1 456 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Egentligt behov av dränering?
Har funderingar kring egentligt behov av dränering. Medveten om att aktiva inom branschen rekommenderar dränering var 25-30 år. 70-tals hus med källare som står på lerjord. Tomten är upphöjd ovan 1-2 meter över den normala markhöjden i området och sluttar bort något ifrån huset. Tegelhus, betonggrund, inredd källare dock till stor del väggar och golv i någon form av sten eller betong. Såklart svalare och en viss förhöjd luftfuktighet. Finns ingen tydlig antydan till fuktproblem i form av fuktfläckar, flagnande färg eller dylikt, i dagsläget. Upplevs inte som problematiskt att spendera tid i, faktum är att kan inte påstå att någon på rak arm märks vad gäller fuktighet nu och för 20-25 år sedan.
Bryr mig inte överhuvudtaget i inomhusklimat eller isolering, utan grundens välmående är det enda av intresse.
Tacksam för svar.
Bryr mig inte överhuvudtaget i inomhusklimat eller isolering, utan grundens välmående är det enda av intresse.
Tacksam för svar.
Ingen organiskt material alls i ytskikten i källaren? Jag tycker det låter som du inte behöver dränera i alla fall.
Det här med 25-30 år är en fingervisning mer när man ska börja fundera tycker jag. Samma med tak där det håller betydligt längre än 30 år om det är bra gjort.
Det här med 25-30 år är en fingervisning mer när man ska börja fundera tycker jag. Samma med tak där det håller betydligt längre än 30 år om det är bra gjort.
Tack för svar.S johd01 skrev:
Har även jag tolkat det som en fingervisning.
Jo, finns åtminstone två innerväggar av trä i ett rum, samt trä under en korkmatta i ett rum. Sedan finns det ett par innerväggar av trä som inte står i direkt anslutning till grunden.
Tar tacksamt emot fler åsikter.
MVH
Lyfter det här igen med förhoppningen om att få mer input.
Har lite mätvärden som jag hoppas bidrar till att få en bättre uppfattning.
Det är som sagt främst ett rum som innehåller de huvudsakliga riskkonstruktionerna, ett uppreglat trägolv, och reglar i väggen. Osäker på exakt hur de underliggande konstruktionerna ser ut, men jag kunde sikta stålreglar vid golvet.
Hur som helst, har öppnat upp lite och undersökt okulärt, och med lukt och känsel vilket inte har gett upphov till att misstänka fuktproblem. Har vidare gjort fuktkvotsmätningar i träet i golv och vägg och fått mätvärden på 6-7%. Har också fått ner sensorer under isoleringen direkt vid betongvägg/platta på två olika sidor av huset. Dessa rapporterar en relativt luftfuktighet om 54-57%. Den generella luftfuktigheten i källaren har varit 30-32% under den senaste månaden och har nu i och med snösmältningen höjts med ca 4 procentenheter.
Tacksam för att feedback.
Har lite mätvärden som jag hoppas bidrar till att få en bättre uppfattning.
Det är som sagt främst ett rum som innehåller de huvudsakliga riskkonstruktionerna, ett uppreglat trägolv, och reglar i väggen. Osäker på exakt hur de underliggande konstruktionerna ser ut, men jag kunde sikta stålreglar vid golvet.
Hur som helst, har öppnat upp lite och undersökt okulärt, och med lukt och känsel vilket inte har gett upphov till att misstänka fuktproblem. Har vidare gjort fuktkvotsmätningar i träet i golv och vägg och fått mätvärden på 6-7%. Har också fått ner sensorer under isoleringen direkt vid betongvägg/platta på två olika sidor av huset. Dessa rapporterar en relativt luftfuktighet om 54-57%. Den generella luftfuktigheten i källaren har varit 30-32% under den senaste månaden och har nu i och med snösmältningen höjts med ca 4 procentenheter.
Tacksam för att feedback.
Klicka här för att svara