477 läst ·
22 svar
477 läst
22 svar
Eftersatt gräsmatta - hur få den i skick med enklast medel?
Go for it! Vi har massor av spridda kryddörter som timjan, oregano, mynta m m på vår kolonilott. Vi har hundratals humlor ständigt där och som bidrar till att alla våra lottgrannar får sina odlingar pollinerade 😃K krambriw skrev:Allt detta började i det lilla av sig självt, vi lät blommor börja växa upp i en rundel, dom trivdes och började "bre ut sig". På bilden är det mitt i sommaren med prästkragar, blåklockor. På våren börjar det med ett hav av gullvivor. Vi har flera sådana "öar" numera och senare under sommaren klipps allt ned. Jag skulle själv inte vilja ha en gräsmatta som lika gärna kunde vara av konstgräs, det blir så dött, men full respekt för dom som vill och har det
Tummen upp för detta. 👍K krambriw skrev:Vi har dom senaste åren, +10 säkert, börjat med att spara olika arealer av gräsmattan från klippning där det fritt får växa upp som typ små sommarängar. Fantastiskt fint att se alla bin och humlor som kommer på besök. Dessutom många vackra vilda blommor att vila ögonen på...medans man fokuserar på annat i livet
Vi gör liknande. Kör även "no mow may". Fast anpassar jag första klippning efter hur långt vegetationen har kommit.
Tror det var första veckan Juni vi klippte gräsmattan första gången i år. Då ser man på vilka ställen blommorna kommer och då anpassa jag det ställen jag sparar från klippning efter det.
Många humlor i år, men bin verkar har haft ett tufft år.
Men för att svara frågeställaren. Det klassiska är att du sprider ut toppdress i augusti och krattar ner i gräsmattan. Lägg på ett ordentligt lager typ 10-20 cm. Sen sår du gräsfrö och stöter ner fröna med krattan lite försiktigt. Vattna försiktigt så inte gräsfröna glider iväg med vattnet, har du ”mist” på spridaren så välj det. Sen sköter daggen och ev regn resten.
Ja, färre vanliga bin. Men vi har fått många fler solitärbin i våra sandiga delar av koloniområdet.H he-peter skrev:Tummen upp för detta. 👍
Vi gör liknande. Kör även "no mow may". Fast anpassar jag första klippning efter hur långt vegetationen har kommit.
Tror det var första veckan Juni vi klippte gräsmattan första gången i år. Då ser man på vilka ställen blommorna kommer och då anpassa jag det ställen jag sparar från klippning efter det.
Många humlor i år, men bin verkar har haft ett tufft år.
Menar du 10-20 mm?R Renoveringstjejen skrev:Men för att svara frågeställaren. Det klassiska är att du sprider ut toppdress i augusti och krattar ner i gräsmattan. Lägg på ett ordentligt lager typ 10-20 cm. Sen sår du gräsfrö och stöter ner fröna med krattan lite försiktigt. Vattna försiktigt så inte gräsfröna glider iväg med vattnet, har du ”mist” på spridaren så välj det. Sen sköter daggen och ev regn resten.
Klicka här för att svara