11 839 läst ·
16 svar
12k läst
16 svar
Egenkontroll elanläggning hus
Sida 1 av 2
Tänkte genomföra en egenkontroll av elanläggningen i huset.
(har jobbat med elinstallationer för ca 20 år sedan, så lite koll har jag)
Bakgrund:
Huset från 1982, vad jag vet är inget tillagt i anläggningen sedan nybyggnda, ev lite i gäststuga/förråd. Avser att göra okulärbesiktnig, har endast tillgång till en fluke universalinstrument samt fasföljdsmätare för mätningar. Jag har tyvärr inte tillgång till en megger så jag kan megga anläggningen.
Bör inte behöva tänka på utlösningsvillkor etc då inget verkar tillagt.Tänkte lägga upp det så här, synpunkter önskas.
Är det något jag missat som jag kan utföra.
Tips mottages tacksamt
Några tillägg
Kontroll av kabnelstatus, är de torra? (bör inte vara det från 1982)
(har jobbat med elinstallationer för ca 20 år sedan, så lite koll har jag)
Bakgrund:
Huset från 1982, vad jag vet är inget tillagt i anläggningen sedan nybyggnda, ev lite i gäststuga/förråd. Avser att göra okulärbesiktnig, har endast tillgång till en fluke universalinstrument samt fasföljdsmätare för mätningar. Jag har tyvärr inte tillgång till en megger så jag kan megga anläggningen.
Bör inte behöva tänka på utlösningsvillkor etc då inget verkar tillagt.Tänkte lägga upp det så här, synpunkter önskas.
- Kontroll av JFB/PSA, bla genom att använda testknappar samt enkelt testverktyg som sätts i uttag, ej tidsmätning eller annat "lyx"
- kontrollera alla anslutningar i mätarskåpet (det som man kan se utan att bryta sigill)
- Kontroller anslutningar i huvudcentral+ 2 undercentraler. Vad avser ev lösa kardeler, ledningsarea i förhållande till märkström säkringar, bottenplattor etc.
- Kontrollera att gruppförteckning stämmer, ev ev rita huvudschema/kretsschema
- Göra en grov analys av belastningsfördelning mellan faser
- Kontroll av fasföljd i tre-fas uttag
- Kontrollera apparatdosor/ brytare/uttag, vad avser lösa kardeler etc
- Kontrollera kopplingsdosor/takdosor, hur toppklämmor sitter mm
- Kontroll av fäger/kabelval kontinuerligt under kontroller
- Kontroll avanslutning ljusarmaturer
- Anslutningar av disk/tvätt/torkskåp
Är det något jag missat som jag kan utföra.
Tips mottages tacksamt
Några tillägg
Kontroll av kabnelstatus, är de torra? (bör inte vara det från 1982)
Redigerat:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Jag tycker Du är ett föredömme att kontrollera Din anläggning. Men Du har även högre nivå än 'kännedom' förutsätter jag.
Fast Du kan inte räkna med att Din 'besiktining' väger mkt vid ev. fel.
Men Du vet iaf statusen på Din anläggning.
Det väger tyngre om en behörig kontrollerar även om den INTE övertager nått ansvar över anläggningen.
Fast Du kan inte räkna med att Din 'besiktining' väger mkt vid ev. fel.
Men Du vet iaf statusen på Din anläggning.
Det väger tyngre om en behörig kontrollerar även om den INTE övertager nått ansvar över anläggningen.
Ser min kontroll som ett första steg. Ser jag nåt misstänkt får det gå vidare till "proffs-bedömning"
Däremot klarar jag med råge av att fixa om jag ser en FK-kardel som spretar eller liknande.
Det blev ju ett och annat under åren somoinstrumentmekaniker på utansjö bruk en och annan KK-tavla (korskoppling) som monterades, dvärgsärkringstavlor mm, förutom all signalkabel av olika typer samt en del "tryck och pys" och en massa meter EKLK montage på stegar runt om i fabriken samt en del VP-rör/FK vid ombyggnad av kontrollrum, några kamera och inpasseringssystem och annat.
Men idag får jag ju inte ens byta en kabel och flytta eluttaget till motorvärmare på garegväggen 20 cm.
Tråkigt men sant.
/m
Däremot klarar jag med råge av att fixa om jag ser en FK-kardel som spretar eller liknande.
Det blev ju ett och annat under åren somoinstrumentmekaniker på utansjö bruk en och annan KK-tavla (korskoppling) som monterades, dvärgsärkringstavlor mm, förutom all signalkabel av olika typer samt en del "tryck och pys" och en massa meter EKLK montage på stegar runt om i fabriken samt en del VP-rör/FK vid ombyggnad av kontrollrum, några kamera och inpasseringssystem och annat.
Men idag får jag ju inte ens byta en kabel och flytta eluttaget till motorvärmare på garegväggen 20 cm.
Tråkigt men sant.
/m
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Jo jag håller med.
Det finns många med kunskaper som som jobbat med el i flera år och gör det lika bra som en behörig.
Men som lagen ser ut idag spelar det ingen roll om man jobbat i 30 år, lagen kräver behörighet.
Det finns många med kunskaper som som jobbat med el i flera år och gör det lika bra som en behörig.
Men som lagen ser ut idag spelar det ingen roll om man jobbat i 30 år, lagen kräver behörighet.
- Kontroll att uttag/strömbrytare är hela (speciellt viktigt utomhus)
- Kolla att det är jord där det ska vara jord.. Jordkontinuitet alltså.
- Leta ev. hemmapul (felaktiga kablar "lampsladdar" osv)
- Kontrollera att armaturer och uttag har rätt kapslingsklass ute och i våtrum.
- Kontrollera att det inte finns tecken på varmgång - missfärgade kablar, brända kontaktbleck eller varma uttag - vid stora förbrukare typ element eller spis.
- Kolla att säkerhetsbrytare verkligen bryter.
- Om möjligt - mät att det inte går ström i skyddsjorden (om det inte finns JFB)
- Kontrollera att tidur och termostater slår ifrån, efter ett antal år kan kontakterna svetsa ihop med brand som följd.
Laddar upp ett första utkast till protokoll för egenkontroll av elanläggning hus. Tanken är att det skall kunna ligga till grund för en första besiktning som "vem som helst" ska kunna göra. Dock krävs en del grundkunskap om elanläggningar i hus men dock ej behörig elektriker. I huvudsak skall allt bestå av okulärbesiktning=titta. Nåt annat moment finns med men hoppa över det om du inte vet hur det utförs/har rätt utrusning.
Har inte ambitionen att ha detta absolut heltäckande men att ett genomgånget protokoll ska ge ett stöd till om det behövs en "riktig" besiktning av en behörig besiktningsman/elektriker.
Vi husägare är ju trots allt ansvariga för all el i våra hus, hur mycket eller lite vi kan om det. För att uppfylla vår plikt måste vi ju kunna en hel del alternativt köpa tjänsterna och detta kanske kan vara en hjälp på vägen att öka kunskapen/insikten om statusen på elanläggningen i huset och ge indikation på om det är nått som behöver besiktas vidare alternativt åtgärdas.
Jag har inte tagit med nånting om hur man gör olika saker eller eventuella förslag på åtgärder utan endast sånt som jag tycker man som husägare kan behöva kontrollera någon gång ibland.
Jag tackar de som har kommit med tips/synpunkter tidigare och ser gärna att jag får fler synpunkter så att detta protokoll kan utveklas vidare.
MVH
/m
Har inte ambitionen att ha detta absolut heltäckande men att ett genomgånget protokoll ska ge ett stöd till om det behövs en "riktig" besiktning av en behörig besiktningsman/elektriker.
Vi husägare är ju trots allt ansvariga för all el i våra hus, hur mycket eller lite vi kan om det. För att uppfylla vår plikt måste vi ju kunna en hel del alternativt köpa tjänsterna och detta kanske kan vara en hjälp på vägen att öka kunskapen/insikten om statusen på elanläggningen i huset och ge indikation på om det är nått som behöver besiktas vidare alternativt åtgärdas.
Jag har inte tagit med nånting om hur man gör olika saker eller eventuella förslag på åtgärder utan endast sånt som jag tycker man som husägare kan behöva kontrollera någon gång ibland.
Jag tackar de som har kommit med tips/synpunkter tidigare och ser gärna att jag får fler synpunkter så att detta protokoll kan utveklas vidare.
MVH
/m