112 035 läst ·
273 svar
112k läst
273 svar
Egenritat lösvirkeshus - Husdrömmar säsong 9 @villafernstrom
Ja det blir spännande för oss också att höra vad han säger när vi inte hörB byggarätt skrev:Spännande med ert härliga projekt det passar bra med att ni är med i tv...
Trevligt att följa ert projekt här i tråden också...
Jag hade gärna sett att ni hade haft mer Arkitektkunskaper och det ska bli mycket intressant att följa hur ni bemöts av Gert så som ni nu gör?
Dessutom hur ni tänkte när ni såg tomten på hemnet och när ni flyttat in i det huset ni tänker riva?
Vi tänkte väl att vi gillade den väldigt mycket och att det kommer behövas ett nytt hus på sikt! Nu kom det tidigare än vad vi räknat med från början av olika anledningar
———
Instagram @villafernstrom
Betongen är frostsäker med 5% luft i för att klara vintern. Planen är sedan stomresning någon gång feb/mars och eftersom det är västkusten så finns det ju aldrig någon garanti att det inte regnartexas67 skrev:
————
Instagram @villafernstrom
Det farliga med betong vintertid är falsk tillstyvnade nu hade ni inte så kallt men vinden kyler juvillafernstrom skrev:
Egenvärmen från reaktionen borde räcka för att det ska bli bra
utveckla falskt..B byggarätt skrev:
nu kan ju det här bygget bli spikrakt och med toleranser kring tusendelen..jag tycker dock att känslan i ett bygge och hus är viktigare än att må dåligt över feltoleranser men det är ju jag det
Min CAD diskussion rör mer hur man inte kan bygga i CAD eftersom det inte motsvarar verkligheten utan bara ännu en möjlighet om man vet vad man gör att ta hänsyn till hur verktyget ger fel!!!texas67 skrev:
Nu byggs grund och sådant så det är lite sent i detta fallet!
Gert Wingård förstår skillnaden mellan CAD och arkitektur!
Arkitektur betyder helhet och är ett sätt att anpassa byggnader till människor och kultur
CAD är bara ett verktyg
du är alldeles flr avancerad för mig..jag är amatör men bygger ändå mitt andra hus..för det är jag är knäpp nog att rita å bygga allt själv..cad i all ära men vad menade du med falskt tillstyvnande..blir betongen värdelös då?B byggarätt skrev:Min CAD diskussion rör mer hur man inte kan bygga i CAD eftersom det inte motsvarar verkligheten utan bara ännu en möjlighet om man vet vad man gör att ta hänsyn till hur verktyget ger fel!!!
Nu byggs grund och sådant så det är lite sent i detta fallet!
Gert Wingård förstår skillnaden mellan CAD och arkitektur!
Arkitektur betyder helhet och är ett sätt att anpassa byggnader till människor och kultur
CAD är bara ett verktyg
Ja den blir som en sandkaka med ballast i ...texas67 skrev:
Så om man har betong på vintern måste man se till att formen inte blir för kall
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Datorn/programvaran gör vad den blir ”instruerad” till, att sedan byggaren inte kan leverera ett perfekt hus är ju inte programvarans fel.
Som konstruktör får man ju göra en toleransanalys på kritiska mått om det är viktiga mått med tight passning.
Nu kan jag inte toleransstandarden inom bygg, men antar de är rätt grova. Uppfyller byggaren inte dessa är det knappast programvarans eller konstruktörens fel.
(SS-ISO-2768-m ger ±2 mm på 4000 mm och med det svenska tillägget tror jag ±6 mm upptill 20000 mm, men sällan jag måttsätter så stora saker så lite osäker. )
Förlåt om jag skräpar ner tråden...
Edit: Råkade skriva 4(-g) istället för 2 mm
Som konstruktör får man ju göra en toleransanalys på kritiska mått om det är viktiga mått med tight passning.
Nu kan jag inte toleransstandarden inom bygg, men antar de är rätt grova. Uppfyller byggaren inte dessa är det knappast programvarans eller konstruktörens fel.
(SS-ISO-2768-m ger ±2 mm på 4000 mm och med det svenska tillägget tror jag ±6 mm upptill 20000 mm, men sällan jag måttsätter så stora saker så lite osäker. )
Förlåt om jag skräpar ner tråden...
Edit: Råkade skriva 4(-g) istället för 2 mm
Redigerat:
@byggarätt
Tycker allt du skriver har en underton av negativitet. Det blir lite tråkig läsning om jag ska vara ärlig.
Jag är övertygad om att @villafernstrom är fullt medvetna om vad dom gör. Gällande sketchup så gissar jag inte det är gjort några konstruktionsritningar utifrån det, utan det är nog mest använt som ett underlag för deras egen skull och som underlag till arkitekten.
Sedan förstår jag inte varför du är så negativ till Cad? Det är väl ändå det arbetssätt alla (i princip) arkitekter använder sig av? Och ja, då är allt rakt och snyggt. I verkligheten är det väl ändå något man utgår ifrån, sedan har man toleranser till detta som tillåter viss avvikelse.
Ett hus måste inte vara 100% rätt, det blir det sällan. Det som är rätt för dig kanske inte är rätt för någon annan. Jag har byggt ett hus helt utan arkitektkunskaper och jag har många saker i huset som jag i efterhand kanske hade gjort lite annorlunda. Men vet du vad, vi trivs helt underbart bra här ändå!
Och just det, det är ritat i Cad!
Men nu släpper vi detta och håller oss positiva i denna tråden framöver!
Tror det kommer bli ett fantastiskt fint hus och med den utsikten så kan man ha överseende med lite andra småfel! Tänk vad underbart att sitta där och dricka sitt morgonkaffe.... herregud!
Ja..... jag är avundsjuk!

Tycker allt du skriver har en underton av negativitet. Det blir lite tråkig läsning om jag ska vara ärlig.
Jag är övertygad om att @villafernstrom är fullt medvetna om vad dom gör. Gällande sketchup så gissar jag inte det är gjort några konstruktionsritningar utifrån det, utan det är nog mest använt som ett underlag för deras egen skull och som underlag till arkitekten.
Sedan förstår jag inte varför du är så negativ till Cad? Det är väl ändå det arbetssätt alla (i princip) arkitekter använder sig av? Och ja, då är allt rakt och snyggt. I verkligheten är det väl ändå något man utgår ifrån, sedan har man toleranser till detta som tillåter viss avvikelse.
Ett hus måste inte vara 100% rätt, det blir det sällan. Det som är rätt för dig kanske inte är rätt för någon annan. Jag har byggt ett hus helt utan arkitektkunskaper och jag har många saker i huset som jag i efterhand kanske hade gjort lite annorlunda. Men vet du vad, vi trivs helt underbart bra här ändå!
Tror det kommer bli ett fantastiskt fint hus och med den utsikten så kan man ha överseende med lite andra småfel! Tänk vad underbart att sitta där och dricka sitt morgonkaffe.... herregud!
Ja..... jag är avundsjuk!
TS vet att jag menar väl och med den fantastiska möjligheten som TS har med den tomten så vore det väl roligt om det tänktes lite extra?C crazytok skrev:@byggarätt
Ja..... jag är avundsjuk!![]()
TS ska vara med i TV och då finns det möjligheter nå människor som inte läser in allt utom det som avses i ett forum som detta!
TS vill dela med sig också till oss av sitt projekt och det glädjer mig och även dig hoppas jag
Att ta upp vad som händer när människor utan viss utbildning tradition och i generationer etablerad kunskap ritar hus är viktigt!
När de använder verktyg som sketchup så tror folk de åstadkommer bättre saker och ibland är det så!
Jag har genomlevt flera egna projekt och ritat med CAD och kan bara konstatera att bygga rätt existerar inte!!!
Därför har jag valt den uid...
Gert Wingård är en av få Arkitekter som får syre i Sverige... en helt egen tråd
Gert kan med sin plattform medverka till att byggbranchen återfår något av vad andra länder sköter mycket bättre än vad Sverige lyckas med nämligen sätter Arkitekturen före byggbolagets revisorer
Till sist byggnader som älskas och rymmer människor som älskar har ett oerhört värde för oss som får slitet det innebär att skapa fina miljöer även om vi själva knappt får tid och möjligheter att njuta av dessa Arkitektoniska underverk
Och alla dessa byggnader är ritade i CAD eller andra datorbaserade program. Kanske t.o.m i 3D med typ Revit, Tekla eller liknande. Även Gert och hans medarbetare använder CAD/3D när de ritar sina konstruktioner....
Självklart ritar alla i CAD men har man inte hantverkskunnandet att rita och måttsätta så att den som ska bygga får utrymme att få plats med installationer och feltoleranser samt nödvändiga konstruktionselement för strukturella och energitekniska lösningar så då hamnar man i frustration som illustreras av hur byggbranschen ser arkitektur som konstnärligt omslagspapper på en tämligen primitiv produkt!R roli skrev:
Det borde gå att återställa Arkitektens roll i byggprocessen och att höja byggbranchens Arkitetuella innehåll!
Att samtidigt maximera fysikaliska behov av isolering livslängd miljöhänsyn och hållfasthet brandskydd och kretsloppstänk borde ju vara en självklarhet!
En byggnad borde ju innehålla allt som överhuvud går att förenklat sätta dit utan att slösa med energi och kretslopp
CAD borde kunna medföra att byggbranchen kan möta en kund som TS och sätta ett drömhus på TS fantastiska Tomt till ett rimligt pris!
Dagens verklighet för privata enskilda byggare är långt från var Sverige borde vara!!