Kopierade bara en text från ai visste inte att man inte fick göra så😀 ber om ursäkt. Anledning till att jag startade den här tråden va att jag va helt inställd på att köra dubbelgips, eller stenull och enkelgips. Men slipper helst dubbelgips och glasull blir billigare. Finns roligare saker att lägga pengar på. Halkade in på mellby garage hemsida angående deras yttervägg som är godkänd men kan inte förstå hur? För isåfall borde min yttervägg vara godkänd också, men problemet är hur jag ska styrka det. Om nån vänlig själ skulle kunna räkna på min lösning skulle det va uppskattat mvh

Rickard.
För att den lösningen blir tillräckligt tät och isolerande att en brand (enligt vad som nu är bestämt) inte sprider sig genom väggen på 30min.

Additionsmetoden som nämns ovan är det riktiga sättet man kan räkna på det men när jag byggde ut garaget så behövde jag bara skriva under på att min vägg uppfyllde ei30 (det var mer generellt formulerat egentligen) och det var aldrig något som behövde styrkas.

Redigerat:
Mikael_L
T Torpa1 skrev:
Yttervägg bestående av 22mm lockpanel 95mm regel glassull isolering samt 12 spånskiva uppfyller EI30 kan det stämma?
Oavsett skulle åtminstone jag väldigt gärna sätta en gipsskiva som väggyta in i garaget.
Mitt garage byggde jag med OSB + gips, så det uppfyller väl EI30 redan där, helt oavsett isolering osv.
I taket har jag dock bara enkelgips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.