4 594 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Eftermontera vangstycken
Fick du någonsin något vagnstycke byggt ? Har ett liknande problem för tillfället !Rebeckaf skrev:
Vi har ett hus från 1925 med en U-trappa mellan planen som vi önskar renovera. Den har underliggande vangstycken som inte alls matchar husets övriga stil, och vi skulle vilja (få hjälp att) eftermontera vangstycken. Det verkar svårt att hitta någon som kan göra ett sådant arbete. Tips om hur vi ska tänka? Svårt att göra det själv?
Ja men visst! Jag skapade mallar av vanligt kontorspapper som jag tejpade upp på väggen och ritade/klippte efter trappans form. Det var rätt pyssligt och de blev inte perfekta men nära nog. Sedan använde jag mallarna för att såga till vangstycken av biltemas hyllplan i bok. Vangstyckena kunde inte sågas i ett enda stycke, utan jag gjorde typ tre stycken per trappsida. Sedan fästes vangstyckena och fogades med Tec7. Slutligen är allt målat med Hagmans golvfärg.Sunnivava skrev:
Jag kan också tillägga att det var helt omöjligt att hitta en hantverkare som var intresserad av att göra vangstyckena, i alla fall till en icke astronomisk peng. Pratade med finsnickare, trapptillverkare och vanlig snickare. Slutade med att jag gjorde vangstyckena själv med sticksågen. Målandet lejde vi för (i och med att vi då kunde vara bortresta under torktiden, vi har ett litet hus, och behöver tillgång till båda våningarna när alla är hemma) - där var vi tvungna att ta tillbaka firman för att slipa och måla om igen utifrån ett initialt inte så bra slutresultat. 😆
Självbyggare
· Stockholm
· 10 380 inlägg
Mycket snyggt!!
Klicka här för att svara