Åter till gamla tider?
Jag ser mig själv som en hyfsat normal person. Men det här med effekttariffer förstår jag inte.Vintertid så är belastningen hög på nätet, och att få oss förbrukare att jämna ut vårt utnyttjande av nätet är glasklart. Men sommartid? Överskottet på el är uppenbart när priset sjunker till, och under, noll. Meningen är då att vi skall uppmuntras att använda mer energi eftersom annars måste elbolagen reglera ner sin produktion så kraftigt att man riskerar stabilitetsproblem. Och här spricker det!
Minuspris på elen för att upmmuntra förbrukning, samtidigt som vi uppmanas att inte använda storförbrukare hemma eftersom vi då riskerar en effekttopp som blir dyr! Det är alltså två kurvor som korsar varandra. Elpriset dyker och effektavgiften stiger. Hur har dom tänkt här?
Jag kontaktade min elleverantör (samma för både nät och energi) och frågade, men det svaret gjorde mig i stort sett ännu mer konfunderad. Citat:
Precis som du skriver så kan elpriser och effektavgifter komma att krocka och det beror på att dessa två är helt skilda ifrån varandra. Framför allt under sommaren så har tyvärr inte elpris och hög belastning inte med varandra att göra. Tex en solig dag när alla solceller på villataken runt om i elnätet producerar för fullt så är elpriset lågt pga hög tillgång på producerad el. Däremot är belastningen på elnätet hög pga att det flödar mycket el i ledningarna.
Slut citat.
Det gjorde mig inte klokare. Sista meningen .. belastningen på elnätet.... ? Vilken belastning? Vart flödar den elen? Belastningen är ju så liten att vi uppmanas att tvätta, laga mat, dammsuga och ladda bilen för att få upp belastningen.
Detta har redan diskuterats otaliga gånger i olika trådar här i forumet.
Och jag kommer inte att ta upp taxehöjningar i mitt svar.
Göteborg Energi som har tidiga med effekttarifferna hävdar att elbilarna är det stora problemet och att det är ute i Villa mattorna som problemet uppstår. Om för många laddar bilen samtidigt så kommer belastningen på elnätet ute i Villa mattorna att bli för högt. Därför är deras vision (enligt vissa uttalanden i Göteborgsposten) att man skall ladda bilen med enfas och 6A, efter middagen och fram till morgonen.
Men som sagt, detta har diskuterats i otaliga trådar tidigare här i forumet.
Och jag kommer inte att ta upp taxehöjningar i mitt svar.
Göteborg Energi som har tidiga med effekttarifferna hävdar att elbilarna är det stora problemet och att det är ute i Villa mattorna som problemet uppstår. Om för många laddar bilen samtidigt så kommer belastningen på elnätet ute i Villa mattorna att bli för högt. Därför är deras vision (enligt vissa uttalanden i Göteborgsposten) att man skall ladda bilen med enfas och 6A, efter middagen och fram till morgonen.
Men som sagt, detta har diskuterats i otaliga trådar tidigare här i forumet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Det är så är det inte samma bolag, även om det är Vattenfall/Vattenfall, Eon/Ron etc.
Det är nog ingen som uppmuntrar till ökad förbrukning sommartid.
Ja effekavgiften är säkert många gånger meningslös sommar tid, och det är väl inte omöjligt att något bolag väljer en modell där effekavgiften bara tas ut under vintertid, alternativt har den differentierad över året. Det som talar emot enligt mig är att folk inte begriper en enkel modell, så att införa en mer komplicerad modell, Nja.
Som sagt frågan har varit uppe för.
Det är nog ingen som uppmuntrar till ökad förbrukning sommartid.
Ja effekavgiften är säkert många gånger meningslös sommar tid, och det är väl inte omöjligt att något bolag väljer en modell där effekavgiften bara tas ut under vintertid, alternativt har den differentierad över året. Det som talar emot enligt mig är att folk inte begriper en enkel modell, så att införa en mer komplicerad modell, Nja.
Som sagt frågan har varit uppe för.
Och om man pratar olika modeller så skall mitt nätbolag införa effekttariff i januari. De har sagt att deras modell gör skillnad på natt och dag, vardag och helgdag, samt sommar och vinter. De har dock inte presenterat detaljerna ännu. Så det varierar tydligt mellan olika bolag.
Om man väljer en så förhållandevis detaljerad skala så skall vi nog inte klaga!pacman42 skrev:
Tror inte Ellevio kommer att införa det, det gäller att få in så mycket klirr som möjligt. Sådana är dom, girighetens sol lyser igenom. Har bara nedräkning mellan 22:00 och 6:00 och då är det kudden som gäller för 80% av förbrukarna.pegee skrev:
Hej pegeepegee skrev:
Jag kontaktade min elleverantör (samma för både nät och energi) och frågade, men det svaret gjorde mig i stort sett ännu mer konfunderad. Citat:
Precis som du skriver så kan elpriser och effektavgifter komma att krocka och det beror på att dessa två är helt skilda ifrån varandra. Framför allt under sommaren så har tyvärr inte elpris och hög belastning inte med varandra att göra. Tex en solig dag när alla solceller på villataken runt om i elnätet producerar för fullt så är elpriset lågt pga hög tillgång på producerad el. Däremot är belastningen på elnätet hög pga att det flödar mycket el i ledningarna.
Slut citat.
Det gjorde mig inte klokare. Sista meningen .. belastningen på elnätet.... ? Vilken belastning? Vart flödar den elen? Belastningen är ju så liten att vi uppmanas att tvätta, laga mat, dammsuga och ladda bilen för att få upp belastningen.
Du undrar om: ”Sista meningen .. belastningen på elnätet.... ? Vilken belastning?”
I texten du citerar står; ”Däremot är belastningen på elnätet hög pga att det flödar mycket el i ledningarna."
När ett hus använder elkraft till t.ex. uppvärmning på vintern då innebär den belastningen (flödet av elkraft i ledningarna) i elnätet att det uppstår spänningsfall, spänningsvariationer och effektförluster i ledningar och transformatorer
När ett hus som har solceller matar in elkraft in till elnätet, på sommaren, då flödar eleffekt från husen och uppåt i elnätet mot den normala effektriktningen.
Även den belastningen av elnätet innebär att det uppstår spänningsfall, spänningsvariationer och effektförluster i ledningar och transformatorer. MEN, I det detta andra fallet så är har spänningsfallet en annan polaritet och eftersom elnäten inte är uppbyggda för den effektriktningen så fungerar bland annat spänningreglering då, betydligt sämre.
Belastningen på elnätet (eleffektflödet genom elnätet) i detta andra fallet kan vara nog så stor som i det första fallet, samtidigt som konsekvensen av det spänningsfall (med omvänd polaritet) och de spänningsvariationer som uppstår kan vara nog så besvärliga (eller värre) att hantera i elnätet.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 871 inlägg
Fast Ellevio får ta in X kr, oavsett om de väljer metod A, B eller C (det finns oändligt många varianter som är tänkbara). De får inte ta in mer för att de väljer en annan metod.J jonaserik skrev:
De skulle till exempel kunna välja en metod där de gör precis likadant som idag, men delar antalet kW med 2. Kommer det då bli halva effektavgiften? Inte om de istället multiplicerar med 162 istället för 81...
Klicka här för att svara