23 764 läst ·
61 svar
24k läst
61 svar
Egen "fartkamera"
Du får som sagt vissa problem med lagen. satsa på en sån där liten fickradar som folk länkat till istället, åsså bygg en egen större ljusskylt kopplad till den som blinkar om de kör för fort. Du kan ju göra en enkel variant som alltid visar 52 km/h, det kommer nog 90% att tro påEnk Projektet skrev:
Fickradar redan beställd.....ja en sån skylt är jag spekulant på...thomasx skrev:
Har bott i samma bostadsområde i 35 år nu. Området är ett klassiskt förortsvillaghetto med ca 300 villor, ett dagis och en 1-6 skola där vår dotter gick, och kan konstatera följande.
- Runt hela området gick det en 70-väg, fungerade bra i ca 25 år, vägen har ingen cykelbana, angränsar inte till några tomter utan det är 99% skog och buskage samt en busshållplats som sällan används. sen byggdes 10 hus vid andra sidan vägen, och vips sänktes hela 70-vägen till 50, i mitt tycke helt utan grund. Om man hade velat sänka hade 60 i så fall varit en lagom kompromiss. Inte ens bussen kör i 50... och alla man frågar skakar på huvudet kring detta. Hade det varit skolor, bebyggelse etc nära denna väg så givetvis, men när det är bara skog, varför?
* Min syster som bor i ett lägenhetsområde en bit bort har även två skolor i detta område. Innan var det 30 med tidsbegränsning ungefär när man kom in i själva "samhället" och vägen till samhället var 50 (cykelbana med avgränsande metallstaket), resten skog. Nu har kommunen av oklar anledning sänkt hela denna vägen till 30 och tagit bort tidsbegränsningen. Det är ca 1.5 km man får tuffa i 30 och titta på vitsippebackar innan man kommer fram till någon form av bebyggelse. Varför? Inte många följer denna begränsning, utan man bromsar ner först när man kommer fram till bebyggelsen.
* När min dotter var liten gick alla barn tilll skolan, och cyklade, det var rena lämmeltåget runt 8 tiden på morgonen. Idag har man istället byggt en dubbelt så stor parkeringsplats vid skolan så alla föräldrar som lämnar sina barn ska få plats, med trafikkaos som följd? Jag frågade en lärare som jobbar där som bor på vår gata varför man gör så och inte försöker få föräldrarna att sluta köra barnen till skolan, men sa att man hade försökt men mött massivt motstånd. För mig är det obegripligt varför man måste köra ett barn till skolan när det är 3 km från dörr till dörr, och hela vägen cykelbana och endast en övergång över en 30-väg... Vår dotter gick på skolan i 6 år och enda gången jag hämtade eller lämnade med bil var när hon hade brytit benet, resten av tiden ville hon gå (och sen cykla från femman), de hittade tydligen på hur mycket kul som helst på vägen hem.
Tror trafiksituationen vid de flesta skolor hade förbättrats avsevärt om föräldrarna hade slutat köra sina barn till skolan och istället låtit dem cykla/gå, givetvis förutsatt att trafiksituationen är någorlunda säker. Så som det ser ut vid flera skolor idag tror jag det är minst lika stor risk att en person kan bli påkörd på väg till skolan som att bli påbackad/påkörd vid parkeringsplatsen/ingången av nån vimsig förare som har för bråttom. Jag vet inte på vilket sätt föräldrar tror de "hjälper" sina barn genom att köra dem? Barn måste bygga upp sin grundkondition, det gör de genom att leka, promenera, springa och cykla. Och i dag med denna datorspelsboomen som varit tror jag det är viktigare än någonsin att få in "vardagskonditionen" och vad passar inte bättre än att promenera några km varje dag?
/S
- Runt hela området gick det en 70-väg, fungerade bra i ca 25 år, vägen har ingen cykelbana, angränsar inte till några tomter utan det är 99% skog och buskage samt en busshållplats som sällan används. sen byggdes 10 hus vid andra sidan vägen, och vips sänktes hela 70-vägen till 50, i mitt tycke helt utan grund. Om man hade velat sänka hade 60 i så fall varit en lagom kompromiss. Inte ens bussen kör i 50... och alla man frågar skakar på huvudet kring detta. Hade det varit skolor, bebyggelse etc nära denna väg så givetvis, men när det är bara skog, varför?
* Min syster som bor i ett lägenhetsområde en bit bort har även två skolor i detta område. Innan var det 30 med tidsbegränsning ungefär när man kom in i själva "samhället" och vägen till samhället var 50 (cykelbana med avgränsande metallstaket), resten skog. Nu har kommunen av oklar anledning sänkt hela denna vägen till 30 och tagit bort tidsbegränsningen. Det är ca 1.5 km man får tuffa i 30 och titta på vitsippebackar innan man kommer fram till någon form av bebyggelse. Varför? Inte många följer denna begränsning, utan man bromsar ner först när man kommer fram till bebyggelsen.
* När min dotter var liten gick alla barn tilll skolan, och cyklade, det var rena lämmeltåget runt 8 tiden på morgonen. Idag har man istället byggt en dubbelt så stor parkeringsplats vid skolan så alla föräldrar som lämnar sina barn ska få plats, med trafikkaos som följd? Jag frågade en lärare som jobbar där som bor på vår gata varför man gör så och inte försöker få föräldrarna att sluta köra barnen till skolan, men sa att man hade försökt men mött massivt motstånd. För mig är det obegripligt varför man måste köra ett barn till skolan när det är 3 km från dörr till dörr, och hela vägen cykelbana och endast en övergång över en 30-väg... Vår dotter gick på skolan i 6 år och enda gången jag hämtade eller lämnade med bil var när hon hade brytit benet, resten av tiden ville hon gå (och sen cykla från femman), de hittade tydligen på hur mycket kul som helst på vägen hem.
Tror trafiksituationen vid de flesta skolor hade förbättrats avsevärt om föräldrarna hade slutat köra sina barn till skolan och istället låtit dem cykla/gå, givetvis förutsatt att trafiksituationen är någorlunda säker. Så som det ser ut vid flera skolor idag tror jag det är minst lika stor risk att en person kan bli påkörd på väg till skolan som att bli påbackad/påkörd vid parkeringsplatsen/ingången av nån vimsig förare som har för bråttom. Jag vet inte på vilket sätt föräldrar tror de "hjälper" sina barn genom att köra dem? Barn måste bygga upp sin grundkondition, det gör de genom att leka, promenera, springa och cykla. Och i dag med denna datorspelsboomen som varit tror jag det är viktigare än någonsin att få in "vardagskonditionen" och vad passar inte bättre än att promenera några km varje dag?
/S
Jag försöker oftast att lämna/hämta barnen utan bil.
Samåker till/från jobbet (har haft några olika bilpooler).
När dom gick på dagis så gick/cyklade jag till/från dagis dom gånger jag inte körde. Nu när dom är på skolan så beror det på hur frugan lämnar/hämtar barnen dom gånger jag kör om jag använder bilen eller inte (en av dom jag samåker med bor granne med skolan), när jag åker så går/cyklar jag alltid vid lämning/hämtning.
Samåker till/från jobbet (har haft några olika bilpooler).
När dom gick på dagis så gick/cyklade jag till/från dagis dom gånger jag inte körde. Nu när dom är på skolan så beror det på hur frugan lämnar/hämtar barnen dom gånger jag kör om jag använder bilen eller inte (en av dom jag samåker med bor granne med skolan), när jag åker så går/cyklar jag alltid vid lämning/hämtning.
Fan vad ni daltar med barnen.
I vårat område har de satt vägbulor som gör att man inte ens kan hålla 30 när man kör över dem. Detta irriterar mig fruktansvärt. Och leder till att jag gasar upp till 50 direkt efter bulan och bromsar in när guppet kommer igen osv. Gör vägbulor som tillåter att man kör i 30 över dem, det går om man gör dem längre.
I vårat område har de satt vägbulor som gör att man inte ens kan hålla 30 när man kör över dem. Detta irriterar mig fruktansvärt. Och leder till att jag gasar upp till 50 direkt efter bulan och bromsar in när guppet kommer igen osv. Gör vägbulor som tillåter att man kör i 30 över dem, det går om man gör dem längre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Åk 1 min tidigare så behöver du inte köra ifatt tiden.......RulleBulle skrev:Fan vad ni daltar med barnen.
I vårat område har de satt vägbulor som gör att man inte ens kan hålla 30 när man kör över dem. Detta irriterar mig fruktansvärt. Och leder till att jag gasar upp till 50 direkt efter bulan och bromsar in när guppet kommer igen osv. Gör vägbulor som tillåter att man kör i 30 över dem, det går om man gör dem längre.
Är det grannarna som åker för fort så kan du ju ta efter denna instruktionsfilm.
http://www.youtube.com/watch?v=GXO2kAyefbM
http://www.youtube.com/watch?v=GXO2kAyefbM
