Är det ”normalt”?

Villa med FTX och Luft vatten med golvvärme. Inga elradiatorer.

Ungefär varannan minut fördubblas förbrukningen utan någon tydlig förklaring.

Innan jag börjar kolla säkringar för att se vad som påverkar detta tänkte jag först kolla om detta är normalt. Det rör sig ju om några sekunder när man tittar i realtid så det påverkar kanske inte speciellt mycket i det stora hela.

• Energiförbrukning i realtid visar ojämna spikar, just nu 1366 W, kostnad 0,57 Kr/timme. Diagrammet visar variation över 5 minuter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
Har du kollat att ev för/efter-värmare på ftx är ordentligt nedställd/avslagen?

L lat skrev:
Har du kollat att ev för/efter-värmare på ftx är ordentligt nedställd/avslagen?
Tror inte det är FTX:en faktiskt. Har provat att stänga den och det gör ingen skillnad.

Jag tror snarare det kan vara luft/vatten-pumpen som ger den här topparna. Tycker bara dem är lite väl täta och förstår inte riktigt varför de uppstår. Hade vart mer logiskt med någon topp då och då då pumpen går igång.

T Tokv41 skrev:
Tror inte det är FTX:en faktiskt. Har provat att stänga den och det gör ingen skillnad.

Jag tror snarare det kan vara luft/vatten-pumpen som ger den här topparna. Tycker bara dem är lite väl täta och förstår inte riktigt varför de uppstår. Hade vart mer logiskt med någon topp då och då då pumpen går igång.
Har du en elpatron i eller styrd av värmepumpen?

Det ser skumt ut. Toppeffekten tycks inte påverkas av grundlasten. Något som skulle kunna orsaka något sådant är en havererad värmepump där motorskyddet löser ut för att sedan återställa automatiskt.

Är relativt säker på att det är värmepumpen. En två år gammal Daikin Altherma 3 Top grade. Inga felmeddelanden på den åtminstone.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.