Det här är kanske en dum fråga men det får jag ta.

I sökandet efter ny värmepump så är 1 vs 3-fas en del av det hela. Att 3 fas (som jag har idag) är att föredra vet jag. Storlek på abonnemanget (säkring), slippa problem med samtidiga andra högförbrukare på 1 fas osv.

Men har det någon betydelse för kommande effekttariffer? Jag antar att man mäter den totala toppen som elmätaren rapporterar i kW vid ett visst tillfälle. Inte strömuttaget per fas eller?

Dvs i ett väldigt enkelt scenario. Drar min värmepump 3kW totalt, fördelat på 3kW över 1 fas eller 1x3kW så har jag fortfarande ett effektuttag på 3kW och det kommer styra min avgift. Lägger jag på 2kW från min induktionshäll (som ligger på en fas) i 3-fas alternativet då har jag 3+1+1 men 5kW i total effekt och det som sätter toppen eller hur?

Oerhört förenklat men ur ett effekttariffperspektiv, är 1 fas vs 3 fas något att ta hänsyn till?

Redigerat:
Spelar ingen roll för effekttariffperspektiv då total effekt mäts. Men tre fas är ju bättre för att undvika fas toppar och på så viss säkringsproblem.

• Gilla
MMR
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Spelar ingen roll för effekttariffperspektiv då total effekt mäts
Inte för nätbolag för tillfället, men något bolag skulle ju kunna få för sig att mäta toppen per fas om de vill få faserna balanserade också om de tycker att det är ett stort problem. EIFS 2022:1 tvingar dem inte att mäta effekt utan "Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras."

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Inte för nätbolag för tillfället, men något bolag skulle ju kunna få för sig att mäta toppen per fas om de vill få faserna balanserade också om de tycker att det är ett stort problem. EIFS 2022:1 tvingar dem inte att mäta effekt utan "Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras."
Ja möjligheten finns

Attitudeswe
B buffyin skrev:
Ja möjligheten finns
Nej. Dom har krav på sig att mäta vektorsumma.

Exporterar du 10A på en fas och importerar 5A på de andra två så varken köper eller säljer du enligt regelverket.

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nej. Dom har krav på sig att mäta vektorsumma.

Exporterar du 10A på en fas och importerar 5A på de andra två så varken köper eller säljer du enligt regelverket.
Då har man lärt sig ett nytt ord och efter en googling blev jag inte klokare med mina begränsade el och mattekunskaper :D Men jag tolkar svaren här att jag har rätt i mitt antagande, i alla fall som som marknaden ser ut nu, att det är det totala effektuttaget som är intressant. Då behöver jag i alla fall inte oroa mig över just den biten på en enfaspump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.