3 595 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
egna ritningar till bygglov
I informationen från Haninge kommun står: Planritningar i skala 1:100. fasadritningar skala 1:100,G gullegrizen skrev:
konstruktionsritningar framtagna av konstruktör och vara fackmannamässigt redovisade.
Hej, jag har en kompis som håller på med Bygglovsritnigar. Han brukar få skisser från kunder som de vill ha digitalt uppritade. Så antar att kommunen vill ha ritningar skalenligt och digitalt.J jerling skrev:
Skalenliga ska de absolut vara, men behöver inte vara CAD-ritat. Papper, penna och linjal funkar lika bra.Sujan Rimal skrev:
Åk runt i kommunen leta rätt på något liknande och begär ut handlingarna och anpassa. Står det konstruktör verkligen? Inte byggnadskonstruktör?
Skala fick i alla fall jag lära mig ska vara med på en ritning så om den delen inte ändrats på 30 år så hade de hade antagligen en poäng. Sen är frågan varför en ritning ska se professionell ut utan den bör väl bara vara förståelig.Larsa skrev:
Jag har gjort mina för hand med papper och penna. Första va inte så avancerad men nuvarande är ju tillbyggnad, ombyggnad och garage så den är ju ganska allomfattande då jag åker på tillgänglighet och hela baletten.
Va inga konstigheter mer än att den skulle va i A3 och skalenlig. Behövde inte ens måttsätta allt. Räckte med skalstock.
Va inga konstigheter mer än att den skulle va i A3 och skalenlig. Behövde inte ens måttsätta allt. Räckte med skalstock.
Klicka här för att svara