Vi har tidigare sågat en del egen ytterpanel med ett wood-mizer bandsågverk och det har funkat väldigt bra. Sågen ger en yta som funkar bra för målning och att baksidan även den är sågad stör mig inte. Men jag funderar lite på om det skulle gå att köra panelen genom en planhyvel så att man hyvlar ”baksidan” så att säga (som man gör på köpevirke i bygghandeln). Mest för att få panelen hyfsat jämntjock då vi haft problem med att vissa brädor varierar lite i tjocklek. Har aldrig använt en planhyvel så jag undrar mest om det går att köra en sågad yta mot planbordet? Vanligen så rikthyvlar man väl två sidor först så att säga.

Karrock
Att man börjar med rikthyvel först är främst om brädan ska just riktas, dvs justera snedhet etc. Drar du den genom planhyveln så rättar du inte till några fel på samma sätt. Men det verkar inte heller vara vad du är ute efter.

Jag har hanterat en del hemsågade bräder, och har en planhyvel hemma. Skulle inte vara rädd för att hyvla ena sidan för jämn tjocklek om jag var i din sits.

Jo precis. Jag tänkte mer om det var så att en sågad yta inte riktigt glider lika bra på planbordet, att det liksom kärvar.

Karrock
Min erfarenhet är att hyvlat men fuktigt eller kådigt virke kräver att man kavlar upp ärmarna och hjälper matningen lite. Sågat brukar funka smidigare (om man håller utkik efter eventuella utstickande knölar och liknande). Ett tips är att det finns specialmedel att gnida på bordet för att minska friktionen. Är man en enkel man som jag nöjer man sig med bivax eller ett värmeljus att gno en vända då och då.

Hur mycket varierat tjockleken? Vanlig locklistpanel brukar tåla tjockleksvariationer i storleksklassen 2 mm innan det blir något problem.
Köpesvirket är hyvlat på baksidan helt i onödan. Det är bara ett onödigt steg till i processen så industrin skall kunna ta mer betalt.

Kom ihåg att kärnsidan på bräderna alltid skall vändas utåt!

Det går att planhyvla sågad gran till tjocklek. Fast det är ett nötande material så tro inte att du kan göra det på någon hobbymaskin med aluminiumbord. Hyvlar man riktigt mycket gran i många år kan man till och med nöta svacka i ett gjutjärnsbord så som förra ägaren hade gjort på min Stenberg kombimaskin. Jag försöker alltid undvika att hyvla inomhustorr gran. När man torkar granvirket från utomhus lufttorr på omkring 20% till snickeritorr blir kvistarna hårdare och börjar gå mycket hårdare åt maskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.