligen fått elsäkerhetsverket att gå med på att nya ELSÄK FS-2013:1 kan tolkas så.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201109342951459&set=pcb.373017232834915&type=1&theater
Om husägare själv ska få dra slang mm så måste det till en kvällskurs eller motsvarande. Det är inte så mycket värre än så. Sedan får ägaren dra slang med risken att elinstallatören gör tummen ned på allt - det bör man vara tydlig med från början. De bör givetvis själva få försöka trycka igenom en dragfjäder i sina slangar... Kanske smakade det inte så bra ändå för vissa. De kanske till och med inser värdet hos en skicklig yrkesman. Andra kanske gör ett bra jobb och tjänar några kronor på det, och elinstallatören slipper krypa i spånet på kallvinden.
Nu är det nog en bra bit kvar innan detta kan bli verklighet. Men finns bara viljan hos branschen och elsäkerhetsverket så kan det till och med rymmas inom nuvarande regler. Bengt Loord har ju uppenbarligen fått elsäkerhetsverket att gå med på att nya ELSÄK FS-2013:1 kan tolkas så.
Du menar således att: El-installatören skall titta på när du drar VP-rör och monterar dosor?-RB- skrev:
En mer sansad tolkning av vad han skrev är att det inte är svårt att dra VP-rör och montera dosor. Vem som helst klarar det om en elektriker lägger 5-10 minuter på att visa hur och ge några enkla riktlinjer för att undvika de vanliga misstagen.LGG-01 skrev:
Du överdriver. Det är inte svårare än att en normalbegåvad människa klarar sig med en kort genomgång på 10-15 minuter. En kort video på YouTube går precis lika bra för dagens ungdomar och vi äldre klarar oss med en pappersbroschyr. Vi snackar trots allt om något som har samma komplexitet som att skruva ihop en IKEA-möbel.Bo.Siltberg skrev:
När jag flög "förr i tiden" då gick det att titta in i cockpit, dom satt ju bara och pratade där framme !!!
Du anar inte hur rädd jag är ibland där ute på vägarna.
Du borde jämföra OM läkaren är ensam vid operations bordet eller inte. Tror inte att överläkaren visar var och hur det skall skäras för att sedan gå och fika.
Huvudet på spiken där, egna erfarenheter från tidigt 60-tal.
Där tycker jag att du skjuter du över målet: Menar du att El-installatören skall lära upp en amatör till att bli en yrkesman?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du överreagerarSteamboy skrev:Du överdriver. Det är inte svårare än att en normalbegåvad människa klarar sig med en kort genomgång på 10-15 minuter. En kort video på YouTube går precis lika bra för dagens ungdomar och vi äldre klarar oss med en pappersbroschyr. Vi snackar trots allt om något som har samma komplexitet som att skruva ihop en IKEA-möbel.
. Jag har inte gjort några beräkningar för att en kvällskurs på X antal timmar skulle räcka, det vara bara ett exempel på i vilken härad det handlar om. Det beror mycket på förutsättningarna. Med en färdig ritning med kretsschema, placering av dosor och slangar etc så handlar arbetet endast om det praktiska att förlägga slang och montera dosor. Då kanske det räcker med 15 minuter på youtube.
Helt förutsättningslöst innebär arbetet en hel rad punkter som ska beaktas, vilket inte ryms inom ett (1) kvällskurstillfälle:
http://www.byggahus.se/forum/el/196428-el-i-fristaende-uterum.html#post1547609
http://www.byggahus.se/forum/el/208257-hjalp-med-att-fa-ut-el.html#post1678462
Med lite givna ramar och tumregler bör det gå att skala bort en hel del faktorer och komma ned till en nivå där husägaren kan göra sin egen planering av grupper, förläggningsvägar, placering mm men ändå hamna på ett rimligt utbildningsbehov, kanske några få kvällar på sin höjd
. Ska dom även koppla krävs lite mer, men då börjar det nog dra iväg lite väl långt.Ett lättbegripligt utbildningsmaterial med många bilder på OK/NOK gör mycket, även om folk får praktiskt prova hur tvär en böj kan göras etc.
Nu påminde du mig om det här:Bo.Siltberg skrev:
Så elektrikern skall ha extra betalt för han kan läsa och förstå ett vanligt kopplingsschema? SEF är bara för roliga ibland!http://www.sef.se/Verksamhetskretsar/Verksamhetskrets2.aspx skrev:Som vanligt blev det mycket ackordsprat när ombudsman Martin Bengtsson var på besök och det handlade mest om hur man tar betalt för lite mer avancerade jobb. Till exempel tid där man programmerar och ställer in ljus samt ljudanläggningar. Och även kopplingsscheman som ibland kan vara väldigt svåra att tyda för oss vanliga dödliga.
Du får ju sätta in det i det sammanhang vi diskuterar just nu.LGG-01 skrev:
Att om ifall en elinstallatör kan låta husägaren spika lite dosor och dra några rör, under dennes överinseende.
Och jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det betyder att elinstallatören står och hänger över ryggen och berättar hur man håller hammaren.och så.
Jag tänker mig att det går till ungefär som när en lärling eller praktikant har kommit ut.
Lite halvdana instruktioner, sen får man jobba lite efter bästa förstånd, och sen blir det en liten titt på det som gjorts då och då.
Klarar elinstallatörer av att styra lärlingar och praktikanter borde dom väl klara av andra vuxna normalhändiga människor?
Ja det är ju en bra fråga. (som inte har med trådämnet att göra, inte heller mitt förra inlägg ...)elmont skrev:
Men det kan ju t.ex. ha att göra med att få slippa dra rör, borra doshål och krypa i krypgrunden att göra.
Det kan ju kanske vara för att öht få jobbet i fråga, husägaren har inte råd annars.
Det kan ju också ha lite med kompisförhållanden att göra.
Min behörige elektrikerkompis som bor 100 mil bort kan nu skriva ett papper på att han delegerar hela husets elinstallation på mig, sen fixar jag huset själv och allt är lagligt och frid och fröjd.
Det kan säkert finnas fler skäl.
Men självklart kommer det finnas en oerhörd massa elektriker som inte ser någon som helst nytta med detta, och alltså fortsätter att tvärvägra alla uppdrag där man inte får göra alla delar själv.
Det är absolut en helt OK ståndpunkt. Vill man inte delegera sin behörighet (av vilka skäl man än vill) så ska man inte göra det, och inte tvingas till det.
I ärlighetens namn så tror jag det blir mest så, alltså som Lgg-01 skrev först av alla här.