Hej
Tänker bygga Attefall enligt egen ritning. Måste jag rita på A3 eller räcker det med A4 skala1:100?

Tänkte du rita för hand?

• Gilla
jerling
  • Laddar…
J jerling skrev:
Hej
Tänker bygga Attefall enligt egen ritning. Måste jag rita på A3 eller räcker det med A4 skala1:100?
Det är nog olika från kommun till kommun. De brukar skriva vilka ritningsformat och skalor de helst vill ha på handlingarna, men A4 brukar funka för de flesta kommuner.

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Tänkte du rita för hand?
Ja jag sitter här med linjal och blyertspenna. Klarar inte det på datorn.

G gullegrizen skrev:
Det är nog olika från kommun till kommun. De brukar skriva vilka ritningsformat och skalor de helst vill ha på handlingarna, men A4 brukar funka för de flesta kommuner.
I informationen från Haninge kommun står: Planritningar i skala 1:100. fasadritningar skala 1:100,
konstruktionsritningar framtagna av konstruktör och vara fackmannamässigt redovisade.

J jerling skrev:
I informationen från Haninge kommun står: Planritningar i skala 1:100. fasadritningar skala 1:100,
konstruktionsritningar framtagna av konstruktör och vara fackmannamässigt redovisade.
Hej, jag har en kompis som håller på med Bygglovsritnigar. Han brukar få skisser från kunder som de vill ha digitalt uppritade. Så antar att kommunen vill ha ritningar skalenligt och digitalt.

Sujan Rimal Sujan Rimal skrev:
Hej, jag har en kompis som håller på med Bygglovsritnigar. Han brukar få skisser från kunder som de vill ha digitalt uppritade. Så antar att kommunen vill ha ritningar skalenligt och digitalt.
Skalenliga ska de absolut vara, men behöver inte vara CAD-ritat. Papper, penna och linjal funkar lika bra.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Har en kompis som ritar CAD hela dagarna men fick påpekande att det var oprofessionell ritning. Så han lade på en standardram med namn, skala mm och då gick den igenom….

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Åk runt i kommunen leta rätt på något liknande och begär ut handlingarna och anpassa. Står det konstruktör verkligen? Inte byggnadskonstruktör?

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Har en kompis som ritar CAD hela dagarna men fick påpekande att det var oprofessionell ritning. Så han lade på en standardram med namn, skala mm och då gick den igenom….
Skala fick i alla fall jag lära mig ska vara med på en ritning så om den delen inte ändrats på 30 år så hade de hade antagligen en poäng. Sen är frågan varför en ritning ska se professionell ut utan den bör väl bara vara förståelig.

Jag har gjort mina för hand med papper och penna. Första va inte så avancerad men nuvarande är ju tillbyggnad, ombyggnad och garage så den är ju ganska allomfattande då jag åker på tillgänglighet och hela baletten.
Va inga konstigheter mer än att den skulle va i A3 och skalenlig. Behövde inte ens måttsätta allt. Räckte med skalstock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.