Hej håller på med ett garage invändigt. Håller på med en yttervägg 6m från huset. Kikade runt lite vad som gäller på nätet, såg att mellby garage menar att. Yttervägg bestående av 22mm lockpanel 95mm regel glassull isolering samt 12 spånskiva uppfyller EI30 kan det stämma?

Rickard.
Vilket incitament skulle dom ha för att ljuga?

Stämmer det inte så skulle väl deras kunder inte får igenom byggloven och det hade ju inte varit så bra.

Nej precis men vart lite förvånad, man har ju hört att dubbelgips och liknande system är oftast sättet att uppnå Ei30.
Väldigt nyfiken på om nån satt på information om vad 12mm spånskiva innebär för skillnad gentemot gips i ett lager

Rickard.
Det sprids mycket felaktig information på detta ämne och mellbys hemsida är ett av få ställen med lättförståelig information.

Gips är bättre än spånskiva men jag kan inte svara på hur mycket bättre men det är egentligen orelevant, vill du byta 12mm spån mot 13mm gips går det såklart bra och vill du ha spån/osb/plyfa och gips är det såklart ännu bättre.

Rickard. Rickard. skrev:
Det sprids mycket felaktig information på detta ämne och mellbys hemsida är ett av få ställen med lättförståelig information.

Gips är bättre än spånskiva men jag kan inte svara på hur mycket bättre men det är egentligen orelevant, vill du byta 12mm spån mot 13mm gips går det såklart bra och vill du ha spån/osb/plyfa och gips är det såklart ännu bättre.
Ok tänkte mig följande
22mm lockpanel
Spikläkt 28x75
Vinduk
Regel 195 stående
Isolering glassull 195
Åldersbeständig plast
Gips 12mm

Hoppas på bu eller bä med motiveringar från flera om det har nån betydelse så uppfyller gaveln som veter mot garaget Rei15 tror jag det heter (älvsbyhus) mvh

EI30 är ju i princip den lägsta klassen, så det är inte konstigt att det uppnås med ganska enkla medel.

Mikael_L
Finns förvisso EI15 också.
Men jag har bara läst begreppet på något ställe, aldrig någonsin sett det i några handlingar eller kravställningar osv, så EI15 verkar mest vara en pappersprodukt, som inte har någon plats i verkligheten.

Ai

Väldigt utförligt beskrivning med även en pdf där jag kunde skriva i alla uppgifter till kommunen men kan man verkligen lita på det här?

T Torpa1 skrev:
Väldigt utförligt beskrivning med även en pdf där jag kunde skriva i alla uppgifter till kommunen men kan man verkligen lita på det här?
Litar du mer på AI'ns svar än byggfirman?

useless useless skrev:
Litar du mer på AI'ns svar än byggfirman?
Byggfirma är jag😀 stommen är redan klar håller på med insidan nu tycker man får så många olika svar

Bara att det står REI gör att du inte kan lita på det. Du har inte fått svar på rätt fråga. REI30 innebär att väggen också ska vara bärig efter 30 minuter. En komplementbyggnad har inget krav på bärighet alls. Det är så klart inte fel att bygga med större bärighet än nödvändigt, men att inte hålla isär REI och EI visar ju att man som byggherre inte läst BBR ordentligt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Bara att det står REI gör att du inte kan lita på det. Du har inte fått svar på rätt fråga. REI30 innebär att väggen också ska vara bärig efter 30 minuter. En komplementbyggnad har inget krav på bärighet alls. Det är så klart inte fel att bygga med större bärighet än nödvändigt, men att inte hålla isär REI och EI visar ju att man som byggherre inte läst BBR ordentligt.
Ok men då tolkar jag dig som att min konstruktion klarar kraven?

Jag har inte räknat på det. Men EI30 är nästan svårt att inte uppfylla med en vägg med något slags beklädnad på vardera sida och isolering emellan.

Kruxet med beskrivningen som din AI genererat är inte att den är fel utan att den svarar på fel fråga. Och du är som byggherre ansvarig för din konstruktion. Att då hänvisa till materialtillverkares testade typkonstruktioner är ok. Att själv göra en konstruktion enligt någon vedertagen metod såsom additionsmetoden är ok. Att hänvisa till kompisens bror, någon lirare på ett forum eller AI är inte ok.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.