Med denna tråd som inspiration tog även vi tag i skortstensproblemet i samband med takbyte!

Glömde såklart före bilder på kanalen men den var risig.

Tillklippt sotarviska från Jula samt en riktig krejs användes för att göra rent kanalen.

Dragkloss i metall eftersom den sannolikt skulle ge vika om vi mot förmodan körde fast. Skumgummi från en gammal madrass ovanpå metallen och en kevlarduk.

Allt fungerade kanon! Vi körde det dyra bruket, extra dyrt eftersom det gick åt mer än beräknat.

Godkänt av sotaren,
Stort tack till Zingo!
 
  • Handvinsch monterad på en träställning med röd navskiva, används för rengöring av skorstenen i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallplatta med flera ögleskruvar monterade, del av verktyg för rengöring av rökkanal, på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad tegelmurad skorsten med flera kanaler, omgiven av byggställning och skyddsnät. Nytt bruk är applicerat på murbruket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en rensad skorsten med ren puts och beläggning efter en takrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
likblek och 13 till
  • Laddar…
E Eriksson15 skrev:
Med denna tråd som inspiration tog även vi tag i skortstensproblemet i samband med takbyte!

Glömde såklart före bilder på kanalen men den var risig.

Tillklippt sotarviska från Jula samt en riktig krejs användes för att göra rent kanalen.

Dragkloss i metall eftersom den sannolikt skulle ge vika om vi mot förmodan körde fast. Skumgummi från en gammal madrass ovanpå metallen och en kevlarduk.

Allt fungerade kanon! Vi körde det dyra bruket, extra dyrt eftersom det gick åt mer än beräknat.

Godkänt av sotaren,
Stort tack till Zingo!
Kul!
Grattis 😁
 
  • Gilla
Patrik Agenberg och 3 till
  • Laddar…
E EFreiholtz skrev:
Nu har även jag gludgjutit en gammal och sliten skorsten som inte fått någon omsorg på flera decennier.

Fick ta ner skorstenen i princip till nock då fogarna vittrat sönder, passade då även på att lägga på några varv sten till för att få bättre drag.

Även själva spisen var sliten och har renoverats, så det är rätt mycket tid och svett som lagts på projektet.

Tyvärr inga före-bilder innan glidgjutningen, men det var välbehövligt med renovering.

Den öppna spisen är från 50-talet, men tidigare ägare har aldrig registrerat den hos kommunen.

Enligt sotaren kommer brandskyddsbesiktning att ske enligt de regler som gällde när spisen och huset byggdes, trots att den aldrig besiktigas tidigare.

Så nu håller jag tummarna att arbetet inte gjorts förgäves!
Nu är en andra sotning gjord och sotaren tyckte det såg bra ut nu med. :)

Så det var utan tvekan värt mödan att glidgjuta skorstenen själv. :)

Tackbför all inspiration!
 
  • Gilla
Patrik Agenberg och 5 till
  • Laddar…
Hej!
En tanke för er/oss som glidgjuter främst för att mellanväggar är dåliga och inte för att röken läcker ut ur skorstenen: Jag har läst och förstått det som att det finns ballonger vissa murare använder. För att väggarna inte ska rasa in. Men ett budgetalternativ torde väll vara lecakulor?
Tänker att i en skorsten med 4st kanaler, så fyller man två på diagonalen, och gjuter dem andra två. När bruket sedan härdat, tömmer man ut kulorna och gjuter dem två återstående kanalerna.
Tankar kring detta?
 
P
lecakulor är ju dåligt pga att dom rinner så har du hål mellan piporna så kommer det ju att rinna genom hålet in i den andra pipan..

Nån ballong likt det murare använder eller om kanalen är rak så kan en tillskuren skumgummibit i lite övermått så den får tryckas i och dras till rätt ställe med en liten masonitbit som är bara några cm mindre än kanalen så skumgummit åker med och en grov plastpåse typ flergångspåse från mataffären påträdd över så kan den plugga kanalen brevid om bruket bara vill ramla ner om tex en sten har försvunnit mellan piporna..

Annars är det ju att göra en titthåls operation och göra ett tillfälligt hål så man kommer åt att laga hålet mellan piporna och sen mura igen hålet man gjorde för att komma åt och sen dra alla piporna
 
P polaris78 skrev:
lecakulor är ju dåligt pga att dom rinner så har du hål mellan piporna så kommer det ju att rinna genom hålet in i den andra pipan..

Nån ballong likt det murare använder eller om kanalen är rak så kan en tillskuren skumgummibit i lite övermått så den får tryckas i och dras till rätt ställe med en liten masonitbit som är bara några cm mindre än kanalen så skumgummit åker med och en grov plastpåse typ flergångspåse från mataffären påträdd över så kan den plugga kanalen brevid om bruket bara vill ramla ner om tex en sten har försvunnit mellan piporna..

Annars är det ju att göra en titthåls operation och göra ett tillfälligt hål så man kommer åt att laga hålet mellan piporna och sen mura igen hålet man gjorde för att komma åt och sen dra alla piporna
Ja det där med att dem kan rinna mellan kanalerna tänkte jag inte på. Men det måste väll ändå till hyfsat stora hål till det?
Tänkte att om det gör det, räcker det väll med att en kula med rätt fraktion hittar dit?

Vid så stora hål läcker väll ändå bruket igenom och en titthålsoperation är oundviklig?

Låter som du också har tänkt en del på det där, har du testat metoden du föreslog?
 
S
Viks Viks skrev:
Hej!
En tanke för er/oss som glidgjuter främst för att mellanväggar är dåliga och inte för att röken läcker ut ur skorstenen: Jag har läst och förstått det som att det finns ballonger vissa murare använder. För att väggarna inte ska rasa in. Men ett budgetalternativ torde väll vara lecakulor?
Tänker att i en skorsten med 4st kanaler, så fyller man två på diagonalen, och gjuter dem andra två. När bruket sedan härdat, tömmer man ut kulorna och gjuter dem två återstående kanalerna.
Tankar kring detta?
Har du hål mellan kanalerna? Bruket tätar rätt bra när man drar flera gånger.

Att kanalen ska rasa in är väl främst ett problem med många lösa stenar. Men det går ju att kolla men kamera. Sotarna har sån kamera.
 
S sinuslinus skrev:
Har du hål mellan kanalerna? Bruket tätar rätt bra när man drar flera gånger.

Att kanalen ska rasa in är väl främst ett problem med många lösa stenar. Men det går ju att kolla men kamera. Sotarna har sån kamera.
Jag tror inte jag har några större hål mellan kanalerna. Däremot läcker det ju rök mellan två av dem, men ganska högt upp. Och vid senaste brandskyddskontrollen så sa sotarn att det kan vara "bra att veta".
Tyvärr har det visat sig att mitt sotningsdistrikt inte är något vidare när det gällde just sotning, och jag har därför blivit egensotare.

Brukar det vara vanligt att stenar rasar i samband med glidgjutning?
Och borde dem inte röra sig då redan med vanligt krejs/sotning?
 
S
Du kan anlita någon annan firma än den som har avtal med kommunen om det underlättar.

Jag hade inget problem när jag säckdrog men jag murade om skiljeväggarna över tacknocken. Gjorde det uppifrån.
 
Inte för att jag vet, men med att sota med roterande viska. Kommer stråna då inte att fräsa ur fogarna, då dessa skrapar/rensar rakt på fogarna. Är nog bäst med en ren viska som dras upp och ner, då släpar stråna längs med allt i skorstenen och inte ini fogarna. Någon som vet bättre, så skriv.
 
J jonaserik skrev:
Inte för att jag vet, men med att sota med roterande viska. Kommer stråna då inte att fräsa ur fogarna, då dessa skrapar/rensar rakt på fogarna. Är nog bäst med en ren viska som dras upp och ner, då släpar stråna längs med allt i skorstenen och inte ini fogarna. Någon som vet bättre, så skriv.
Det är nylon i borstarna till stavarna så de är inte så hårda mot fogarna.
 
M Mr Marqs skrev:
Det är nylon i borstarna till stavarna så de är inte så hårda mot fogarna.
Och om fogarna är anfräta av regn,väta,rökgaser, så kan vittra en del och bli som sand som bara ligger i fogen. Inget bra då något vispar in i fogen.
 
J jonaserik skrev:
Och om fogarna är anfräta av regn,väta,rökgaser, så kan vittra en del och bli som sand som bara ligger i fogen. Inget bra då något vispar in i fogen.
Trodde det var glidgjutning vi diskuterade här och då har du inga synliga fogar.
 
M Mr Marqs skrev:
Trodde det var glidgjutning vi diskuterade här och då har du inga synliga fogar.
Klart med glidgjutning finns inga fogar, nu var det innan gjutning och fogar, men före det så finns det fogar.
Dom kan få stryk av att sota med rotationsverktyg.
 
Hello everyone,
Sorry can't make use of Swedish, and not sure if will get any replies, as the thread is not in English, but will give it a try.
Spotted this thread, trying to find a solution for our old house's brick chimney, where for getting the chimney inspection green light (approved), we have been suggested to use a metallic insulated flue line, inside one of the chimney's channels which has the dimensions of 140 mm x 190 mm. In my view, that would reduce the chimney's potential (would not call it diameter as it's not round), hence I am interested in a few things:
1. given this thread is started years ago, is the slip casting ( Glidgjjutning) a practice among specialized companies who do this?
2. If I am to do this myself, I want to reduce the mess as much as possible, so question is: before using the self-prepared ceramic concrete, I could have seen some people clean the chimney then wet it. I guess that's to improve brick stickiness. Should I expect that water to be absorbed by the bricks or do I need to seal, as well as possible, the indoor hole(s) where the stove is currently connected to the chimney?
3. Have seen and learned a lot of techniques in self building the pillow which acts as dragger of the mortar and be pulled from bottom up. My question is: do I need to make it as close as possible as the chimney's inner dimensions or those centimeters mentioned throughout the thread, would allow mortar of a certain viscosity to remain stick to the walls of the chimney? Also, I understand the use of the sponges, yet could someone confirm that the use of the hard canvas is to protect the sponge from being ripped off due to the friction to the chimney's walls?
4. When you say you had to pull the dragger several times bottom up, to end up with a consistent mortar layer on brick chimney's walls, does it mean that you have pulled it all the way to the top, then reinserted it back to the bottom and pulled it again?

I must say that I am encouraged by the fact our chimney is really straight, with regular shape, and I have seen it worked for others who have been challenged even more by the S shapes of their chimneys.
Thanks a lot in advance for your potential responses. It will serve as guidance for me.
Adrian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.