Byggahus.se

Eibenstock, erfa

1. M
    Medlem · Stockholm · 158 inlägg

mattie_river

Medlem
    Hej, är det någon som har erfarenhet av Eibenstock och auktoriserade serviceverkstäder (som t.ex. om det går att få reparationer på vettigt sätt för privatpersoner) för märket i Sverige? Funderar på att köpa en Eibenstock giraffslip, eventuellt lite andra grejer också. Vet att märket generellt är väldigt proffsigt och ska ha bra kvalitet inom borrmaskiner, saneringsfräsar etc. Tror de fortfarande görs i egen fabrik i Tyskland.

Redigerat 24 okt 2017 09:18
  2. H
    Medlem · Österbotten · 6 596 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag har en 4 eller 5 år gammal Eibenstock EHB 32/2.2 R R/L borrmaskin som jag skaffade för att borra dymlingshål då jag timrade.
    Vi hann bara använda den på ett större projekt innan det blev paus i timrandet av hälsoskäl.
    Att borra dymlingshål är krävande för vilken maskin som helst men Eibenstocken fungerade mycket bra. Trots att det ibland gick så tungt att vi ställde momentspärren så högs att det krävdes två man som höll i maskinen. På senare år har jag också borrat litet smått i järn med den. Ergonomin och konstruktionen verkar genomtänkta.
    Kort sagt en bra maskin såvitt jag kan bedöma.

Rent allmänt ger maskinen intrycket att tillverkaren har satsat pengar på mekaniken och snålat på allt som inte tjänar någon praktisk nytta. Så som en seriös maskintillverkare skall göra men som många inte gör nu för tiden.

Servicen har jag ingen erfarenhet av ännu.

Eibenstock har fortfarande sin tillverkning i Eibenstock i Sachsen.
    Här är en länk till företagets hemsida https://www.eibenstock.com/en/

• Laddar…
  3. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 224 inlägg

Immobil

Medlem
  4. M
    Medlem · Stockholm · 158 inlägg

mattie_river

Medlem
    Tack för svar! Jo, jag har sett det företaget på nätet. Verkar lite bekymrad bara att det verkar lite tunt i övriga Sverige. Jag är mer bekymrad för för servicenätet än själva maskinerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.