Jag flyttade till hus i november och nu när sommaren närmar sig slutet så har jag fått se hur trädgården och gräsmattan tar sig under denna årstid. Tomten är ca 950 kvm.

Gräsmattan är rätt eftersatt med en hel del mossa och ogräs av olika slag - tistlar, maskrosor och annat jag inte känner igen.

Har ni några tips på hur jag förbättra skicket inför nästa säsong? Räcker det med att plocka bort lite ogräs och köra gräsmattegödsel?

• En gräsmatta med spridda blommor, ogräs och fallna äpplen, omgiven av ett träd och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med mycket klöver och vissna blommor. Rymlig tomt på cirka 950 kvm, omgiven av buskage.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med mossa, tistlar och maskrosor, del av en trädgård på cirka 950 kvm underhållsstadie, sökande efter råd för förbättring inför nästa säsong.
    Skapa konto
  • Grönskande trädgård med träd, en bänk och en gräsmatta med inslag av mossa och ogräs, omgiven av träd och buskar.
    Skapa konto
Dra upp ogräs, klipp och gödsla till våren

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Loredo quattro är effektivt medel mot ogräs i gräsmattan. Det gör nog susen där

• Gilla
H_G
  • Laddar…
Det ser verkligen inte ut som en större katastrof. Gräsmattor blir så där efter bara en sommar utan regelbunden skötsel. Tistlarna är det nog bäst att du rycker men den kommer bli mycket bättre bara av att klippas och gödslas.

H H_G skrev:
Jag flyttade till hus i november och nu när sommaren närmar sig slutet så har jag fått se hur trädgården och gräsmattan tar sig under denna årstid. Tomten är ca 950 kvm.

Gräsmattan är rätt eftersatt med en hel del mossa och ogräs av olika slag - tistlar, maskrosor och annat jag inte känner igen.

Har ni några tips på hur jag förbättra skicket inför nästa säsong? Räcker det med att plocka bort lite ogräs och köra gräsmattegödsel?
Vill inte låta dryg, men i mina ögon, kallar jag inte det en gräsmatta
90% ogräs o annat skit.
Du får helt enkelt börja från början, steg 1
Tar mycket tid o jobb, men till slut blir det bra
Bort med ogräset, vertikalklippa, toppdressa, så nytt gräs, vattna, vattna, vattna, o helst robotgräsklippare

Redigerat:
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det ser verkligen inte ut som en större katastrof. Gräsmattor blir så där efter bara en sommar utan regelbunden skötsel. Tistlarna är det nog bäst att du rycker men den kommer bli mycket bättre bara av att klippas och gödslas.
Då vet du inte vad du snackar om.
Det märks . Inte efter en sommar
Klippning och gödning räcker inte
VATTEN, VATTEN OCH ÅTER VATTEN OXÅ
Hade jag lyssnat på dina råd, så hade jag inte haft en ganska ok gräsmatta i mina ögon

• Grönskande gräsmatta med vattenstång, omgiven av rödmurat hus, altan, växthus och häckar, under klarblå himmel.
    Skapa konto
  • En välskött gräsmatta framför ett modernt hus, omgiven av häckar och träd, i kvällsljus.
    Skapa konto
  • En grön, välskött gräsmatta framför ett modernt hus, omgiven av träd och växter, med fokus på jämnheten och frodigheten i gräsmattans yta.
    Skapa konto
  • Grön, välskött gräsmatta vid ett hus, omgiven av buskar och träd under en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Grön gräsmatta med hög spiraltoppad buske, omgiven av buskage och hus i bakgrunden under klar himmel.
    Skapa konto
  • Grönskande trädgård med en tät, välskött gräsmatta omgiven av buskar och träd.
    Skapa konto
  • En välskött gräsmatta framför ett modernt hus med vita väggar, fönster och dekorativa buskar samt en staty i trädgården.
    Skapa konto
  • En grön och välmående gräsmatta efter noggrann vattning, klippning och gödning.
    Skapa konto
  • Grön, välskött gräsmatta framför ett modernt hus med buskar och trädgårdsdekorationer i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Grön och välskött gräsmatta i en trädgård omgiven av buskar och hus.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Wow! Din gräsmatta är verkligen jättefin! ☺️Och, ja jag vet att det tar mycket jobb för att få den så fin som din. Men jag gissar att om man är nyinflyttad och frågar om råd på ett forum så kanske man inte strävar efter att få en gräsmatta på den nivå som du har.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Hade jag lyssnat på dina råd, så hade jag inte haft en ganska ok gräsmatta i mina ögon
Vilken tur att du bor på en plats där du har tillgång till obegränsat med vatten. Säljer du gräsmatta på rulle eftersom du verkar odla just gräsmatta på din tomt?

• Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
Eftersom du frågar om enkla medel: robotgräsklippare och kasta ut gödsel.

Sen kan du låta det gå några år medan du landar i vilken typ av trädgård du vill ha och hur du vill jobba med den. För min del har mycket av jobbet med gräsmattan varit bortkastat då vi ändå grävde bort den och gjorde planteringar istället. Kvar finns två små plättar som nog mest består av ogräs. Men det stör man sig inte på, för man är så upptagen med att lyfta blicken och titta på blomsterprakten i rabatterna istället.

Om du istället landar I att du vill ha en perfekt golfbana, ja då får du nog hyvla bort och göra om (eller hälla ut gift mor ogräset) och sen sköta enligt konstens alla regler.

Eller så blir det som gemene Svensson: man sätter en robotgräsklippare och glömmer bort, och är helt nöjd med det, medan man fokuserar på annat i livet.

Vi har dom senaste åren, +10 säkert, börjat med att spara olika arealer av gräsmattan från klippning där det fritt får växa upp som typ små sommarängar. Fantastiskt fint att se alla bin och humlor som kommer på besök. Dessutom många vackra vilda blommor att vila ögonen på...medans man fokuserar på annat i livet

• En blomstrande trädgård med rosa pioner i förgrunden och en sommaräng full av vita blommor i bakgrunden, omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Vill inte låta dryg, men i mina ögon, kallar jag inte det en gräsmatta
90% ogräs o annat skit.
Du får helt enkelt börja från början, steg 1
Tar mycket tid o jobb, men till slut blir det bra
Bort med ogräset, vertikalklippa, toppdressa, så nytt gräs, vattna, vattna, vattna, o helst robotgräsklippare
Prova att lägga grön asfalt iställt.

• Gilla
  • Haha
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Vi har dom senaste åren, +10 säkert, börjat med att spara olika arealer av gräsmattan från klippning där det fritt får växa upp som typ små sommarängar. Fantastiskt fint att se alla bin och humlor som kommer på besök. Dessutom många vackra vilda blommor att vila ögonen på...medans man fokuserar på annat i livet
Ser verkligen underbart ut! Jag jobbar på att successivt plantera igen min lilla stugtomt. Men jag har en lott med odlingar av grönsaker och bär och där tänkte jag skapa en blomsteräng på den delen som idag är (kvickrots-)gräsmatta. Några tips?

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Wow! Du ger verkligen monokulturen ett ansikte!

• Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Ser verkligen underbart ut! Jag jobbar på att successivt plantera igen min lilla stugtomt. Men jag har en lott med odlingar av grönsaker och bär och där tänkte jag skapa en blomsteräng på den delen som idag är (kvickrots-)gräsmatta. Några tips?
Allt detta började i det lilla av sig självt, vi lät blommor börja växa upp i en rundel, dom trivdes och började "bre ut sig". På bilden är det mitt i sommaren med prästkragar, blåklockor. På våren börjar det med ett hav av gullvivor. Vi har flera sådana "öar" numera och senare under sommaren klipps allt ned. Jag skulle själv inte vilja ha en gräsmatta som lika gärna kunde vara av konstgräs, det blir så dött, men full respekt för dom som vill och har det

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det är vad jag kallar trädgård ! Önskar er lycka till med den väg ni valt.

• Älska
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.