Byggahus.se

Effektiviteten hos nya kaminer.

1. P
    Medlem Nivå 2
    Jag ska byta ut min gamla Contura Bras (som jag har skrivit om i en annan tråd) mot en ny kamin. När jag då sitter och surfar runt för att skaffa mig så mycket info som möjligt om diverse kaminer dyker ändå frågor upp som inte går att lösa själv;

Det anges ju i kW hur effektiva kaminerna är, t.ex. Contura 550 som jag fastnat för anges ge 3-7 kW, men hur mycket är det i verkliga livet, i värme. Lite svårt att tänka sig storlek på sånt där som man inte kan ta på.

Endel andra anges vara på 3-9 kW tex..

Nån som kan ge ett bra förståerligt svar?

2. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Jag antar att du kan jämföra med vad ett direktverkande element har för effekt.

Jag antar att de menar att vid maxeldning så är effekten 7000 W på contura 550
    Det borde väl rimligen motsvara 7st el-element på 1000 W vardera.

Lite svårt att jamföra då du sällan har 7 element staplade på hög i samma rum. Det krävs väl ett bra system för värmespridning för att kunna nyttja dessa 7 kW konstant.

Vet inte hur de får fram lägsta effekten. Den minsta brasan man kan göra kanske ger 3 kW ??

Är ingen expert så det kommer förhoppningsvis nån mer utförlig förklaring av nån eldningsexpert. har själv funderat på dessa kW angivelser då jag också ska fixa en kamin såsmåningom.

Men Patrikka...du verkar ju vara en hejare på ventilationssystem så du kan säkert klara av att fördela ut värmen till fler rum...

3. P
    Medlem Nivå 2
    Värmefördelningen är en enkel fråga, den lösningen har jag redan ;). Det var just det där med effekten, men det är nog som du skriver, kiloWatten är en jämförelse mot eluppvärmning.

Tack för snabbt svar :D