10 859 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Egen grävd brunn får grannen sätta saker i närheten av den??
Det är fel argumentationstaktik. Ska du nå någon framgång så bör du fokusera på det som faktiskt kan bli ett problem för din granne, och det är en eventuell skada på ditt dricksvatten.S SaxOmx skrev:
Blandar du in andra argument, som din utsikt, öppnar det för tyckande i diskussionen och du har samtidigt underminerat ditt största och bästa argument för att han flyttar sina prylar.
Men problemet är egentligen som redan påpekats helt ditt eget att hantera och det är att byta placering på din dricksvattenbrunn för att vara säker. Du kan inte hindra andra från att parkera bilar eller annat i tomtgräns.
Det är riktigt att det räcker med lite olja för att förgifta, men oljan ska tränga ner till ditt vatten. Så länge din brunn är tät och inte tar in ytvatten kan du säkerligen hälla ut en hel liter olja precis bredvid brunnen utan problem.
Som exempel kan jag nämna att vi parkerar våra bilar mindre än en meter från vår brunn som dessutom ligger lägre än parkeringen och har gjort så snart 10 år. Bilarna läcker förvisso inte olja, men där är garanterat diverse tungmetaller och annan skit från vägarna och vårt vatten är ändå bra.
Som exempel kan jag nämna att vi parkerar våra bilar mindre än en meter från vår brunn som dessutom ligger lägre än parkeringen och har gjort så snart 10 år. Bilarna läcker förvisso inte olja, men där är garanterat diverse tungmetaller och annan skit från vägarna och vårt vatten är ändå bra.
Redigerat:
Jo parkeringen får ej ske närmare än 4,5m ifrån din tomtgräns..mexitegel skrev:
Det är fel argumentationstaktik. Ska du nå någon framgång så bör du fokusera på det som faktiskt kan bli ett problem för din granne, och det är en eventuell skada på ditt dricksvatten.
Blandar du in andra argument, som din utsikt, öppnar det för tyckande i diskussionen och du har samtidigt underminerat ditt största och bästa argument för att han flyttar sina prylar.
Men problemet är egentligen som redan påpekats helt ditt eget att hantera och det är att byta placering på din dricksvattenbrunn för att vara säker. Du kan inte hindra andra från att parkera bilar eller annat i tomtgräns.
Men jag tror att ni missar poängen..
Vad säger lagen?
Du får inte göra som du vill nära nåns vatten..
Vatten är en primär funktion för en fastighet.. eller klarar ni er utan vatten?
Vad som gäller kan du läsa om här; https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
Men det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Men det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
mexitegel skrev:
Klart och det är ju så att man får ge ens skattepengar något att göra..
Skall även påtalas att grannen har kastat järnvägsslipers i primärzonen för hela kommunens kommunala vatten.. men det ligger på andra sidan av min tomt och brunn..
Som är på talat både för grannen att man inte får.. de ska lämnas in på deponi på återvinningscentralen..
Och till en kommun handläggare som sa ja ha..
Så det är därför jag är noga med vad som ligger kring mitt vatten..
Handlar du inte förebyggande så kommer det att bli mer saker runt omkring dig.. när det inte går att få äldre att förstå att det inte är okej att göra som du vill..
Vad ska vi annars ha lagar och regler till?
Jag tycker det hela låter lite konstigt, om grannen nu har 15000kvadrat tomt, varför ställer man husvagnen och båten precis jämte grannens vattenbrunn?
Det låter ju mer som jävelskap än att det var smidigt att parkera där?
Att det blir trångt på små villatomter är ju en sak men 15000kvadrat så borde ju det problemet vara obefintligt om det nu inte är något annat man är ute efter.
Att det blir trångt på små villatomter är ju en sak men 15000kvadrat så borde ju det problemet vara obefintligt om det nu inte är något annat man är ute efter.
För att få äldre personer att förstå att de inte kan göra som de vill kan det vara en god idé att inte överdriva. Ingen vill ha olja eller glykol i sitt vatten. Men gör inte dig själv en otjänst genom att bråka om husvagnen. Den innehåller varken olja eller glykol. Och en utombordsmotor innehåller små mängder olja som du lätt kan hindra från att nå marken genom att ställa en hink under den ifall det skulle vara så illa att den läcker. Men skippa snacket om glykol. För det finns inte heller i utombordsmotorn. När du överdriver riskerna finns risken att grannen tror att du bara djävlas och svarar med att djävlas tillbaka. Beklagligt, men förekommande.S SaxOmx skrev:
Så sant.. förstår man inte att det är provocerande att sätta saker vid ens brunn?P Pumba skrev:Jag tycker det hela låter lite konstigt, om grannen nu har 15000kvadrat tomt, varför ställer man husvagnen och båten precis jämte grannens vattenbrunn?
De söker ju konflikter då de gör på så sätt..
En fastighet ska ha väg vatten el kommunikation avlopp med mera..
Så jag försöker bara att hitta rätt sätt att angripa problemet..
Vilket verkar vara plan och bygglagen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg